Sprawdź nasze najnowsze oferty. SPRAWDŹ OFERTY
Range Rover evoque charging at the phev station point

RANGE ROVER EVOQUE

Najlepszy SUV segmentu C

DISCOVERY SPORT

Najlepszy SUV segmentu D

RANGE ROVER VELAR

Najlepszy SUV segmentu E

SUV-Y I CROSSOVERY - NA CZYM POLEGA RÓŻNICA?

Podział samochodów na segmenty odbywa się głównie ze względu na rozmiary samochodów. Na fali popularności SUV-y i crossovery zyskały swoje oddzielne klasy. Dlatego w przypadku SUV-ów rozróżniamy klasy od A do F. Warto jednak wiedzieć, że w niektórych przypadkach różnice mogą się zacierać, co może powodować, że dane auto będzie trudne do sklasyfikowania.

Choć często wyglądają podobnie, SUV-y i crossovery to tylko zbliżone wydania aut o odmiennej konstrukcji. SUV jako przedstawiciel segmentu aut o zwiększonych możliwościach terenowych bazuje zwykle na solidniejszej platformie i często oferuje napęd 4x4. Crossover z kolei to lżejsze, miejskie auto zbudowane na bazie samochodu osobowego, które łączy wygodę jazdy z wyższą pozycją za kierownicą. Oba typy pojazdów mogą mieć podobne wyposażenie, np. tapicerkę ze skóry ekologicznej, ale to SUV sprawdzi się lepiej na trudniejszym terenie.

KLASYFIKACJA SAMOCHODÓW SUV

Zanim przedstawimy propozycje najlepszych SUV-ów z segmentów C, D, E i F warto najpierw poznać różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami.

- SUV - segment A - najmniejsze samochody, których długość nie przekracza 3,8 m, oferują napęd na przednią oś i niewielkie silniki.

- SUV - segment B - to miejskie SUV-y, zwane też subkompaktowymi, mają długość 4-4,3 m i bazują na platformach używanych do produkcji miejskich hatchbacków, ale są od nich wyższe.

- SUV - segment C - są nieco większe niż auta segmentu B, ale nadal odznaczają się dużą zwrotnością, stanowią dobrą alternatywę dla klasycznych kombi.

- SUV - segment D - to samochody klasy średniej, często oferują większe silniki i wyposażenie klasy premium, mają długość 4,7-4,9 m i bywają oferowane z trzecim rzędem siedzeń.

- SUV - segment E - dzięki temu segmentowi samochody typu SUV trafiły na salony i zaczęły wypierać luksusowe limuzyny. To przeważnie auta klasy premium, a ich długość często przekracza 5 m. Często mają napęd na wszystkie koła i mocne silniki pod maską. Oferują znacznie lepsze wyposażenie niż auta segmentu D.

- SUV - segment F - to największe i najbardziej luksusowe SUV-y, które zapewniają komfort podróżowania i prestiż wynikający z posiadania takiego auta. Producenci często wykorzystują ten segment do pokazania swoich innowacyjnych technologii, które dopiero za jakiś czas spłyną do pozostałych klas.

NAJLEPSZY SUV SEGMENTU C - RANGE ROVER EVOQUE

Jeśli chodzi o segment C SUV, naszym zdaniem Range Rover Evoque nie ma sobie równych i wypełnia definicję samochodu typu SUV. Z jednej strony mamy kompaktowe nadwozie o sportowej sylwetce, a z drugiej - ma napęd na 4 koła i zawieszenie z systemem Terrain Response 2, który dostosowuje jego pracę do panujących warunków. Głębokość brodzenia wynosi aż 60 cm, więc można wyruszyć nim w wymagający teren.

Przy parkowaniu pomogą kamera cofania, kamera 360 i systemy ostrzegające o ruchu poprzecznym z tyłu. Napęd występuje m.in. w formie hybrydy plug-in, dzięki czemu Range Rover Evoque jest dynamiczny i oszczędny. Akumulator zapewnia zasięg do 65 km, co w zupełności wystarcza do poruszania się po mieście.

Przestronne wnętrze i mnogość akcesoriów do przewożenia bagażu, rowerów, sprzętu do uprawiania sportów zimowych, a nawet kajaków sprawiają, że Range Rover Evoque może z powodzeniem służyć jako auto rodzinne.

NAJLEPSZY SUV SEGMENTU D - DISCOVERY SPORT

Discovery Sport to nasz wybór w klasie D. Łączy minimalistyczny i sportowy wygląd, luksusowe wyposażenie i przestronne wnętrze, w którym może podróżować nawet 7 osób. Wnętrze można aranżować na wiele sposobów dzięki 24 kombinacjom układu foteli. Komfort zapewniają m.in. podgrzewane siedzenia, z tylną kanapą włącznie, filtr cząstek PM2,5 i alergenów oraz zaawansowany system multimedialny z obsługą Apple CarPlay i Android Auto.

Choć na pierwszy rzut oka w tej wersji auto nie zdradza swoich terenowych aspiracji, to technologie napędu w Discovery Sport sprawdzą się niemal w każdych warunkach. System Hill Descent Control ułatwia zjazd ze stromych wzniesień, system All Terrain Progress utrzymuje stałą prędkość w terenie, a funkcja Wade Sensing ostrzega o zbliżaniu się do granicy maksymalnej głębokości brodzenia, która wynosi 60 cm. System Terrain Response 2 na bieżąco monitoruje warunki drogowe i odpowiednio dostosowuje parametry jazdy.

Gama silników Discovery Sport obejmuje napędy mild hybrid i plug-in hybrid. W wersji PHEV auto może przejechać do 60 km z użyciem tylko i wyłącznie napędu elektrycznego, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje ok. 7 sekund. Jest więc ekologiczne, wydajne i dynamiczne.

NAJLEPSZY SUV SEGMENTU E - RANGE ROVER VELAR

Range Rover Velar to piękno i luksus w czystej i zarazem wyrafinowanej formie. Ma intrygującą, minimalistyczną linię z opadającym dachem i wydłużonym tyłem, a szerokie nadkola dodają mu muskulatury. Wnętrze jest luksusowe i przyjazne dla użytkownika, a panoramiczny dach wypełnia je światłem. System audio Meridian Signature ma funkcję redukcji hałasu dobiegającego z zewnątrz, więc kierowca może w spokoju skupić się na podróży, otoczony najwyższej klasy materiałami, w tym wełną Kvadrat.

Centrum sterowania elektroniką stanowi duży, pływający ekran multimedialny o przekątnej 11,4", który pozwala m.in. na sterowanie funkcjami systemu Terrain Response. Ten zmienia charakterystykę pracy zawieszenia samochodu w zależności od warunków drogowych. Wysokość pneumatycznego zawieszenia można regulować w zakresie 50 mm. System Intelligent Drive Dynamics optymalizuje wykorzystanie momentu obrotowego pomiędzy kołami. Głębokość brodzenia wynosi aż 58 cm, więc z powodzeniem można zjechać z utartych ścieżek.

NAJLEPSZY SUV SEGMENTU F - RANGE ROVER

Pełnowymiarowy, klasyczny Range Rover ma wszystko, co jest potrzebne, żeby być liderem w swojej kategorii. Klienci cenią go za atrakcyjny, ale dyskretny wygląd, bogate wyposażenie i prawdziwie terenowe właściwości. To definicja klasy SUV. Od 50 lat wyznacza standardy, przekraczając kolejne granice luksusu i wszechstronności.

Dostojna sylwetka ze spektakularnym, wydłużonym tyłem w stylu "boat tail" skrywa 4, 5 lub 7 pełnowymiarowych miejsc, pokrytych najwyższej klasy skórzaną tapicerką Semi-Aniline. System infotainment z nawigacją i ekranem dotykowym 13,1" ma funkcję wyciszania hałasów z zewnątrz. Dostępny w wersji LWB zestaw Event Suite pozwala cieszyć się odpoczynkiem na łonie natury, wynosząc  koncepcję pikniku na zupełnie nowy poziom.

Range Rover to również wzorcowe osiągi. W najmocniejszej wersji model ten jest napędzany 8-cylindrowym silnikiem spalinowym połączonym z silnikiem elektrycznym, co daje łączną moc systemową aż 615 KM. Do wyboru jest również wersja plug-in hybrid z 6-cylindrowym silnikiem benzynowym i zasięgiem do 121 km w trybie w pełni elektrycznym. Terenowe technologie Land Rover w postaci inteligentnych systemów sterujących pracą napędu i zawieszenia, układ czterech kół skrętnych i maksymalna głębokość brodzenia do 90 cm sprawiają, że Range Rover jest gotowy na każdą przygodę.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Jaki SUV klasy średniej warto kupić w 2026 roku?
  • Wśród SUV-ów klasy średniej wyróżnia się Discovery Sport. Ten przestronny, komfortowy i dostępny z trzema rzędami siedzeń SUV, oferuje bogate wyposażenie m.in. cyfrowe zegary, ekran multimedialny i systemy wspomagające jazdę w terenie. Występuje także wersji plug-in hybrid, zapewniając do 60 km zasięgu elektrycznego. Świetnie sprawdzi się jako samochód rodzinny lub auto do codziennej jazdy po mieście i poza nim.

Czym różni się SUV od crossovera?
  • SUV-y to auta zbudowane na ramie lub solidniejszej platformie, z większym prześwitem i napędem na cztery koła. Crossovery z kolei to modele o wyglądzie SUV-a, ale technicznie bliższe hatchbackom czy kombi, z napędem na przednią oś i miejskim charakterem. W Polsce oba segmenty zdobywają ogromną popularność. Na rynku pojawia się coraz więcej modeli z pogranicza tych kategorii.

Jaki jest najlepszy SUV segmentu C?
  • Range Rover Evoque to zdecydowany faworyt wśród SUV-ów segmentu C. Kompaktowy, zwinny i świetnie wyglądający, a przy tym zdolny do jazdy w trudniejszym terenie. Oferuje napęd na cztery koła, tryb jazdy terenowej i do 65 km zasięgu w trybie elektrycznym (PHEV). To idealne połączenie stylu i funkcjonalności.

Jakie SUV-y oferują elektryczną klapę bagażnika?
  • Elektryczną klapę bagażnika oferuje większość nowych SUV-ów klasy średniej i premium, zarówno w segmentach D, E, jak i F. Znajdziemy ją m.in. w Discovery Sport, Range Rover Velar i Range Rover. To bardzo wygodne rozwiązanie, szczególnie przy załadunku ciężkich bagaży lub kiedy auto jest mokre np. po jeździe w deszczu. To standardowy element wyposażenia wielu modeli samochodów. 

Czym wyróżnia się SUV segmentu F?
  • SUV-y segmentu F to największe i najbardziej luksusowe pojazdy w swojej klasie. Doskonałym przykładem jest Range Rover, prestiżowy model łączący potężne osiągi z zaawansowaną technologią. Oferuje aż siedem miejsc, tapicerkę ze skóry Semi-Aniline, cyfrowe zegary, aktywne wyciszanie hałasu i imponujące możliwości terenowe. To auto stworzone z myślą o komforcie, elegancji i wszechstronności. Sprawdzi się zarówno w mieście, jak i w wymagającym terenie, oferując najwyższy poziom luksusu w każdej sytuacji.

Czy SUV to dobre auto na polskie warunki?
  • Tak! W warunkach zmiennej pogody i różnej jakości dróg, SUV-y w Polsce sprawdzają się znakomicie. Wyższy prześwit, napęd na cztery koła, pojemny bagażnik i wszechstronność to ogromne zalety. Szczególnie polecane są modele segmentu D i E, które łączą wygodę i moc z rozmiarami umożliwiającymi komfortowe manewrowanie w zatłoczonych przestrzeniach miast..

Który SUV najlepiej sprawdza się do jazdy w terenie?
  • Jeśli szukasz SUV-a, który poradzi sobie w terenie, postaw na samochody marek Range Rover, Defender lub Discovery. Ich modele wykorzystują technologie Land Rover, takie jak napęd AWD, system Terrain Response, funkcję brodzenia i wspomaganie zjazdu. To samochody, które można z powodzeniem zabrać nie tylko na asfalt, ale i w góry, błoto czy śnieg. To też świetna alternatywa dla klasycznych terenówek.

SUV czy kombi – co lepiej wybrać?
  • SUV-y i crossovery zapewniają lepszą widoczność, wyższy komfort jazdy i większe możliwości przewozowe w trudnym terenie. Kombi mogą mieć lepszą dynamikę i niższe spalanie, ale dziś SUV-y segmentu C i D skutecznie je zastępują. Dodatkowo wiele modeli SUV-ów zapewnia znacznie lepsze wyposażenie i funkcje wcześniej dostępne tylko w limuzynach.

Jakie wyposażenie mają nowoczesne SUV-y?
  • W nowoczesnych SUV-ach aż roi się od innowacyjnych rozwiązań.Znajdziemy tu cyfrowe zegary, panoramiczne dachy, adaptacyjne zawieszenie, ekran multimedialny, a nawet funkcje masażu, czy oczyszczania powietrza. W wyższych segmentach występuje też bezkluczykowy dostęp, zaawansowane systemy bezpieczeństwa i terenowe technologie. Nawet SUV-y segmentu C mają dziś udogodnienia, które jeszcze kilka lat temu zarezerwowane były dla klasy premium.

Czym się różni segment C od D?
  • SUV-y segmentu C to kompaktowe, miejskie modele. Są mniejsze, zwrotniejsze i tańsze w utrzymaniu niż większe SUV-y. Mimo niewielkich rozmiarów oferują wygodną przestrzeń dla 4–5 osób oraz bagażnik o pojemności do 500 litrów. Z kolei segment D to już SUV-y przestronniejsze, cichsze, bardziej komfortowe i często z napędem na cztery koła. To idealna opcja dla rodzin i osób, które często podróżują poza miasto. Jeśli zależy Ci na większej wygodzie i wszechstronności, model z segmentu D, jak Discovery Sport, będzie lepszym wyborem.

Uwaga:

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.