45 LAT BRYTYJSKIEGO DESIGNU

RANGE ROVER ŚWIĘTUJE 45-LECIE LUKSUSU, DESIGNU ORAZ INNOWACYJNOŚCI

ZOBACZ FILM
CjqjubWHaIo
HISTORIA MARKI RANGE ROVER

OTO NAJWAŻNIEJSZE DLA MARKI RANGE ROVER WYDARZENIA, JAKIE MIAŁY MIEJSCE W CIĄGU OSTATNICH 45 LAT HISTORII BRYTYJSKIEGO DESIGNU

ZOBACZ OŚ CZASU
W roku 1970 Range Rover był pierwszym luksusowym SUV-em na świecie. Po 45 latach nadal pozostaje pod tym względem niedościgniony. Najnowszy model jest wzbudzającym największe pożądanie i najbardziej wyrafinowanym Land Roverem w historii. Oferuje niezrównany poziom komfortu oraz najnowocześniejsze rozwiązania techniczne. Połączenie tych cech zapewnia nieosiągalne w żadnym innym pojeździe luksusowym wrażenia.

NICK ROGERS
GLOBALNY DYREKTOR TECHNICZNY JAGUAR LAND ROVER

CZTERY GENERACJE
CZWARTA GENERACJA - OBECNY MODEL

Obecny model Range Rovera był pierwszym na świecie SUV-em, w którym zastosowano lekkie, wykonane całkowicie z aluminium nadwozie.

W zeszłym roku Range Rover stał się pierwszym pojazdem oferującym innowacyjny, opracowany przez markę Land Rover system All-Terrain Progress Control (ATPC). Jest to pierwsze na świecie tego typu rozwiązanie podnoszące zdolności terenowe auta poprzez automatyczne utrzymywanie niezwykle niskiej prędkości pełzania podczas pokonywania przeszkód. Dzięki temu kierowca może skoncentrować się wyłącznie na wyborze najbardziej optymalnego toru jazdy.

Range Rover czwartej generacji jest też dostępny w rozpoznawalnej na pierwszy rzut oka, doskonale zaprojektowanej i wyróżniającej się szykiem i elegancją wersji z przedłużanym rozstawem osi.

galeria
TRZECIA GENERACJA (2001 – 2012)

liczne i niezwykle znaczące udoskonalenia. Był większy, bardziej przestronny, zaś jego wnętrze inspirowane było luksusowymi jachtami, wytwornymi meblami oraz wyposażeniem przedziałów pierwszej klasy z samolotów. Dzięki temu powstało jedno z najbardziej luksusowych wnętrz samochodowych, jakie były dostępne na świecie.

Jeśli chodzi o nowinki techniczne, to jedną z nich był oferowany od roku 2010 „wirtualny” zestaw wskaźników. Był również pierwszym pojazdem z „dzielonym” wyświetlaczem centralnym, który pozwalał kierowcy na korzystanie z pokładowej nawigacji, zaś pasażerowi na oglądanie filmu na DVD. Wraz z rozwojem technologii silnikowej, rozszerzyła się też gama jednostek napędowych dostępnych w Range Roverze trzeciej generacji. Pierwszą nowością był turbodoładowany silnik benzynowy 4.2 V8, który trafił na rynek w roku 2005. Rok później pojawił się silnik wysokoprężny TDV8, zaś trzy lata później jednostka benzynowa 5.0 V8.

galeria
DRUGA GENERACJA – P38A (1994 - 2001)

Range Rover drugiej generacji - oznaczony kryptonimem P38a ze względu na to, że zaprojektowano go w budynku 38A brytyjskich zakładów w Solihull - został zaprezentowany w roku 1994. Oferował jeszcze bardziej luksusowe wnętrze, lepsze własności podczas jazdy pod utwardzonych drogach, oraz zwiększone w porównaniu do poprzednika zdolności terenowe. Charakterystyczne elementy stylistyczne czyniły go natychmiast rozpoznawalnym przedstawicielem marki Range Rover. Wyjątkowa sylwetka, opadająca linia dachu, wyposażona we wloty powietrza maska, dzielona tylna klapa oraz niezakłócona dolna linia okien pozostały jego znakami firmowymi aż po dziś dzień.

Do nowinek technicznych należało zawieszenie o regulowanej wysokości oraz rozszerzona gama silników, obejmująca jednostkę diesla o pojemności 2.5 litra, oraz zapewniające lepsze niż kiedykolwiek wcześniej osiągi silniki benzynowe V8 w wersji 3.9 oraz 4.6 litra.

galeria
PIERWSZA GENERACJA – CLASSIC (1970-1994)

Historia Range Rovera sięga lat 70-tych, kiedy to marka Land Rover zapragnęła zrewolucjonizować rosnący rynek eksploatowanych na co dzień pojazdów 4x4, oferując pierwszego na świecie luksusowego SUV-a. Model pierwszej generacji, znany też jako Classic, był pierwotnie dostępny jedynie w wersji 2-drzwiowej. Trafił na rynek w roku 1970 i był wyposażony w lekki, aluminiowy silnik V8, stały napęd na cztery koła oraz hamulce tarczowe na obydwu osiach. Na przestrzeni 25 lat model poddano licznym modernizacjom. Zwiększono też liczbę dostępnych wersji - w roku 1981 wprowadzono również nadwozie 4-drzwiowe, a rok później zaoferowano klientom automatyczną skrzynię biegów.

galeria
HISTORIA INNOWACYJNOŚCI
PIERWSZY LUKSUSOWY SUV
Oryginalny Range Rover był pierwszym pojazdem z napędem 4x4, który został zaprojektowany w taki sposób, by na zwykłych drogach sprawował się równie dobrze, jak w terenie. Dzięki niemu terenówki wyjechały z błota prosto na autostrady.
PIERWSZY ELEKTRONICZNY UKŁAD KONTROLI TRAKCJI
Range Rover był pierwszym na świecie pojazdem z napędem 4x4, który wyposażono w elektroniczny system kontroli trakcji.
PIERWSZY HYBRYDOWY SUV SEGMENTU PREMIUM Z SILNIKIEM DIESLA
Charakteryzujący się bardzo niskim zużyciem paliwa oraz emisją dwutlenku węgla niższą aż o 26% niż w modelu z silnikiem TDV6, Range Rover Hybrid stał się pierwszym na świecie hybrydowym SUV-em wyposażonym w wysokoprężną jednostkę napędową.
PIERWSZY WYKONANY CAŁKOWICIE Z ALUMINIUM SUV
Range Rover czwartej generacji jest pierwszym na świecie SUV-em wykonanym całkowicie z aluminium.
DZIEŁO SZTUKI
DZIEŁO SZTUKI
Niedługo po premierze w roku 1970, Range Rover został pierwszym samochodem zaprezentowanym w Luwrze jako „wyjątkowy przykład projektu przemysłowego”.
FILMOWA GWIAZDA
Pojazdy marki Range Rover grały w 1 433 filmach i programach telewizyjnych, w tym w czterech filmach o Jamesie Bondzie: Ośmiorniczka (1983), W obliczu śmierci (1987), Jutro nie umiera nigdy (1997) oraz Skyfall (2012).
WYBÓR ELIT
Do grona znakomitości, które są właścicielami Range Roverów, należą między innymi Jej Wysokość Królowa Anglii, muzyk Bruce Springsteen, dawny Beatles Paul McCartney, sportowiec Michael Jordan oraz aktor Tom Cruise.
ZDOBYWCA NAGRODY KRYTYKÓW
Range Rover czwartej generacji zdobył ponad 80 nagród, w tym tytuł Luksusowego Samochodu Roku przyznawany przez miesięcznik What Car? oraz miano Najlepszego Luksusowego SUVa nadane przez portal Edmunds.com oraz Forbesa.
PODRÓŻE
PRZEJAZD PRZEZ PRZESMYK DARIEN (1972)

Oryginalny Range Rover z roku 1970 łączył w sobie doskonałe zachowanie na drogach utwardzonych, wysoki poziom komfortu oraz bezkompromisowe własności terenowe. Kolejne generacje nadal wyznaczały trendy w segmencie luksusowych SUV-ów pod względem wszechstronności i popularności wśród klientów.

W roku 1972 Range Rover został pierwszym pojazdem, który pokonał liczącą niemal 30 000 km trasę zorganizowanej przez Armię Brytyjską ekspedycji Trans-America. Obejmowała ona również pokonanie niezwykle niebezpiecznego Przesmyku Darien w Ameryce Południowej.

PRZEJAZD PRZEZ SAHARĘ (1974)

Range Rover ugruntował swoją reputację niedoścignionego wzoru pod względem własności terenowych, pomyślnie zaliczając liczne próby wytrzymałościowe. Po pokonaniu Przesmyku Darien, w roku 1974 Range Rover bez problemu przejechał w ciągu 100 dni liczącą 12 000 kilometrów, wymagającą trasę wiodącą przez piaski Sahary.

MARATON LONDYN-SYDNEY (1977)

W roku 1977 Range Rover po raz kolejny udowodnił swoje zdolności terenowe zwyciężając w klasie 4x4 podczas liczącego 30 000 kilometrów maratonu Londyn - Sydney.

RAJD PARYŻ - DAKAR (1979 ORAZ 1981)

Range Rover wygrał pierwszy Rajd Paryż - Dakar rozgrywany w roku 1979. Kolejne zwycięstwo w tej imprezie nadeszło dwa lata później, w roku 1981.

Następnie, w roku 1985 „Bullet” - Range Rover z silnikiem diesla - pobił 27 rekordów szybkości, udowadniając wszechstronność pojazdów tej marki.

JEDWABNY SZLAK (2013)

Trzy hybrydowe Range Rovery pokonują liczącą 16 000 km, wymagającą trasę dawnego szlaku jedwabnego, docierając z Wielkiej Brytanii do Indii.

FAKTY I LICZBY
POLIMERY Z RECYKLINGU
Ilość pochodzących z recyklingu polimerów wykorzystanych w każdym Range Roverze odpowiada 2 137 niewielkim plastikowym butelkom.
WIRTUALNE TESTY
Symulacje komputerowe przeprowadzone w fazie projektowania pojazdu były odpowiednikiem 1,2 mln kilometrów testów w świecie rzeczywistym. Jest to odległość dzieląca Ziemię od Księżyca.
NIŻSZE ZUŻYCIE PALIWA
Silnik TDV6 stosowany w Range Roverze czwartej generacji zużywa do 26% mniej paliwa niż w poprzednim modelu.
NIEWIELKA WAGA
Range Rover czwartej generacji posiada o 50% mniej mechanizmów rozdzielczych i jest nawet o 420 kg lżejszy niż poprzedni model.
ZDOLNOŚĆ DO HOLOWANIA
Range Rover może holować przyczepy o masie dochodzącej do 3,5 tony.
WSZECHSTRONNOŚĆ
Różnica w wychyleniu zawieszenia wynosząca aż 675 mm pomiędzy kołami przedniej i tylnej osi sprawia, że pojazd może pokonywać nawet niezwykle wymagające przeszkody.
POBIERZ KATALOG