SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY CZY HYBRYDOWY – JAKIE SĄ RÓŻNICE?

Samochody elektryczne (BEV) to auta, które mają jeden lub więcej silników elektrycznych, zasilanych energią elektryczną pochodzącą z akumulatora. Ten jest przeważnie umieszczony w podłodze. Silniki na prąd mają kompaktowe rozmiary i nie potrzebują tyle miejsca, ile wymaga silnik spalinowy. Zdarza się nawet, że układ napędowy ma 4 niezależne silniki elektryczne - po jednym dla każdego z kół. Dodatkowo auta elektryczne mają dostępne pełną moc i moment obrotowy już od startu, co pozwala na dynamiczną jazdę.

Samochody hybrydowe to auta, które mają silnik spalinowy wspomagany przez napęd elektryczny. Zazwyczaj sposób działania jest taki, że przy niskiej lub umiarkowanej, ale stałej prędkości auto z napędem hybrydowym przełącza się na silnik elektryczny, a jeśli potrzeba więcej mocy np. do przyspieszenia lub na wzniesieniu, to korzysta z napędu spalinowego lub obu jednocześnie. Silnik spalinowy umożliwia też doładowanie akumulatorów. Przede wszystkim jednak, akumulatory ładowane są podczas odzyskiwania energii w czasie hamowania, a przypadku hybryd “plug-in” także poprzez naładowanie auta przed jazdą.

RODZAJE SAMOCHODÓW HYBRYDOWYCH

Samochody hybrydowe dzielimy ze względu na to, w jakim stopniu kierowca może polegać na napędzie elektrycznym. Sam rodzaj napędu we wszystkich przypadkach jest taki sam, a więc stanowi połączenie silnika spalinowego z elektrycznym.

MHEV – MILD HYBRID ELECTRIC VEHICLE

Samochód o napędzie hybrydowym MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle) to tzw. miękka hybryda. W tym przypadku silnik elektryczny służy tylko do wspomagania silnika spalinowego i auto nie może pracować w trybie w pełni elektrycznym.

Miękka hybryda (MHEV) to unowocześniona wersja klasycznego silnika spalinowego, najczęściej benzynowego lub wysokoprężnego wzbogacona o system start-stop oraz elektryczne wsparcie w postaci instalacji 48V. W skład tego układu wchodzi niewielki akumulator oraz zintegrowany alternator z funkcją rozrusznika.

Typowy układ MHEV zawiera:

- system start-stop, który automatycznie wyłącza i uruchamia silnik np. na światłach,

- instalację elektryczną 48V, która zasila dodatkowy silnik/generator (tzw. zintegrowany rozrusznik-alternator).

W tego typu konstrukcji silnik elektryczny nie napędza pojazdu samodzielnie, ale wspiera jednostkę spalinową podczas ruszania, przyspieszania czy jazdy pod obciążeniem. Efekt? Lepsza dynamika, wyższy moment obrotowy i niższe spalanie, w porównaniu do tradycyjnych silników. Ten rodzaj napędu pozwala uzyskać niskie zużycie paliwa i charakteryzuje go obniżona emisja spalin. Hybrydy MHEV umożliwiają także “dryfowanie” z wyłączonym silnikiem spalinowym.

HEV – HYBRID ELECTRIC VEHICLE

W przypadku HEV - czyli pełnej hybrydy, w określonych warunkach silnik elektryczny może działać samodzielnie. Stan akumulatora jest uzupełniany przez system odzyskiwania energii z hamowania lub przez silnik spalinowy.

Klasyczna hybryda (HEV) to samochód, który potrafi poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym, ale tylko na krótkich dystansach i przy niskich prędkościach. W przeciwieństwie do hybryd typu plug-in, nie ma możliwości ładowania akumulatora z gniazdka, a energia gromadzona jest wyłącznie podczas jazdy, np. poprzez rekuperację czy pracę silnika spalinowego.

W efekcie oszczędności paliwa i korzyści z jazdy na prądzie są mniejsze, niż w przypadku bardziej zaawansowanych układów PHEV, które oferują znacznie dłuższy zasięg w trybie elektrycznym.

PHEV – PLUG-IN HYBRID ELECTRIC VEHICLE

Hybryda plug-in to auto, które pozwala przejechać kilkadziesiąt, a czasami nawet ponad 100 km w trybie w pełni elektrycznym. Hybrydy typu plug-in mogą być ładowane z domowego gniazdka lub na stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Dzięki coraz większym akumulatorom i ich wyższej wydajności, hybrydy PHEV potrafią pokonać znaczne odcinki przy wykorzystaniu wyłącznie napędu elektrycznego. W tym trybie silnik spalinowy pozostaje nieaktywny, a jazda odbywa się w pełni bezemisyjnie, aż do momentu rozładowania baterii. Przejście na tryb hybrydowy, w którym dołączony zostaje silnik benzynowy, odbywa się płynnie i bez udziału kierowcy.

To połączenie technologii elektrycznej i spalinowej sprawia, że auta PHEV oferują nie tylko wysoką dynamikę jazdy, ale też znacznie większy zasięg, bez potrzeby rezygnowania z komfortu codziennego użytkowania.

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY CZY HYBRYDOWY – KOSZTY

Wiadomo już, czym się różni samochód elektryczny od hybrydowego, a teraz warto przyjrzeć się bliżej kosztom związanym z użytkowaniem pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Czy faktycznie elektryki oferują niskie koszty eksploatacji? Kiedy warto kupić samochód elektryczny, a kiedy lepiej zastanowić się nad napędem hybrydowym?

CENA ZAKUPU

Ceny aut elektrycznych są zazwyczaj wyższe niż ceny samochodów hybrydowych, ale częściej podlegają ulgom i dopłatom państwowym. Analizując cenę zakupu samochodu, warto wziąć pod uwagę jego potencjalną utratę wartości w czasie eksploatacji. Wpływa na nią zarówno renoma marki, jak i typ napędu. Przykładowo, modele marki Range Rover z napędami PHEV długo utrzymują wysoką wartość..

Decydując się na montaż ładowarki, należy liczyć się z dodatkowymi kosztami, a w przypadku budynków wielorodzinnych także z koniecznością uzyskania odpowiednich zgód i przeprowadzenia analiz energetycznych, których koszt zostanie przeniesiony na wnioskującego. Wiele zależy też od samych możliwości sieci elektrycznej. Ładowarka przyda się zarówno w przypadku hybrydy PHEV, jak i auta elektrycznego. W przypadku tego drugiego wydaje się jednak być niezbędna, ze względu na bardzo długi czas ładowania ze zwykłego gniazdka 230 V.

UBEZPIECZENIE

Ceny pakietów OC i AC bywają korzystniejsze dla samochodów hybrydowych. Wynika to z ich większej popularności, a co za tym idzie - niższych kosztów potencjalnych napraw.  Na stawkę ubezpieczenia wpływa także cena zakupu auta, gdyż składka AC jest obliczana właśnie na podstawie wartości pojazdu. Wybierając samochód, warto zapytać dealera o dostępne oferty pakietów ubezpieczeń.

KOSZTY SERWISU

Samochody elektryczne mają mniej ruchomych elementów niż w przypadku napędu spalinowego lub hybrydowego. To pozwala obniżyć koszty przeglądów gwarancyjnych i wydłużyć ich interwały nawet dwukrotnie. Przeciętne auto hybrydowe musi odwiedzić serwis na przegląd co rok lub co 15 tys. km. W przypadku samochodów elektrycznych interwały wynoszą 2 lata lub ok. 30 - 35 tys. km.

Naprawa samochodów elektrycznych nie zawsze będzie tańsza niż w przypadku aut spalinowych lub hybrydowych. Auto elektryczne jest cięższe od samochodu z napędem hybrydowym i zapewnia lepsze przyspieszenie, ponieważ maksymalna moc i moment obrotowy są dostępne już od startu. To stanowi duże obciążenie dla opon i układu hamulcowego, a komponenty stworzone z myślą o autach elektrycznych są odpowiednio droższe.

Najlepszym rozwiązaniem, niezależnie od rodzaju napędu, pozostaje więc wybranie samochodu z długim okresem gwarancji producenta. W przypadku Range Rovera udzielana jest gwarancja na minimum 5 lat.

KOSZTY PRZEJAZDU 100 KM

Koszt przejazdu 100 km samochodem elektrycznym będzie niższy niż w przypadku samochodu hybrydowego. Jeżeli jednak weźmiemy pod uwagę napęd plug-in hybrid, to przy krótszej podróży koszty przejazdu będą porównywalne, ponieważ np. Range Rover PHEV może przejechać w trybie elektrycznym nawet 121 km w cyklu WLTP.

Przykładowe porównanie kosztów przejechania 100 km:

- BEV - ładowanie z gniazdka - zużycie 15-20 kWh / 100 km, koszt energii - ok. 0,8 zł / 1 kWh w taryfie G11, koszt przejechania 100 km = ok. 16 zł;

- BEV - szybka ładowarka na stacji ładowania - koszt energii ok. 1,5-2 zł / 1 kWh, koszt przejechania 100 km = 30-40 zł;

- HEV - zakładane zużycie paliwa 5,5 l / 100 km, średnia cena Pb95 - 6,5 zł / l, koszt przejechania 100 km = 35,75 zł;

- PHEV - tylko silnik elektryczny elektryczny - zużycie 23 kWh / 100 km, koszt przejechania 100 km: 18,4 zł przy ładowaniu z domowego gniazdka lub 34,5-46 zł przy ładowaniu szybką ładowarką na stacji ładowania;

- PHEV - tryb hybrydowy - zakładane zużycie paliwa 5.5 l / 100 km, koszt przejechania 100 km = 35,75 zł.

Powyższe obliczenia to jedynie przykład. By uzyskać precyzyjne dane, należy obliczyć koszty w oparciu o rzeczywiste parametry rozważanego pojazdu oraz aktualne ceny energii elektrycznej i paliwa.

HYBRYDA CZY ELEKTRYK – WYGODA UŻYTKOWANIA

Według raportu Licznik Elektromobilności, publikowanego przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, na koniec kwietnia 2025 r. w Polsce były 9524 ogólnodostępne punkty ładowania. To więcej niż wynosi liczba stacji paliw. Jednak stacje ładowania są zlokalizowane głównie przy autostradach, drogach ekspresowych i w dużych ośrodkach miejskich. Często mają mniej stanowisk niż jest dystrybutorów na przeciętnej stacji paliw. To prowadzi do powstawania kolejek, zwłaszcza w okresie wakacyjnym i sprawia, że każdą podróż samochodem elektrycznym trzeba precyzyjnie zaplanować. Sam czas ładowania energią elektryczną, nawet z użyciem szybkiej ładowarki, z reguły jest dłuższy niż tankowanie. Samochody elektryczne z reguły mają możliwość ładowania mocniejszymi ładowarkami hybrydy plug-in hybrid. Te drugie mają jednak mniejszą pojemność akumulatora, więc ładowanie może trwać krócej. W przypadku hybrydy PHEV Range Rovera nie musimy się martwić, jeśli w pobliżu nie znajdziemy wolnej ładowarki - po wykorzystaniu zapasu energii z akumulatora, samochód dalej będzie mógł poruszać się pracując podobnie do klasycznej hybrydy HEV, bez zauważalnego spadku mocy.

Hybrydy PHEV marki Range Rover mają możliwość ładowania zarówno ładowarkami AC, jak i szybkimi ładowarkami DC. To zwiększa wybór przyłączy oraz umożliwia znaczne skrócenie czasu ładowania. Użytkownicy najczęściej wybierają jednak ładowanie samochodu w garażu lub na miejscu postojowym, z własnej ładowarki. Dzięki temu odwiedzanie stacji paliw lub stacji ładowania można ograniczyć do minimum.

Drugi istotny czynnik wpływający na wygodę użytkowania to wydajność. Hybrydy plug-in z gamy Range Rover mogą przejechać nawet 700 km, a silnik spalinowy nie jest aż tak podatny na działanie ekstremalnych temperatur. Zimą zasięg samochodu elektrycznego może zmniejszyć się nawet o 40 proc., ponieważ niskie temperatury spowalniają reakcje chemiczne w akumulatorach (efekt ten jest zniwelowany w luksusowych samochodach, w których stosowane są zaawansowane systemy zarządzania temperatura akumulatora). Z kolei w upalne dni zasięg spada, ponieważ dużo energii jest przeznaczane na schłodzenie baterii i wnętrza pojazdu.

Prostota napędu elektrycznego sprawia, że projektanci mogą zapewnić więcej miejsca dla pasażerów i na bagaż. Często oprócz klasycznego bagażnika są dodatkowe schowki. Również przestrzeń pod maską, którą dotychczas zajmował silnik, może być zaaranżowana na potrzeby przewozu rzeczy.

Właściciele samochodów elektrycznych mogą również liczyć na ulgi i dopłaty. W działającym w Polsce programie MojEauto można uzyskać nawet 40 tys. zł dofinansowania na auto elektryczne o wartości do 225 tys. zł netto. Do 1 stycznia 2026 r. auta elektryczne są włączone do listy pojazdów poruszających się po pasach dla autobusów. Kierowców nie obowiązują też ograniczenia związane ze strefami czystego transportu. Niektóre kraje przewidują też zniżki na winiety autostradowe dla posiadaczy samochodów elektrycznych oraz hybrydy plug-in.

Uwaga: Aktualne dopłaty i ulgi mogą się różnić. Sprawdź obowiązujące regulacje.

SAMOCHÓD ELEKTRYCZNY CZY HYBRYDOWY – CO I KIEDY WYBRAĆ?

Choć technologie stosowane w samochodach elektrycznych cały czas ewoluują, a infrastruktura ładowania stale się powiększa, to można śmiało pokusić się o stwierdzenie, że auto elektryczne najlepiej sprawdzi się w ruchu miejskim. Miasta mają dobrze rozwinięte sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych, więc znalezienie np. szybkiej ładowarki będzie łatwiejsze niż w trasie. Samochód elektryczny (BEV) będzie idealny do jazdy miejskiej, oferując niskie koszty eksploatacji i brak emisji spalin.

Samochody hybrydowe będą dobrym wyborem dla tych, którzy oprócz jazdy w ruchu miejskim często wyruszają w dłuższe trasy, ponieważ np. w razie wyczerpania baterii w hybrydzie plug-in zawsze można liczyć na jednostkę spalinową i pojemny zbiornik paliwa. Aby odpowiedzieć zatem na pytanie co wybrać samochód elektryczny czy hybrydowy, należy zastanowić się do jakiś celów ma służyć nam to auto. Wybór między hybrydą a elektrykiem zależy bowiem od indywidualnych potrzeb.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Jak działa samochód elektryczny w terenie?
  • Samochód elektryczny w terenie działa niezwykle skutecznie dzięki temu, że całkowity moment obrotowy jest dostępny już od zerowej prędkości obrotowej. To z kolei ułatwia ruszanie na trudnym podłożu, np. w błocie czy na piasku. Brak skrzyni biegów pozwala na płynną i precyzyjną jazdę, bez szarpnięć i ryzyka zgaśnięcia silnika. Wiele modeli oferuje napęd na cztery koła i specjalne tryby jazdy terenowej, które automatycznie dostosowują moc i ustawienia zawieszenia. Dodatkowo, system rekuperacji pomaga kontrolować zjazdy i odzyskuje energię. Trzeba jednak pamiętać, że w trudnym terenie zasięg może spadać szybciej niż podczas jazdy po asfalcie.

Jakie auto typu SUV plug-in hybrid wybrać?
  • Dzięki zaawansowanemu połączeniu napędu elektrycznego i spalinowego, hybrydy plug-in od Range Rovera zapewniają płynną, dynamiczną jazdę, niskie zużycie paliwa oraz pełnię możliwości zarówno w codziennej miejskiej eksploatacji, jak i podczas wymagających wypraw w teren.

    To właśnie ta wszechstronność, połączona z nowoczesną technologią i charakterystycznym luksusem, sprawia, że Range Rover od lat wyznacza standardy w segmencie luksusowych SUV-ów.

    Jeśli szukasz auta, które łączy komfort, wydajność i inteligentne rozwiązania, SUV-y hybrydowe plug-in (PHEV) marki Range Rover to wybór, który spełni oczekiwania najbardziej wymagających kierowców. Modele takie jak Range Rover, Range Rover Sport, Velar czy Evoque PHEV oferują nie tylko znakomitą efektywność, ale też legendarne możliwości terenowe, z których marka słynie od dekad.

Kiedy wybrać hybrydę, a kiedy elektryka?
  • Samochód hybrydowy to świetny wybór dla kierowców, którzy pokonują dłuższe trasy lub nie mają stałego dostępu do stacji ładowania. Dzięki połączeniu silnika spalinowego i elektrycznego, zapewnia dużą elastyczność i niezależność zarówno w mieście, jak i poza nim.

    Z kolei samochód elektryczny doskonale sprawdzi się w ruchu miejskim i na krótszych dystansach. Jeśli masz możliwość ładowania pojazdu w domu lub w pracy, a przy tym zależy Ci na niskich kosztach użytkowania i zerowej emisji spalin, to właśnie elektryk będzie najlepszym rozwiązaniem.

Co jest bardziej popularne – elektryk czy hybryda?
  • Kierowcy aut elektrycznych często podkreślają zalety takie jak: brak emisji spalin, niskie koszty użytkowania i prosta budowa pojazdu, która przekłada się na rzadsze wizyty w serwisie. Z kolei właściciele hybryd doceniają je za duży zasięg oraz możliwość szybkiego uzupełnienia paliwa na stacji.

    Hybrydy typu plug-in łączą w sobie cechy obu światów dzięki możliwości ładowania z gniazdka mogą poruszać się bezemisyjnie na krótkich trasach, a gdy potrzeba, przełączają się na silnik spalinowy.

    Obecnie to właśnie napęd hybrydowy cieszy się większą popularnością, czego potwierdzeniem są statystyki rejestracji PZPM,  ale coraz częściej to samochody elektryczne są postrzegane jako technologia przyszłości, zwłaszcza w kontekście rosnących wymagań dotyczących ochrony środowiska i rozwoju elektromobilności.

Czy elektryk się opłaca?
  • Tak, zwłaszcza jeśli weźmiemy pod uwagę wysokie ceny paliwa oraz dostępne ulgi dla pojazdów elektrycznych. Do tego dochodzą niższe koszty codziennej eksploatacji elektryka w postaci braku potrzeby wymiany oleju, filtrów czy sprzęgła, a także dodatkowe przywileje, jak możliwość jazdy buspasem czy zwolnienie z opłat w strefach czystego transportu.

    Samochody elektryczne są zazwyczaj tańsze w użytkowaniu niż ich spalinowe odpowiedniki. Również koszt „zatankowania” energią elektryczną wypada znacznie korzystniej w porównaniu do benzyny czy Diesla.

    Jednak należy pamiętać, że opłacalność konkretnego modelu zależy od stylu jazdy i przeznaczenia auta. Jeśli poruszasz się głównie po mieście, regularnie ładujesz auto w domu i pokonujesz krótsze trasy, wtedy elektryk może się zwrócić szybciej.

Czym się różni klasyczna hybryda od hybrydy w wersji plug-in?
  • W klasycznej hybrydzie (HEV) akumulator ładowany jest wyłącznie podczas jazdy, głównie w czasie zwalniania i hamowania, gdy energia kinetyczna jest odzyskiwana i przekształcana w energię elektryczną. To tzw. rekuperacja.

    Z kolei hybryda typu plug-in (PHEV) idzie o krok dalej. Oprócz odzyskiwania energii w ruchu, można ją ładować z zewnętrznych źródeł, podobnie jak samochód w pełni elektryczny. Wystarczy podłączyć ją do domowego gniazdka lub stacji ładowania, by naładować baterię i korzystać z trybu elektrycznego na co dzień.

    Dzięki większemu akumulatorowi hybrydy plug-in oferują znacznie dłuższy zasięg w trybie całkowicie elektrycznym niż tradycyjne hybrydy. Bez uruchamiania silnika spalinowego, PHEV może pokonać kilkadziesiąt kilometrów w ciszy, bezemisyjnie i bez zużycia paliwa, co czyni jazdę bardziej ekonomiczną i przyjazną dla środowiska.

Jak ładować samochód hybrydowy?
  • Samochód hybrydowy typu HEV ładuje się samoczynnie podczas jazdy, nie wymaga podłączania do źródła zasilania. Natomiast hybrydę typu PHEV można ładować z domowego gniazdka, stacji ładowania lub szybkich ładowarek, podobnie jak samochody elektryczne.

W jaki sposób naładować samochód elektryczny?
  • Samochód elektryczny można ładować na kilka sposobów, w zależności od miejsca, czasu i dostępnej infrastruktury. Najprostsze i najbardziej dostępne rozwiązanie, choć również najwolniejsze to ładowanie z domowego gniazdka (230V). Na co dzień dużo wygodniejsze jest korzystanie z ładowarki typu wallbox, montowanej w domu lub garażu. Trzecią opcją są publiczne stacje ładowania, dostępne w miastach, przy trasach i centrach handlowych. Tam można korzystać zarówno z ładowarek AC (wolniejszych), jak i szybkich ładowarek DC, które pozwalają uzupełnić większość baterii nawet w ciągu 20–40 minut.

Czy hybrydy mogą działać wyłącznie na prąd?
  • Hybryda pełna (HEV) potrafi poruszać się wyłącznie na napędzie elektrycznym, jednak tylko na krótkich odcinkach i przy niewielkiej prędkości. Z kolei hybryda typu plug-in (PHEV) umożliwia jazdę w trybie w pełni elektrycznym na znacznie dłuższych dystansach zazwyczaj od 50 do nawet 100 kilometrów, w zależności od modelu i warunków jazdy.

Dlaczego samochód elektryczny ma więcej miejsca wewnątrz?
  • Samochody elektryczne z reguły oferują większą przestrzeń bagażową oraz więcej miejsca dla osób podróżujących wewnątrz. Wynika to z faktu, że silnik elektryczny można łatwo umieścić w osi pojazdu, a nawet zastosować osobny silnik dla każdego z kół. To powoduje, że podłoga staje się bardziej płaska i uwalnia przestrzeń pod maską, którą normalnie zajmowałby silnik spalinowy. Dzięki temu projektanci mogą np. zwęzić tunel środkowy i poszerzyć przednie fotele.

Uwaga:

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.

Przed podjęciem decyzji o wyborze napędu, należy zweryfikować aktualnie obowiązujące regulacje, ulgi i przywileje. Podane w artykule ceny paliw i energii elektrycznej mogą różnić się od aktualnych cen w Twojej lokalizacji.