Sprawdź nasze najnowsze oferty. SPRAWDŹ OFERTY

CZYM SĄ ŚWIATŁA MATRYCOWE?

Żeby rozmawiać o reflektorach matrycowych, najpierw trzeba wyjaśnić, czym jest i jak działa oświetlenie matrycowe. Mówiąc w dużym uproszczeniu, mogą inteligentnie zmodyfikować wiązkę światła tak, by nie oślepiać innych kierowców. Automatycznie dobierają natężenie światła do panujących warunków. Pod kloszem znajduje się zespół diod LED, które są podzielone na niezależne segmenty, a w niektórych przypadkach wszystkie diody są niezależne.

JAK DZIAŁAJĄ ŚWIATŁA MATRYCOWE?

Światła matrycowe działają automatycznie, opierając się na informacjach dostarczanych przez kamerę umieszczoną za przednią szybą pojazdu. Często opierają się też na danych nawigacji. Kiedy kierowca włączy adaptacyjne światła drogowe (ADB - Adaptive Driving Beam) i z przeciwnego kierunku będą jechać inne auta, reflektory adaptacyjne dostosują wiązkę światła w taki sposób, by nie oślepić kierowców jadących z przeciwka, ale jednocześnie system będzie starał się utrzymać bezpieczne doświetlenie zakrętu lub pobocza. Jeżeli samochód wjedzie w dostatecznie dobrze oświetlony obszar, to reflektory przełączą się ze świateł drogowych na światła mijania.

REFLEKTORY MATRYCOWE - RODZAJE

W naszym poradniku opiszemy światła matrycowe w technologii Land Rover, na przykładzie samochodów Range Rover. Będą to technologie Matrix LED, Digital LED oraz Pixel LED.

MATRIX LED

Światła Matrix LED wykorzystują indywidualne sterowanie diod LED, gdzie poszczególne diody mogą być włączane lub wyłączane niezależnie od siebie. Nieoślepiające światła drogowe zapewniają tu najlepszą widoczność, ponieważ wiązka ma zasięg aż do 550 m w modelu Range Rover Velar, gdzie zastosowano reflektory Matrix Laser-LED z funkcją Adaptive Driving Beam. W podstawowych reflektorach Matrix LED wiązka ma zasięg ok. 300 m. Oświetlenie jest podzielone na pionowe strefy i kiedy z przeciwka nadjeżdża inny pojazd, auto przyciemnia konkretną strefę, żeby nie oślepić drugiego kierowcy.

PIXEL LED

Po liftingu oświetlenie Pixel LED zastosowano w modelach Range Rover Evoque i Range Rover Velar. Jest ono dostępne także modelach Range Rover i Range Rover Sport w niższych wersjach wyposażenia. Mają trzy razy więcej diod LED niż reflektory Matrix LED. Adaptacyjne światła drogowe w reflektorach Pixel LED mogą dzielić wiązkę światła w pionie i poziomie, wycieniając jednocześnie do czterech stref. Potrafią też przyciemniać wiązkę padającą na znaki drogowe, by odblaski nie oślepiły lub nie zdekoncentrowały kierowcy.

DIGITAL LED

Technologia Digital LED jest dostępna w samochodach Range Rover i Range Rover Sport. Oprócz tego, że zapewniają doskonałą widoczność, mają też inne funkcje - np. powitalną projekcję obrazu i funkcję unikania odblasku znaków drogowych i ostrzeżeń. Jak działają? Czujniki i nawigacja satelitarna dostarczają informacje do jednostki sterującej, która odpowiednio ustawia światła adaptacyjne.

ŚWIATŁA MATRYCOWE - ZALETY

Niezależnie od wybranej technologii, światła matrycowe LED pozwalają widzieć więcej przy jednoczesnym zachowaniu bezpieczeństwa dla innych kierowców i pieszych. Takie lampy to lepsza widoczność i tym samym większa pewność jazdy w warunkach słabego oświetlenia. Dostępna w wybranych modelach funkcja wykrywania znaków drogowych sprawia, że komfort jazdy jest jeszcze wyższy. Światła matrycowe to nie tylko bezpieczeństwo, ale również estetyka. Z takimi reflektorami samochody Range Rover wyglądają jeszcze bardziej dostojnie i luksusowo.

OŚWIETLENIE ADAPTACYJNE - JAK TO DZIAŁA?

Adaptacyjne systemy oświetlenia w postaci świateł drogowych, świateł przednich oraz świateł przednich z funkcją predykcji to najbardziej cenione przez użytkowników systemy, jakie oferują światła matrycowe.

ADAPTIVE DRIVING BEAM - ADB

W przypadku technologii Land Rover wiodącą technologią jest Adaptive Driving Beam. Pozwala na pozostawienie włączonych świateł drogowych w sytuacji, gdy na drodze są obecni inni uczestnicy ruchu. Wystarczy wybrać opcję AUTO w panelu sterowania oświetleniem. System włączy się automatycznie przy prędkości powyżej 40 km/h i dezaktywuje, kiedy prędkość spadnie poniżej 24 km/h.

System dzieli przestrzeń na strefy i kiedy ktoś nadjedzie z przeciwnego kierunku, kamera zarejestruje ten fakt, określi położenie auta jadącego z przeciwka i zacieniuje właściwe strefy. Reflektory mogą generować od 1 do 4 cieni. W przypadku funkcji generowania jednego cienia, system wyłącza wiązkę i będzie rozszerzał obszar aż do momentu, w którym obejmie on wszystkie obiekty. Funkcja generowania czterech cieni w reflektorach Pixel LED dzieli strumień na maksymalnie cztery strefy.

Technologia Adaptive Driving Beam jest uzupełniona przez Traffic-Sign Dimming. To system, który przyciemnia wiązkę światła, żeby odblaski nie oślepiły kierowcy. Dzięki niemu doskonale widać wszystkie znaki drogowe, nawet jeśli światła drogowe świecą pełnym strumieniem.

ADAPTIVE FRONT LIGHTING SYSTEM

System AFS operuje oświetleniem w zależności od prędkości pojazdu, warunków pogodowych i drogowych. Jest oferowany jako element wyposażenia standardowego w reflektorach Pixel LED i Digital LED. Światła mijania są regulowane w zależności od warunków. W trybie pozamiejskim samochód używa standardowej wiązki światła przy prędkościach od 0 do 110 km/h. Przy prędkości powyżej 110 km/h auto uruchamia podwyższoną wiązkę światła. W trybie miejskim, przy prędkości do 48 km/h wyświetlana jest szersza wiązka światła. Jeżeli wycieraczki będą włączone dłużej niż przez 2 minuty, a prędkość pojazdu jest mniejsza niż 64 km/h, to światła przełączą się w tryb jazdy przy złej pogodzie.

Rozwinięciem AFS jest Predictive Adaptive Front Light System, a więc oświetlenie adaptacyjne z funkcją predykcji. Na podstawie dodatkowych danych nawigacji komputer wykrywa zbliżanie się do skrzyżowania lub ronda i zwiększa szerokość wiązki światła, by kierowca mógł upewnić się, że może bezpiecznie włączyć się do ruchu lub bezkolizyjnie zjechać z ronda. System PAFS jest elementem wyposażenia standardowego w reflektorach Digital LED.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Co to jest Pixel LED?
  • Pixel LED to zaawansowany typ reflektorów, który składa się z wielu niezależnych diod LED, sterowanych osobno. Dzięki temu światła mogą automatycznie wyłączać lub przyciemniać konkretne segmenty wiązki, by nie oślepiać innych uczestników ruchu, jednocześnie zapewniając doskonałą widoczność. System działa w oparciu o kamerę zamontowaną za szybą, a w niektórych przypadkach jest wspomagany przez dane z modułu GPS i może dynamicznie dostosowywać światło do sytuacji na drodze np. doświetlać zakręty, przyciemniać konkretne strefy lub rozszerzać wiązkę na pobocze. Pixel LED może mieć zasięg nawet do 500 metrów.

Czy lampy Matrix są lepsze od klasycznych LED?
  • Tak, lampy Matrix LED porównaniu z klasycznymi LED-ami czy ksenonami wypadają zdecydowanie lepiej, szczególnie w dynamicznych warunkach jazdy. Zapewniają doskonałą widoczność nocą, również przy wysokich prędkościach, inteligentnie dostosowują wiązkę światła, by nie oślepiać innych, jednocześnie precyzyjnie doświetlają zakręty i pobocza, a do tego eliminują konieczność ręcznego przełączania świateł. Odznaczają się wysoką niezawodnością ze względu na długą żywotność diod LED i znacznie podnoszą komfort jazdy.

Czy reflektory matrycowe wymagają konserwacji?
  • Same diody LED i system sterowania są praktycznie bezobsługowe. Jednak dla prawidłowego działania reflektorów ważna jest czystość przedniej szyby i reflektorów, ponieważ system bazuje na kamerze. 

Co lepiej świeci LED, Xenon czy światła matrycowe?
  • Światła matrycowe LED wypadają najlepiej. Ksenony oferują dobre światło, ale nie są do tego stopnia adaptacyjne. Klasyczne LED-y są wydajne, ale nie potrafią dynamicznie dostosowywać wiązki. Matrycowe łączą najlepsze cechy, zapewniając świetną widoczność, precyzję i inteligentne sterowanie.

Czy reflektory matrycowe działają w deszczu i mgle?
  • Tak, ale ich skuteczność – jak w przypadku wszystkich świateł – może być ograniczona przez warunki atmosferyczne. System automatycznie przełącza się na tryb jazdy we mgle lub deszczu (np. w technologii Pixel LED), co poprawia widoczność, ale warto pamiętać, że żadna technologia nie „przebije” gęstej mgły.

Czy reflektory matrycowe działają w mieście?
  • Tak, działają z pewnymi ograniczeniami. W warunkach miejskich system zwykle przełącza się na szerszą, ale mniej intensywną wiązkę światła. Dzięki temu kierowca lepiej widzi pieszych, rowerzystów i boczne drogi dojazdowe do skrzyżowania, ale światła nie są aż tak intensywne jak poza miastem.

Czy reflektory matrycowe można wyłączyć?
  • Tak, kierowca ma możliwość przełączenia reflektorów na tryb manualny, jeśli z jakiegoś powodu nie chce korzystać z automatycznych funkcji. W praktyce jednak większość użytkowników zostawia tryb AUTO, bo system działa bardzo precyzyjnie i intuicyjnie.

Jakie modele Range Rover mają światła Pixel lub Digital LED?
  • Reflektory Pixel LED znajdziesz m.in. w wybranych wersjach modeli Range Rover i Range Rover Sport oraz w pozostałych modelach tej marki.  Reflektory Digital LED dostępne są w topowych wersjach Range Rover i Range Rover Sport. To opcje premium, które oferują najwięcej funkcji i najwyższą jakość światła.

Czy reflektory matrycowe poprawiają bezpieczeństwo?
  • Zdecydowanie tak. Dzięki precyzyjnemu sterowaniu światłem pozwalają lepiej widzieć drogę i jednocześnie chronią innych uczestników ruchu przed oślepieniem. Dodatkowo pomagają szybciej zauważyć przeszkody na poboczu i poprawiają orientację w trudnych warunkach.

Uwaga:

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.

Przed podjęciem decyzji o wyborze napędu, należy zweryfikować aktualnie obowiązujące regulacje, ulgi i przywileje. Podane w artykule ceny paliw i energii elektrycznej mogą różnić się od aktualnych cen w Twojej lokalizacji.