Sprawdź nasze najnowsze oferty. SPRAWDŹ OFERTY

Badania różnych organizacji wykazały dodatkowo, że elementy systemów asystujących nadal mają problem, by zapewnić bezpieczeństwo niechronionym użytkownikom ruchu drogowego. Zaliczamy do nich rowerzystów, motocyklistów oraz osoby poruszające się na hulajnogach. Może się zdarzyć, że czujniki nie wykryją takiego pojazdu i wtedy kierowca musi być gotowy do przejęcia kontroli. Z kolei wczesne wersje adaptacyjnych tempomatów są podatne na występowanie zjawiska tzw. hamowania fantomowego. To sytuacja, w której mamy przed sobą pustą drogę i pomimo tego system uruchamia awaryjne hamowanie, ponieważ wydaje mu się, że przed autem znajduje się jakiś obiekt.

Systemy pozwalające na w pełni autonomiczną jazdę polegają m.in. na komunikacji z innymi samochodami oraz infrastrukturą drogową. Stopień jej rozwoju różni się w zależności od kraju. Na przykład na terenie Unii Europejskiej systemy komunikacji pojazdów z infrastrukturą są dopiero w fazie testów i występują na niewielkich odcinkach dróg. Tymczasem w USA niektóre miasta mają tak dobrze rozwiniętą infrastrukturę drogową, że auto może uzyskać pełną autonomię. W Polsce dopiero trwają ustalenia pomiędzy rządem i Związkiem Powiatów Polskich, jak mają wyglądać warunki testów autonomicznych samochodów.

ADAPTYCYJNY TEMPOMAT

Adaptacyjny tempomat umożliwia dostosowanie prędkości pojazdu do pojazdu poprzedzającego. Kierujący może ustawić odległość, jaką ma zachować samochód. Adaptacyjny tempomat często występuje z funkcją Queue Assist, która pozwala na korzystanie z niego podczas jazdy w korku. Dzięki temu kierowca jest bardziej wypoczęty po długiej trasie i może lepiej skupić się na obserwacji otoczenia oraz samym prowadzeniu samochodu. W technologii Land Rover opracowano też adaptacyjny tempomat do jazdy w terenie.

 

SYSTEM ROZPOZNAWANIA ZNAKÓW DROGOWYCH Z OGRANICZNIKIEM PRĘDKOŚCI

System rozpoznawania znaków drogowych jest obowiązkowym elementem wyposażenia nowych samochodów sprzedawanych na terenie Unii Europejskiej. W technologii Land Rover jego funkcjonalność została rozszerzona o automatyczne dostosowanie prędkości do obowiązującego ograniczenia.

 

SYSTEM HAMOWANIA AWARYJNEGO

System hamowania awaryjnego działa w zakresie od 5 do 130 km/h. Kiedy czujniki wykryją ryzyko kolizji i brak reakcji ze strony kierowcy, elektronika automatycznie uruchomi hamulce. System ten pozwala zmniejszyć skutki zderzenia lub całkowicie wyeliminować ryzyko jego wystąpienia. Wykrywa nie tylko inne samochody, ale również rowerzystów i pieszych, a także monitoruje ruch poprzeczny. Czas reakcji wynosi zaledwie 0,2 s, podczas gdy człowiek potrzebuje ok. 0,5 s na wykrycie zagrożenia i drugie tyle na wciśnięcie pedału hamulca.

 

ASYSTENT UTRZYMANIA PASA RUCHU

To system, który pozwala na utrzymywanie samochodu na obranym przez kierowcę pasie ruchu. Kiedy auto zbliża się do krawędzi pasa bez włączonego kierunkowskazu, system ostrzega o tym kierowcę i w przypadku braku reakcji koryguje tor jazdy. Jednocześnie wymaga on, by kierujący przez cały czas trzymał przynajmniej jedną rękę na kierownicy.

 

ASYSTENT PARKOWANIA

Asystent parkowania pozwala na całkowite lub częściowe zaparkowanie pojazdu bez udziału kierowcy, co ułatwia manewrowanie w ciasnych przestrzeniach. Czujniki najpierw wykryją wolne miejsce, oszacują, czy jest możliwość bezpiecznego wjazdu, a następnie elektronika zapyta kierowcę, czy ma podjąć próbę zaparkowania i wykona wszystkie manewry. Kierujący musi jednak kontrolować gaz i hamulec.

Czym jest autopilot w samochodzie?
  • Autopilot w samochodzie to zaawansowany system, który w określonych warunkach pozwala elektronice przejąć kontrolę nad prowadzeniem pojazdu. W odróżnieniu od klasycznych asystentów kierowcy potrafi samodzielnie kierować, hamować i przyspieszać, choć pełna autonomia wciąż pozostaje poza zasięgiem. Jego głównym zadaniem jest umożliwienie samodzielnego sterowania pojazdem w sposób automatyczny.

Czy autopilot jest legalny w Polsce?
  • Tak, korzystanie z funkcji autopilota w samochodach jest w Polsce dozwolone, jednak zgodnie z obowiązującymi przepisami kierowca musi w każdej chwili zachować pełną kontrolę nad pojazdem. Systemy tego typu mają charakter wspomagający. Oznacza to, że mogą samodzielnie przyspieszać, hamować czy utrzymywać tor jazdy, ale nie zwalniają kierowcy z obowiązku trzymania rąk na kierownicy i reagowania w razie potrzeby.

Jakie są poziomy autonomii?
  • Stowarzyszenie SAE wyróżnia 6 poziomów autonomii: od 0 (brak automatyzacji) do 5 (pełna, samodzielna jazda bez udziału kierowcy). Obecnie w samochodach spotykamy przede wszystkim poziomy 1 i 2, w których systemy wspierają prowadzenie, ale wymagają stałego nadzoru człowieka. To niezwykle ważne rozróżnienie, które pomaga oddzielić obietnice marketingowe od faktycznych możliwości technologii.

Czy technologia Land Rover oferuje pełny autopilot w samochodzie?
  • Nie, dostępne systemy autonomiczne Land Rover mają charakter wspomagający i nie zastępują w pełni kierowcy. Marka kładzie nacisk na połączenie nowoczesnych technologii z przyjemnością prowadzenia, dlatego rozwiązania działają jako inteligentni asystenci, a nie całkowicie niezależny autopilot. To naprawdę ważne, bo klienci wybierają te samochody nie tylko dla technologii, ale także dla wyjątkowych wrażeń z jazdy.

Jak działa adaptacyjny tempomat w technologii Land Rover?
  • Adaptacyjny tempomat automatycznie dostosowuje prędkość do pojazdu jadącego przed Tobą, utrzymując bezpieczny dystans. All-Terrain Progress Control (ATPC) to innowacyjny system w technologii Land Rover, który działa zapewnia płynną, komfortową i bezpieczną jazdę w każdych warunkach terenowych. Ten niezwykły "tempomat terenowy" umożliwia jazdę z ustaloną prędkością od 2 do 30 km/h nawet po błocie, piasku, kamieniach czy śniegu. System samodzielnie steruje momentem obrotowym i napędem, dzięki czemu kierowca nie musi używać pedałów gazu ani hamulca, a jedynie kontroluje tor jazdy kierownicą.

Czy system rozpoznawania znaków w Land Rover działa jak autopilot?
  • Nie, jest to jedynie funkcja wspomagająca. System identyfikuje znaki drogowe, odczytuje ograniczenia prędkości i może automatycznie dostosować prędkość pojazdu. To nie autopilot i nie zastępuje kierowcy, lecz stanowi część pakietu zaawansowanych systemów autonomicznych, które zwiększają bezpieczeństwo i komfort podróży.

Czy pełna autonomia jest już dostępna?
  • Nie, pełna autonomia wymaga nie tylko zaawansowanego oprogramowania, ale również odpowiedniej infrastruktury drogowej, takiej jak komunikacja pojazd–pojazd (V2V) czy pojazd–infrastruktura (V2I). Choć w USA prowadzone są już testy w wybranych miastach, w Europie, w tym w Polsce technologia ta wciąż znajduje się na etapie przygotowań.

Jakie są ograniczenia autopilota?
  • Przede wszystkim autopilot w samochodzie działa tylko w określonych warunkach. Najczęściej na autostradach i drogach ekspresowych z dobrze oznakowanymi pasami. Na jego skuteczność wpływa także pogoda. Zatem ograniczeniem będzie intensywny deszcz, śnieg czy lód, które mogą zakłócać pracę pracę radarów i kamer. System nie radzi sobie także w skomplikowanych sytuacjach w ruchu miejskim, dlatego zawsze wymaga pełnego nadzoru kierowcy.

Jakie są zagrożenia związane z autopilotem w samochodzie?
  • Największym zagrożeniem jest nadmierne zaufanie kierowcy do technologii. Istnieją przypadki tzw. „hamowania fantomowego”, gdy system nagle hamuje mimo pustej drogi. Czujniki mogą też nie wykryć pieszych, rowerzystów czy motocyklistów. Zagrożeniem jest więc nie tyle sam autopilot, ile błędne przekonanie, że samochód prowadzi się całkowicie samodzielnie.

Czy autopilot jest bezpieczny?
  • Tak, ale tylko wtedy, gdy używa się go zgodnie z zaleceniami producenta. Autopilot może zwiększać bezpieczeństwo, utrzymując bezpieczny dystans, korygując tor jazdy i reagując szybciej niż człowiek w sytuacjach zagrożenia. Nie zastępuje jednak kierowcy, dlatego ostateczna odpowiedzialność i kontrola zawsze pozostają w jego rękach.

Uwaga:

 

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.

 

Jazda samochodem powinna być zawsze pod nadzorem i kontrolą kierowcy.