DLACZEGO WYCISZENIE JEST TAK WAŻNE?
Żyjemy w świecie, który na każdym kroku atakuje nas różnymi bodźcami, a jazda samochodem wymaga od kierowcy pełnej koncentracji. To może stanowić wyzwanie zwłaszcza podczas długich podróży, kiedy przy wyższych prędkościach poziom hałasu wyraźnie rośnie. Nawet niewielkie drgania akustyczne mogą prowadzić do irytacji i zmęczenia. Wzmożony hałas utrudnia też komunikację z pasażerami, np. podczas rodzinnych wyjazdów. Dlatego warto wziąć to kryterium pod uwagę przy wyborze samochodu.
WPŁYW HAŁASU NA ZDROWIE
Według raportu Światowej Organizacji Zdrowia "Environmental Noise Guidelines for the European Region", długotrwała ekspozycja na hałas przekraczający 85 dB może prowadzić do uszkodzenia słuchu. Z kolei hałas powyżej 70 dB jest uznawany za niekomfortowy. WHO określiła również, że poziom hałasu w samochodach klasy premium powinien wynosić 62-68 dB przy prędkości 120 km/h. Dlatego producenci samochodów pracują nad tym, żeby auta były coraz lepsze nie tylko pod względem bezpieczeństwa i komfortu, ale także w kwestii wyciszenia.
TECHNOLOGIE REDUKCJI HAŁASU W SAMOCHODACH KLASY PREMIUM
O ile w samochodach klasy średniej kupujący są skłonni pójść na pewne kompromisy, o tyle w przypadku marek premium każdy liczy na wygodną i cichą jazdę, która pozwoli odciąć się od codziennego zgiełku. Dlatego producenci samochodów starają się sprostać tym oczekiwaniom. Opiszemy to na przykładzie samochodów marki Range Rover.
LAMINOWANE SZYBY
Z oczywistych względów okna zajmują dużą powierzchnię pojazdu. SUV-y Range Rover są wyposażone w akustyczne szyby laminowane w drzwiach oraz z przodu. Każda szyba składa się z dwóch tafli szkła, które są oddzielone warstwą folii akustycznej PVB. Takie rozwiązanie redukuje hałas dobiegający z zewnątrz i poprawia akustykę w kabinie. Szyby boczne i tylne mają też dodatkowe wzmocnienia.
AKTYWNA REDUKCJA HAŁASU
System Active Noise Cancellation 3.0 analizuje dźwięki z zewnątrz, które są zbierane przez mikrofony i czujniki umieszczone w nadkolach i generuje przeciwstawne fale dźwiękowe przez 35-głośnikowy system audio Meridian Signature Sound System. Głośniki umieszczono m.in. w zagłówkach. To pierwszy na świecie system, który pozwala każdemu pasażerowi stworzyć własną strefę ciszy poprzez personalizację dźwięku. System monitoruje nie tylko sytuację na zewnątrz pojazdu, ale również dostosowuje swoją pracę w zależności od tego, ile osób podróżuje samochodem.
STRUKTURALNE WYCISZENIE NADWOZIA
Jednym z najważniejszych elementów skutecznego wyciszenia jest odpowiednio zaprojektowana konstrukcja nadwozia. Marka Range Rover wykorzystuje m.in. kompozytowe maty akustyczne umieszczone w podłodze i na podszybiu, wielowarstwowe uszczelki, podwójne wygłuszenie grodzi silnika oraz pianki i wkładki dźwiękochłonne, które wspólnie ograniczają przenikanie hałasu do kabiny.
PNEUMATYCZNE ZAWIESZENIE ADAPTACYJNE
Zastosowane w Range Rover adaptacyjne zawieszenie pneumatyczne to rozwiązanie klasy premium, które skutecznie redukuje drgania strukturalne. Takie rozwiązanie zapewnia nie tylko większy komfort jazdy, ale również lepszą akustykę wewnątrz kabiny.
Dzięki płynnej regulacji wysokości i sztywności zawieszenia, system automatycznie dostosowuje się do warunków drogowych oraz stylu jazdy. Istotną rolę odgrywa tu także aktywny stabilizator eARC (Electronic Active Roll Control), który wykorzystuje silniki elektryczne do przeciwdziałania przechyłom nadwozia. W przeciwieństwie do tradycyjnych mechanicznych stabilizatorów, system eARC reaguje błyskawicznie i precyzyjnie, eliminując nieprzyjemne bujanie na zakrętach oraz poprawiając stabilność przy wyższych prędkościach.
W połączeniu z aktywnym stabilizatorem eARC, zawieszenie pneumatyczne minimalizuje przechyły nadwozia i utrzymuje optymalną stabilność zarówno na autostradzie, jak i w trudniejszym terenie. W efekcie zarówno kierowca, jak i jego pasażerowie mogą się cieszyć płynną, cichą jazdą na każdej nawierzchni.
ZAAWANSOWANA AERODYNAMIKA
Choć aerodynamika z reguły ma zapewnić lepsze osiągi i obniżyć zużycie paliwa, to odgrywa też niemałą rolę w redukcji hałasu. W momencie premiery Range Rover był najbardziej wydajnym aerodynamicznie luksusowym SUV-em. Model mógł pochwalić się współczynnikiem oporu powietrza wynoszącym zaledwie cx=0,30.
Dopracowana linia nadwozia, gładkie powierzchnie, zlicowane chowane klamki i zintegrowana żaluzja wlotu powietrza nie tylko podkreślają nowoczesny charakter modelu Range Rover, ale także ograniczają opór powietrza i zmniejszają poziom hałasu zewnętrznego.
Przemyślany i dopracowany do najmniejszego szczegółu design marki Range Rover, to nie tylko lepsza efektywność paliwowa i niższe emisje, ale przede wszystkim zauważalnie cichsza kabina nawet przy autostradowych prędkościach rzędu 130 km/h.
JAK MOŻNA POPRAWIĆ KOMFORT AKUSTYCZNY?
Jeżeli samochód nie jest dostatecznie wyciszony, to istnieją sposoby na poprawę takiego stanu rzeczy.
Przede wszystkim, należy sprawdzić stan techniczny samochodu. Uszkodzone elementy nadwozia mogą generować szum opływającego nadwozie powietrza. Zużyte łożyska, nierówno zużyte opony mogą również powodować niski, donośny dźwięk. Warto też sprawdzić stan i czystość elementów układu hamulcowego.
Za wzmożony hałas wewnątrz kabiny często jest odpowiedzialny szum opon. Producenci ogumienia coraz częściej oferują opony ze specjalnym wyciszeniem. W tym celu montują np. wkładkę poliuretanową wewnątrz opony, która zmniejsza hałas nawet o 3 dB. Należy jednak stosować wyłącznie ogumienie przewidziane do danego modelu. Zastosowanie innego niż zalecane ogumienia może zaowocować nie tylko zwiększonym hałasem, ale także niższym poziomem bezpieczeństwa.
Niektórzy użytkownicy dodatkowo modyfikują konstrukcję samochodu. Można to zrobić poprzez montaż mat akustycznych pod panelami drzwiowymi, w ścianie oddzielającej przedział pasażerski od silnika i w klapie bagażnika. Maty zmniejszają drgania i zmniejszają hałas dobiegający z zewnątrz. Warto również dokładnie sprawdzić spasowanie wszystkich elementów i ewentualnie poprawić je. Te zabiegi często pozwalają zredukować poziom hałasu również w autach klasy średniej. Zawsze jednak powinny być przeprowadzane przez profesjonalistów i zgodnie z zaleceniami producenta samochodu.
WYCISZENIE W SAMOCHODACH ELEKTRYCZNYCH
Wydawałoby się, że skoro hałas jest w dużej mierze generowany m.in. przez silniki spalinowe, to elektryczny samochód powinien charakteryzować się ponadprzeciętnym wyciszeniem. Tak jednak nie jest. Choć elektryki faktycznie są pozbawione dźwięku silnika, to jego brak sprawia, że do kierowcy dobiegają odgłosy, których wcześniej nie zauważał.
Szum opon, odgłosy zawieszenia, hałas generowany przez inne pojazdy, szum wiatru i powietrza opływającego karoserię to tylko część odgłosów, które dają się we znaki podczas jazdy autem elektrycznym. Dlatego producenci muszą jeszcze bardziej starać się, by zredukować poziom hałasu.
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ, ŻEBY MIEĆ CICHY SAMOCHÓD?
Jeżeli kupując auto klasy premium jednym z najważniejszych kryteriów jest komfort akustyczny, to należy poprosić sprzedawcę o szczegóły dotyczące technologii wyciszenia, które zastosowano w danym pojeździe. Warto zwrócić uwagę na zamontowane opony, jakość materiałów, ich montażu oraz spasowania, a także na grubość i ilość uszczelek.
Obowiązkowo należy odbyć jazdę próbną w mieście i na autostradzie lub drodze ekspresowej. Można też poczytać opinie kierowców, którzy mają dany model samochodu i użytkują go od dłuższego czasu. To ważne, ponieważ niektóre niedogodności mogą pojawić się dopiero po kilku tygodniach lub miesiącach od zakupu.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Jakie są najlepiej wyciszone auta?
-
Najlepiej wyciszone samochody to przede wszystkim modele klasy premium takie jak Range Rover, w których producenci stosują zaawansowane technologie redukcji hałasu. Istotne znaczenie ma tu m.in. zastosowanie laminowanych szyb, akustycznych mat wygłuszających, uszczelek wielowarstwowych oraz systemów aktywnej redukcji hałasu.
Czy wyciszenie samochodu wpływa na zmęczenie kierowcy?
-
Hałas wewnątrz kabiny ma niemałe znaczenie dla komfortu jazdy kierowcy, szczególnie podczas długich tras. Odgłosy pochodzące z opon, zawieszenia, nadkoli czy silnika mogą z czasem stać się męczące i odebrać przyjemność nawet z prowadzenia nowoczesnego, luksusowego auta. Dlatego odpowiednie wyciszenie auta ma ogromny wpływ na komfort jazdy, zwłaszcza podczas postoju w długich i męczących korkach.
Który samochód klasy premium jest uznawany za najcichszy w swojej klasie?
-
Jednymi z najlepiej wyciszonych samochodów klasy premium są SUV-y marki Range Rover, szczególnie Range Rover i Range Rover Sport. Zastosowano w nich m.in. laminowane szyby akustyczne, system aktywnej redukcji hałasu oraz zaawansowane maty dźwiękochłonne i uszczelki. Dzięki temu skutecznie eliminują hałas w kabinie, zarówno podczas jazdy po mieście, jak i przy prędkości autostradowej 130 km/h. Dodatkowo adaptacyjne zawieszenie i dopracowana aerodynamika sprawiają, że podróż tymi autami jest wyjątkowo cicha i komfortowa.
Czy elektryczny samochód ma mniejszy poziom hałasu?
-
Samochody elektryczne są cichsze, ponieważ pozbawione są silnika spalinowego, a tym samym hałasu generowanego przez układ napędowy, wydechowy czy drgania wynikające z pracy tłoków i skrzyni biegów. W efekcie jazda w mieście odbywa się niemal bezgłośnie. Warto jednak pamiętać, że przy wyższych prędkościach na pierwszy plan wychodzą inne źródła hałasu, takie jak szum opon, opór powietrza czy wibracje strukturalne. Dlatego nie każdy elektryk będzie równie cichy na autostradzie, co w ruchu miejskim.
Czy wyciszenie auta ma wpływ na bezpieczeństwo?
-
Wyciszenie auta może mieć pośredni wpływa na bezpieczeństwo podczas jazdy. Cisza w kabinie sprzyja bowiem koncentracji, zmniejsza zmęczenie i poprawia ogólny komfort psychiczny kierowcy. Podczas dłuższej jazdy może się to przekładać na lepszą czujność, szybszy czas reakcji kierowcy.
Czy auto typu diesel można skutecznie wyciszyć?
-
Tak, choć z pewnością będzie to większe wyzwanie niż w przypadku silników benzynowych, hybryd czy aut w pełni elektrycznych. Diesle generują bardziej niskotonowe i wibrujące dźwięki, szczególnie na zimno i przy wyższych obrotach. Jednak nowoczesne jednostki wysokoprężne zwłaszcza w samochodach klasy premium są coraz lepiej wygłuszone.Warto rozważyć rzędowe silniki sześciocylindrowe - są one z natury lepiej wyważone, generują mniej drgań, przez co mniejsze jest ryzyko hałasu elementów osprzętu i kabiny.
Czy wygłuszenie bagażnika ma znaczenie?
-
Zdecydowanie tak, szczególnie w SUV-ach, hatchbackach i kombi, gdzie bagażnik jest połączony z kabiną pasażerską. Brak wygłuszenia w tej strefie oznacza, że w kabinie słychać m.in. dźwięki z tylnego zawieszenia, kół. Dobrze wytłumiony bagażnik wycisza tylną część kabiny i redukuje hałas przy wyższych prędkościach.
Jakie skutki niesie za sobą hałas w kabinie?
-
Hałas ma realny wpływ na zmęczenie psychiczne, rozdrażnienie i spadek koncentracji. Przy dłuższej jeździe (zwłaszcza powyżej 70 dB) może prowadzić do zmęczenia kierowcy i pasażerów, a nawet stresu i podniesienia ciśnienia krwi, co jest potwierdzone badaniami WHO.
Jakie elementy w aucie najlepiej wygłuszają?
-
Najlepszy efekt wygłuszenia w aucie osiąga się dzięki połączeniu kilku elementów. Duże znaczenie mają maty akustyczne umieszczone w podłodze i grodzi silnika, które blokują dźwięki z komory silnika oraz spod pojazdu. Istotne są również uszczelki drzwi i szyb, odpowiadające za szczelność i redukcję szumu powietrza. Podszybie i nadkola skutecznie tłumią hałas generowany przez koła i zawieszenie. Wygłuszenie dachu i drzwi ogranicza przenoszenie drgań strukturalnych, a akustyczne szyby laminowane bardzo dobrze redukują wysokie częstotliwości, poprawiając ogólny komfort akustyczny we wnętrzu.
Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.
Jazda samochodem powinna być zawsze zgodna z przepisami i odbywać się przy zachowaniu dużej ostrożności. Wysokie prędkości mogą być osiągane tylko w miejscach, gdzie jest to legalne i bezpieczne.