Sprawdź nasze najnowsze oferty. SPRAWDŹ OFERTY

CO TO JEST NADWOZIE SAMOCHODU?

Zanim omówimy poszczególne rodzaje nadwozia samochodów osobowych, najpierw należy zdefiniować, czym w ogóle jest nadwozie samochodu. Tu z pomocą przychodzi Encyklopedia PWN, która mówi, że jest to "konstrukcja tworząca kształt charakterystyczny dla danego typu pojazdu i wraz z elementami uzupełniającymi zapewniająca odpowiednie warunki transportu ludzi i/lub ładunku bądź świadczenia usług, a także osłaniająca mechanizmy pojazdu."

HISTORIA NADWOZIA SAMOCHODOWEGO

Pierwsze samochody w naturalny sposób wywodziły się od karet i powozów konnych. To właśnie z tych pojazdów inżynierowie czerpali swoje inspiracje lub wprost przerabiali karety na pojazdy silnikowe. Pierwszy samochód z silnikiem umieszczonym z przodu powstał w 1891 r. i z czasem ten układ stał się dominujący. Po środku mamy miejsce dla kabiny pasażerskiej, a tył jest przeznaczony dla przestrzeni ładunkowej. Bagażniki oczywiście ewoluowały od kufrów i półek stosowanych w wozach konnych. Z czasem pojawiły się również drzwi, a w końcu także dach i szyby. Tu warto wspomnieć, że tzw. bezpieczne szkło pojawiło się w 1926 r. i to właśnie w latach 20. ubiegłego stulecia rozpoczęła się era samochodów zamkniętych.

RODZAJE NADWOZIA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH

Na początku XX w. wyróżniano ok. 20 różnych odmian nadwozi, ale wynikało to głównie z faktu, że każdy konstruktor starał się wprowadzić swoją nazwę, licząc, że zapisze się na kartach historii. Wynikało to również z różnic językowych i kulturowych. Dopiero od lat 20. XX w. zaczęły się wykształcać konkretne typy nadwozia, które przetrwały do dziś.

SEDAN

Nadwozie typu sedan można uznać za pierwsze nadwozie typu zamkniętego. Początkowo produkowano sedany czterodrzwiowe oraz mające tylko jedną parę drzwi. Ten drugi typ nadwozia był określany jako "tudor". Obecnie sedan to trójbryłowa konstrukcja, która wyraźnie oddziela przedział silnika, przestrzeń pasażerską i przestrzeń bagażnika. Z czasem sedany zostały wykreowane na auta komfortowe i reprezentacyjne, choć występują też w budżetowych segmentach. Warto wspomnieć, że charakterystyczną cechą nadwozia typu sedan jest otwierana bez tylnej szyby klapa bagażnika. Wypadkową sedana jest liftback, gdzie auto na pierwszy rzut oka wygląda jak sedan, ale klapa bagażnika otwiera się wraz szybą.

 

HATCHBACK

Nadwozie typu hatchback charakteryzuje się tym, że przedział pasażerski nie jest oddzielony od przestrzeni ładunkowej. Ta znajduje się tuż za tylnym siedzeniem. W połączeniu z wysoką linią dachu powinno to dawać lepsze możliwości w zakresie przewozu bagażu niż sedan, ale nie zawsze tak jest, ponieważ oprócz wysokości bagażnika ważna jest też jego długość. Jednak hatchback znacząco ułatwia przewiezienie większej ilości rzeczy poprzez możliwość złożenia tylnego rzędu siedzeń. Nazwa hatchback wzięła się stąd, że klapa bagażnika (z ang. hatch) rozciąga się od zderzaka aż po dach. Jest ona liczona jako dodatkowe drzwi, dlatego mówimy tu o autach 3-drzwiowych lub 5-drzwiowych. Ze względu na niewielkie rozmiary hatchbacki zaliczamy do grona aut miejskich.

Hatchbacki są obecnie mocno wypierane przez tzw. crossovery. To samochody, które bryłą przypominają hatchbacki, ale mają nieco wyższe i bardziej komfortowe zawieszenie. Pojawienie się crossoverów to wynik upowszechnienia się mody na SUV-y i samochody mające podwyższone nadwozie.

 

KOMBI

Nadwozie typu kombi spopularyzowało się jeszcze w latach 50. ubiegłego stulecia. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że auto w wersji kombi to sedan z "plecakiem". Nie ma w tym przesady, ponieważ kombi są pochodną sedanów. Samochody kombi przez lata uchodziły za najpraktyczniejsze rozwiązanie dla rodzin i osób potrzebujących dużego bagażnika. Do czasu pojawienia się SUV-ów były najlepszym rozwiązaniem dla osób, które chcą połączyć komfort jazdy ze sporą ładownością. W przypadku kombi przestrzeń bagażowa jest połączona z pasażerską, więc po złożeniu tylnego rzędu siedzeń można uzyskać naprawdę imponujący rozmiar bagażnika.

Pochodną kombi jest shooting brake. Shooting brake to eleganckie auto, które łączy praktyczność kombi ze sportowym charakterem coupé. Cechy charakterystyczne samochodów shooting brake to dynamiczna, niska linia dachu i nisko poprowadzona klapa bagażnika, która zachodzi na dach.

 

COUPÉ

W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że nadwozie typu coupé to po prostu dwudrzwiowy sedan, który rozpoczynał swoją karierę jako tudor. Ten typ nadwozia kojarzy nam się z autami zapewniającymi wysokie osiągi i sportowe prowadzenie. Jest jednak np. kategoria GT (Grand Tourer), która pozwala na komfortową jazdę przy jednoczesnym zachowaniu sportowego charakteru.

Coupé stanowi bazę dla kabrioletów i roadsterów. Czym charakteryzują się te typy aut? W obu przypadkach mamy składany dach i małą pojemność bagażnika, która jest dodatkowo ograniczana po złożeniu dachu, ale diabeł tkwi w szczegółach. Kabriolety nadal zapewniają wysoki poziom komfortu, a tymczasem roadstery są nastawione na sportową jazdę. Można oczywiście zwrócić uwagę na fakt, że są kabriolety na bazie hatchbacków, a nawet kompaktowych SUV-ów, ale to wyjątki. Żeby było jeszcze ciekawiej, to wyróżniamy również nadwozia typu targa, gdzie środkowa część dachu jest zdejmowana ręcznie przez użytkownika i chowana do bagażnika. Z reguły są to panele wykonane ze szkła.

 

PICK-UP

Choć samochody typu pick-up mają spore możliwości załadunku i w USA są określane jako półciężarówki, to klasyfikujemy je jako auta osobowe. To nadwozie, w którym kabina pasażerska jest oddzielona od przestrzeni ładunkowej. Bagażnik ma postać skrzyni, która może być zamykana na różne sposoby. Z reguły auta typu pick-up mają bardzo dobre właściwości terenowe. Choć służą przede wszystkim do pracy, to niektóre są tak luksusowo wyposażone, że niewiele różnią się komfortem od aut klasy premium. Są też wersje z mocnymi silnikami i obniżonym zawieszeniem, w których praktyczność schodzi na dalszy plan.

 

VAN I MINIVAN

Choć myśląc o nadwoziu VAN słusznie można mieć przed oczami auto dostawcze, to jednak producenci przewidzieli też wersje osobowe. Te są budowane nie tylko z myślą o przewożeniu np. pracowników, ale również rodzin i ważnych gości. Dlatego z czasem zaczęto poprawiać ich komfort, a obecnie można spotkać samochody typu VAN z obszernymi, skórzanymi fotelami, telewizorem LCD i drewnianym stolikiem, na którym można wygodnie rozłożyć np. laptopa. Jest też kategoria campervan, gdzie auto typu VAN jest wyposażone w udogodnienia zarezerwowane dla aut kempingowych, ale jednocześnie może wjeżdżać na drogi z ograniczeniami wysokości lub dopuszczalnej masy całkowitej do 3,5 t. Campervan łączy zatem cechy samochodu dostawczego z komfortem auta kempingowego. Kategoria Minivan powstała z myślą o zaproponowaniu klientom typowo rodzinnych aut, ale obecnie została wyparta przez duże SUV-y.

 

SUV

SUV to skrót od Sport Utility Vehicle. Auta tego typu przypominają samochody terenowe, ale oferują większy komfort jazdy na asfaltowych drogach. Są oczywiście producenci tacy, jak np. Range Rover, którzy nie idą na kompromisy i pozwalają wjechać w ciężki teren samochodem wyposażonym w najwyższej klasy system multimedialny oraz luksusową skórzaną tapicerkę. Jednocześnie takie auto doskonale będzie prezentowało się pod najbardziej prestiżową restauracją w mieście. SUV sprawdzi się również wtedy, kiedy trzeba zabrać całą rodzinę na wakacje lub przewieźć mniejsze meble. Z reguły samochody SUV mają napęd na cztery koła, ale zdarzają się też auta z napędem na przednią lub tylną oś. Dla bardziej ekscentrycznych klientów niektórzy producenci mają w ofercie również nadwozia SUV z całkowicie otwieranym dachem.

JAKI TYP NADWOZIA WYBRAĆ?

Odpowiedź na to pytanie jest skomplikowana, zwłaszcza kiedy zaznajomimy się z różnymi rodzajami nadwozia. Musimy zmierzyć się z różnymi rodzajami nadwozia, które oferują odmienne właściwości. Najlepszą opcją byłoby mieć oczywiście sportowe coupé, rodzinne kombi z ogromnym bagażnikiem, małego hatchbacka na szybki wypad do miasta i reprezentacyjnego sedana na specjalne okazje. Przed wyborem samochodu należy odpowiedzieć sobie na kilka pytań. Do czego ma służyć auto? Czy będzie jedynym w rodzinie? Ile osób najczęściej będzie nim podróżować? Czy będzie jeździć głównie po mieście i sporadycznie w trasach, czy na odwrót?

SUV - NADWOZIE IDEALNE?

Jeżeli weźmiemy pod lupę nadwozie typu SUV, to okazuje się, że jest to idealne rozwiązanie dla tych, którzy potrzebują bezpiecznego i uniwersalnego samochodu. Masywne, wysoko zawieszone nadwozie to nie tylko duża przestrzeń dla pasażerów i bagaży, ale również większe poczucie bezpieczeństwa oraz lepsza widoczność. Dodatkowo SUV pozwala poruszać się nie tylko po asfalcie, w końcu segment ten wywodzi się w prostej linii z aut przeznaczonych do jazdy terenowej w trudnych warunkach

Najlepszym przykładem jest tutaj Range Rover, który pojawił się w latach 70. ubiegłego stulecia i był pierwszym luksusowym samochodem terenowym, a także pionierem segmentu SUV. Z czasem napęd 4x4, który wymagał od kierowców uwagi i umiejętności obsługi, został zastąpiony przez nowoczesne napędy AWD z automatycznym rozdziałem momentu obrotowego. Dzięki temu zmniejszono zużycie paliwa i poprawiono osiągi na drodze, zachowując wszystkie zalety napędu na 4 koła.

Takie technologie, jak pneumatyczne, adaptacyjne zawieszenie, układ 4 kół skrętnych oraz systemy redukcji przechyłu sprawiły, że obecnie samochody marki Range Rover prowadzą się z gracją godną sportowego coupe. Jednocześnie nic nie stoi na przeszkodzie, by np. 460-konny Range Rover Sport wjechał w trudny teren. Auto jest wyposażone w kultowy system Terrain Response 2, a głębokość brodzenia wynosi do 90 cm. Niezależnie od tego, czy chcesz wybrać się piknik w trudno dostępnym terenie, czy pokonywać zakręty alpejskich przełęczy, współczesny SUV Range Rover jest gotowy na każde wyzwanie.

Range Rover od lat uznawany jest za SUV premium, czyli model stojący w jednej linii z najbardziej luksusową klasą pojazdu.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Jakie są podstawowe rodzaje nadwozia samochodowego?
  • Podstawowe rodzaje nadwozia samochodowego to sedan, hatchback, kombi, coupé, kabriolet, pick-up, VAN i SUV. Z czasem pojawiły się też odmiany mieszane, np. liftback, shooting brake czy crossover. Wybór między różnymi rodzajami nadwozia zależy od potrzeb kierowcy, w zależności od tego czy szuka auta miejskiego, rodzinnego, sportowego, czy terenowego.

Jakie są popularne rodzaje nadwozia samochodu?
  • W ostatnich latach zdecydowanie najpopularniejsze stały się SUV-y. Wynika to z ich uniwersalności,i wysokiej pozycji za ich kierownicą. SUV-y dają poczucie bezpieczeństwa, oferują dużą przestrzeń dla rodziny i bagażu, a przy tym świetnie radzą sobie nie tylko w mieście, ale i poza utwardzonymi drogami. Przykładem są samochody marki Range Rover, które łączą luksusowe wykończenie z zaawansowanymi możliwościami terenowymi, dzięki czemu sprawdzają się zarówno w codziennej jeździe, jak i w podróżach off-road.

Jaki typ nadwozia jest SUV?
  • SUV, czyli Sport Utility Vehicle, to typ nadwozia wywodzący się z samochodów terenowych. Charakteryzuje się masywną sylwetką, wyższym prześwitem, dużą przestrzenią pasażerską i bagażową oraz często napędem na cztery koła. SUV to uniwersalny samochód łączący funkcje rodzinnego auta i terenówki.

Jaki to typ nadwozia hatchback?
  • Hatchback to samochód o budowie dwóch brył kabiny pasażerskiej i przestrzeni bagażowej, z klapą otwieraną razem z szybą. Tego typu nadwozie oferuje praktyczność, łatwy dostęp do bagażnika i możliwość powiększenia przestrzeni dzięki składanym siedzeniom.

Jakie są wersje nadwozia?
  • Wersje nadwozia to modyfikacje podstawowych typów samochodów. Oprócz sedanów, kombi czy hatchbacków wyróżniamy np wersje. liftback (odmiana sedana z unoszoną szybą), shooting brake (eleganckie kombi o sportowej linii) czy targa (coupé z ręcznie zdejmowaną częścią dachu).

Co to jest hatchback a liftback?
  • Hatchback to auto miejskie z klapą bagażnika otwieraną razem z szybą, liczoną jako dodatkowe drzwi. Liftback na pierwszy rzut oka wygląda jak sedan, ale ma unoszoną klapę wraz z szybą, co ułatwia załadunek i zwiększa funkcjonalność. Oba typy łączy praktyczność, ale liftback jest bliższy sedanowi pod względem wyglądu.

Jakie są rodzaje nadwozia samochodowego?
  • Rodzaje nadwozia samochodowego to klasyczne konstrukcje, takie jak sedan, hatchback czy kombi, a także nowoczesne formy SUV-y i crossovery. Producenci często tworzą też pośrednie rozwiązania, które łączą cechy kilku segmentów.

Czy pick-up to auto dostawcze czy osobowe?
  • Pick-up jest formalnie klasyfikowany jako samochód osobowy, choć ze względu na dużą przestrzeń ładunkową przypomina auto dostawcze. W USA często nazywa się je półciężarówkami. Nowoczesne pick-upy mogą być luksusowo wyposażone i pełnić rolę auta codziennego.

Dlaczego kabriolet ma niewielki bagażnik?
  • Kabriolet, ze względu na składany dach, ma ograniczoną przestrzeń bagażową. Niewielki bagażnik to kompromis za możliwość jazdy z otwartym dachem. Wersje roadster dodatkowo stawiają na sportowe osiągi kosztem praktyczności.

Czym jest nadwozie samochodu w ujęciu konstrukcyjnym?
  • Nadwozie to górna obudowa samochodu, która nadaje mu kształt i funkcję. Zawiera kabinę pasażerską, przestrzeń bagażową i elementy ochronne. To kluczowy element decydujący o wyglądzie auta, jego aerodynamice oraz funkcjonalności.

Uwaga:

 

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.