DEFENDER – HISTORIA I EWOLUCJA
Historia samochodów terenowych marki Land Rover sięga 1947 r. Pierwszym modelem brytyjskiej marki był legendarny Series I, wielozadaniowy pojazd o wyjątkowych zdolnościach do jazdy w trudnym terenie. Przez lata model ewoluował i produkowany był w różnych wersjach nadwozia. W 1983 rok zaprezentowano nową odsłonę terenówki Land Rover, która oferowana była w wariantach z długim i krótkim rozstawem osi, cabrio, a nawet pick-up.
Podczas liftingu w 1990 roku po raz pierwszy wprowadzono nazwę Defender, co zbiegło się z premierą nowego samochodu terenowego o nazwie Discovery. Klasyczne auto było produkowane aż do 2015 r., a listę wyposażenia skrupulatnie uzupełniano m.in. o liczne rozwiązania zwiększające komfort jazdy, takie jak klimatyzacja czy komputer pokładowy.
Najnowsza generacja modelu Defender została zaprezentowana w 2019 r. Samochód ten czerpie z tradycji legendarnych aut terenowych marki Land Rover. Pojazd wykorzystuje najnowsze technologie, takie jak inteligentny napęd czterech kół, czy opcjonalna zawieszenie pneumatyczne, które zwiększa głębokość brodzenia do 90 cm. Z kolei poza off-roadem auto zapewnia wysoki komfort jazdy, m.in. dzięki nowoczesnym technologiom i luksusowemu wyposażeniu.
TECHNOLOGIE I FUNKCJONALNOŚCI MODELU DEFENDER
Legendarne zdolności off-road aut marki Defender wywodzą się z konstrukcji przystosowanej do jazdy w trudnym terenie i najnowszych technologii. Każdy terenowy SUV brytyjskiej marki zapewnia nie tylko zaawansowany napęd na cztery koła, lecz także doskonałą geometrię przeznaczoną także dla wymagającego off-roadu. Dla przykładu trzydrzwiowy model Defender 90 zapewnia następujące parametry do jazdy poza utwardzonymi szlakami:
Kąt natarcia – do 37,5°
Kąt rampowy – do 31°
Kąt zejścia – do 40°
Warto również zwrócić uwagę na maksymalną wysokość brodzenia wynoszącą aż do 90 cm (w wersji z zawieszeniem pneumatycznym). Parametry te należą do najlepszych w klasie i umożliwiają bezproblemową jazdę w ciężkim terenie.
Korzystanie z możliwości off-road modelu Defender jest łatwe dzięki zaawansowanym systemom, takim jak Terrain Response 2, który stale monitoruje warunki jazdy po bezdrożach i automatycznie zmienia ustawienia auta, np. gdy któreś z kół traci kontakt z podłożem. Z kolei dzięki systemowi kamer 3D kierowca może śledzić przestrzeń wokół samochodu z wielu perspektyw m.in. z lotu ptaka, a nawet spod auta. Także podczas pokonywania przeszkód wodnych kierowca zachowuje pełną kontrolę dzięki systemowi Wade Sensing, który sygnalizuje, gdy poziom wody zbliża się do maksymalnej głębokości, która w wersjach z zawieszeniem pneumatycznym wynosi aż 90 cm.
CO NOWEGO OFERUJE DEFENDER W 2025 ROKU?
Gama silników dostępnych w modelach marki Defender składa się z jednostek zasilanych benzyną, silników Diesla oraz hybryd plug-in. Wersje wysokoprężne to sześciocylindrowe miękkie hybrydy MHEV. Oferowane są w trzech wariantach mocy: 200, 250 i 350 koni mechanicznych. Wszystkie diesle dysponują wysokim momentem obrotowym (nawet 700 Nm), a w modelu 90 średnie zużycie paliwa według normy WLTP wynosi od 8,3 l/100 km. Z kolei benzyną zasilane są ośmiocylindrowe silniki zapewniające moc 425 lub 525 KM, które rozpędzają model Defender 90 od 0 do 100 km/h w nieco ponad 5 sekund.
Defender w wersjach 110 i 130 jest oferowany także z najnowszą hybrydą plug-in składającą się z dwóch silników. Czterocylindrowa jednostka zasilana benzyną i silnik elektryczny osiągają łączną moc 300 KM. Ponadto auto może poruszać się w trybie bezemisyjnym nawet do 48 km. Samochód w tej wersji silnikowej zapewnia też bardzo dobre osiągi, o czym świadczy rozpędzanie się tego pojazdu od 0 do 100 km/h w 7,6 s.
Defender OCTA to najmocniejsza i najbardziej sportowa wersja modelu. Silnik zasilany benzyną osiąga moc aż 635 KM, a rozpędzenie od 0 do 100 km/h zajmuje jedynie 4 sekundy. Defender OCTA posiada także najlepsze warunki do jazdy off-road. Maksymalna wysokość brodzenia tego wyjątkowego auta to aż 100 cm. Zawieszenie ze zwiększonym wykrzyżem osi i specjalnie zaprojektowane opony o średnicy aż 83,8 cm zapewniają niezrównane możliwości off road.
MOŻESZ WYBIERAĆ SPOŚRÓD WIELU WERSJI MODELI DEFENDER
Defender to samochód oferowany w trzech wersjach nadwozia, spośród których każda zapewnia doskonałe zdolności off-road. Model 90 to trzydrzwiowy samochód terenowy, który dzięki dodatkowemu przedniemu fotelowi typu Jump Seat może pomieścić nawet sześć dorosłych osób. Model ten z uwagi na zwartą konstrukcję posiada najlepszą geometrię off-road. Z kolei model 110 może pomieścić nawet 7 osób. W przypadku korzystania tylko z dwóch rzędów foteli pojemność bagażnika wynosi 786 litrów. Największym autem spośród modeli Defender jest model 130. Pojazd ten zapewnia komfortowe warunki nawet dla 8 osób, a pojemność bagażnika za drugim rzędem siedzeń to aż 1094 litrów.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Czy Defender jest odpowiedni dla rodziny?
-
Defender to nie tylko samochód terenowy przeznaczony do off-roadu, lecz także doskonały towarzysz rodzinnych przygód jak przystało na pojemnego SUV-a. Pięciodrzwiowy model Defender 130 posiada pojemne wnętrze, zapewniające komfortowe warunki podróży dla rodzin składających się nawet z 8 osób. Defender na asfalcie prowadzi się pewnie i stabilnie, a komfortowe wyposażenie, w skład którego wchodzą m.in. zaawansowane systemy multimedialne zapewnia rozrywkę podczas dalekich podróży.
Jakie są dostępne formy finansowania modeli Defender?
-
W ofercie marki Defender występują elastyczne formy finansowania. Kredyt lub Leasing Classic to rozwiązanie przeznaczone dla klientów, którzy planują dalej jeździć brytyjskim luksusowym samochodem terenowym po zakończeniu finansowania. Z kolei Leasing To Go charakteryzuje się znacznie niższymi ratami miesięcznymi, ponieważ użytkownik w trakcie okresu finansowania opłaca jedynie utratę wartości auta.
Czy Defender sprawdzi się w codziennym użytkowaniu miejskim?
-
Zdecydowanie tak. Defender to luksusowy SUV, który mimo terenowego rodowodu doskonale odnajduje się w miejskim środowisku. Wysoka pozycja za kierownicą zapewnia bezpieczeństwo i doskonałą widoczność, a eleganckie wnętrze wykończone materiałami klasy premium sprawia, że każda podróż staje się przyjemnością. System kamer 3D z widokiem 360° ułatwia manewrowanie i parkowanie w ciasnych przestrzeniach, a zaawansowany napęd na cztery koła zapewnia pełną stabilność i komfort jazdy niezależnie od warunków. To samochód, który równie dobrze czuje się na miejskich ulicach, co na bezdrożach.
Jakie akcesoria dodatkowe warto rozważyć do modeli Defender?
-
Defender oferowany jest z wieloma akcesoriami związanymi z off-roadem. Należą do nich np. zewnętrzne elementy, takie jak rozkładana drabinka dachowa, stopnie boczne, czy matowe wykończenie elementów nadwozia. Do akcesoriów przydatnych podczas przygód off-road należą elementy wyposażenia do przewożenia dodatkowego bagażu, czyli np. bagażnik dachowy lub hak holowniczy. Dodatkowe wyposażenie off-road oferowane jest również w pakietach. Dla przykładu Pakiet Explorer zawiera m.in. podniesiony wlot powietrza, sakwy, elementy ochronne nadkoli i drabinkę ułatwiającą dostanie się na dach pojazdu. Z kolei klienci zafascynowani sportem i off-roadem mogą wybrać Pakiet Adventure, który wyposaża samochód terenowy m.in. w system natryskowy, sprężarkę i panel ochronny tylnego zderzaka, który ułatwia załadunek np. sprzętu o sporych gabarytach.
Jaki silnik wybrać do jazdy off-road?
-
Wszystkie jednostki napędowe oferowane w modelu Defender doskonale radzą sobie podczas jazdy off-road. Silnik Diesla charakteryzuje się wysokim momentem obrotowym. Z kolei benzynowe silniki V8 zasilane benzyną oferują wysoką moc, która również przydaje się podczas jazdy po bezdrożach. Warto zwrócić także uwagę na wersję hybrydową plug-in, która pomimo obecności baterii trakcyjnych nie ustępuje podczas jazdy off-road modelom napędzanym benzyną i olejem napędowym.
Czy Defender sprawdzi się podczas jazdy po trudnym terenie w Europie?
-
Defender to marka czerpiąca z technologii platformy Land Rover - aut terenowych stworzonych z myślą o jeździe w trudnym terenie, również w zróżnicowanych warunkach, jakie oferuje Europa. Dzięki zaawansowanym systemom off-road, jak Terrain Response 2 i Wade Sensing, auto świetnie radzi sobie na bezdrożach, niezależnie od podłoża.
Jakie są cechy, które wyróżniają modele z rodziny Defender na tle innych SUV-ów?
-
Do najważniejszych cech modeli Defender należą wszechstronność, wysoki komfort jazdy oraz luksusowe wykończenie. Ten SUV łączy eleganckie, przestronne wnętrze z materiałami klasy premium, takimi jak skóra Windsor, z nowoczesnymi technologiami multimedialnymi i systemami wspomagającymi kierowcę. Dzięki temu Defender zapewnia wyjątkowe wrażenia z jazdy zarówno po autostradzie, jak i na trudnych trasach off-road. To luksusowy pojazd gotowy na każdą wyprawę, który jednocześnie oferuje komfort i styl porównywalny z najlepszymi autami klasy premium. Pneumatyczne zawieszenie, w zestawieniu ze sztywnym nadwoziem samonośnym, pozwala Defenderowi przewyższać inne pojazdy zarówno pod względem zdolności terenowych, jak i przyjemności prowadzenia na trasie.
Czy Defender to luksusowy samochód off-road?
-
Defender to kwintesencja luksusowego SUV-a terenowego. Łączy w sobie legendarną wytrzymałość, zaawansowane technologie terenowe (m.in. takie jak Terrain Response 2, zawieszenie pneumatyczne, Wade Sensing), a jednocześnie oferuje komfort i styl na poziomie aut klasy premium. Wnętrze tego luksusowego SUV-a off-road wykonane jest z materiałów najwyższej jakości, system multimedialny Pivi Pro, fotele z masażem i klimatyzacją 4-strefową. Istnieje także możliwość pełnej personalizacji. Wszystko to sprawia, że Defender to pojazd, który nie tylko poradzi sobie w każdym terenie, ale także zapewni niezrównane wrażenia z jazdy zarówno na bezdrożach, jak i w centrum miasta. To samochód, który łączy przygodę z niezwykłą elegancją.
Czy hybryda plug-in Defender nadaje się do jazdy poza miastem?
-
Tak, hybryda plug-in w modelach Defender pozwala na bezemisyjne pokonywanie krótkich tras miejskich, a jednocześnie zapewnia pełną funkcjonalność podczas jazdy off-roadu. Silnik benzynowy wspierany przez jednostkę elektryczną zapewnia odpowiedni zasięg oraz moc, nawet na wymagających odcinkach.
Jak Defender wypada w porównaniu z samochodami osobowymi na drodze?
-
Choć Defender to pełnoprawny samochód terenowy, na drodze zachowuje się równie pewnie, jak nowoczesny samochód osobowy. Dzięki systemowi kamer, doskonałemu zawieszeniu i komfortowemu wnętrzu, codzienne użytkowanie auta nie odbiega od standardów klasy premium.
Silnik dostępny w modelu Defender, niezależnie od tego, czy mowa o wysokoprężnym dieslu, mocnej jednostce benzynowej V8, czy nowoczesnej hybrydzie plug-in – zapewnia płynność jazdy i odpowiednią dynamikę zarówno w mieście, jak i w trasie.
Jak dbać o opony i zawieszenie przy częstej jeździe po terenach przeznaczonych do off-roadu?
-
Żeby ruszyć w teren bez obaw, trzeba być przygotowanym. Regularna kontrola zawieszenia, przeglądy i sprawdzenie stanu opon to podstawa. Zwłaszcza gdy Defender często zjeżdża z asfaltu. Odpowiednie ogumienie to nie tylko lepsza trakcja, ale przede wszystkim bezpieczeństwo. W takim wypadku najlepszym wyborem będzie skorzystanie z oferty autoryzowanego serwisu Land Rover w przygotowaniu do przygody w off-roadzie.
Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.