Spis treści:
1. Historia systemu start-stop
2. Jak działa system start-stop?
2.1 Komponenty systemu start-stop
2.2 Wyłączenie i włączenie silnika
2.3 System start-stop w napędzie hybrydowym
3. Czy można wyłączyć system start-stop?
4. Jak jeździć samochodem z systemem start-stop?
- Jedź płynnie - choć system start-stop ma wiele korzyści, to najlepiej używać go wtedy, kiedy może się naprawdę przydać. To oznacza, że jeżeli dojeżdżasz do świateł i uruchamia się zielone, zwolnij tak, by poprzedzające samochody zdążyły ruszyć. Takie zachowanie wyeliminuje krótkie i częste uruchamianie systemu, co wydłuży żywotność silnika oraz akumulatora.
- Dbaj o akumulator - system start-stop może powodować zwiększone zużycie energii elektrycznej, dlatego należy kontrolować stan akumulatora, starać się chociaż raz w tygodniu przejechać dłuższy dystans, najlepiej za miastem.
- Wykorzystuj dryfowanie - funkcja dryfowania w miękkich hybrydach pozwala wyłączyć silnik spalinowy w trakcie jazdy. Warunkiem jest utrzymywanie stałej i niskiej prędkości, więc jest to doskonała strategia do jazdy w mieście.
- Wyłącz start-stop, kiedy jest to konieczne - wyłączenie silnika powoduje również wyłączenie klimatyzacji, co prowadzi do przerwy w chłodzeniu lub ogrzewaniu auta. Komfort jazdy jest priorytetem i ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo. System warto wyłączyć również podczas jazdy w korku.
Na czym polega system start-stop?
-
System start-stop to technologia, która automatycznie wyłącza silnik podczas postoju i uruchamia go ponownie przy ruszaniu. Dzięki temu samochód zużywa mniej paliwa i emituje mniej dwutlenku węgla, a elektroniczny układ czuwa nad tym, by system działał prawidłowo i nie obciążał silnika ani akumulatora.
Jak działa system start-stop?
-
Dzięki systemowi start-stop silnik automatycznie gaśnie po zatrzymaniu auta i uruchamia się ponownie przy ruszaniu po wciśnięciu sprzęgła w autach z manualną skrzynią biegów lub zwolnieniu pedału hamulca w przypadku automatu. Całością steruje elektroniczny układ, który kontroluje poziom naładowania akumulatora, pracę silnika oraz układ elektryczny, dbając o to, by system działał prawidłowo.
Kiedy włącza się system start-stop?
-
System start-stop uruchamia się, wtedy gdy samochód się zatrzyma np. na światłach. Nie działa jednak w każdej sytuacji , jeśli akumulator jest zbyt słabo naładowany, pojawi się usterka czujników albo silnik musi utrzymać pracę, np. przy dużym obciążeniu klimatyzacji zostaje wyłączony.
Czy system start-stop jest dobry dla silnika?
-
Producenci samochodów zapewniają, że jednostki wyposażone w to rozwiązanie są odpowiednio przystosowane. Oznacza to zastosowanie wzmocnionych rozruszników, akumulatorów typu Enhanced Flooded Battery (EFB) lub Absorbent Glass Mat (AGM) oraz dopasowanego oprogramowania ECU. Dzięki temu system działa prawidłowo i nie wpływa negatywnie na żywotność jednostki napędowej.
Jak jeździć samochodem z systemem start-stop?
-
Samochodem z systemem start-stop najlepiej jeździć płynnie, unikając częstych krótkich postojów, co zmniejsza obciążenie akumulatora i rozrusznika. Warto regularnie kontrolować poziom naładowania akumulatora i od czasu do czasu przejechać dłuższy dystans, aby w pełni go doładować.
Czy da się wyłączyć system start-stop?
-
Tak. Na desce rozdzielczej większości aut znajduje się przycisk lub ekranowy przełącznik oznaczony np. „A OFF”. Po jego naciśnięciu system zostaje dezaktywowany, ale producenci samochodów przewidują, że przy kolejnym uruchomieniu auta znów będzie aktywny.
Czy warto wyłączać system start-stop?
-
W większości sytuacji nie ma takiej potrzeby. System został zaprojektowany tak, by działał wtedy, kiedy to bezpieczne i korzystne. Warto go jednak wyłączyć np. w korkach, przy intensywnej pracy klimatyzacji lub gdy priorytetem jest komfort bez ponownym uruchomieniu silnika.
Ile kosztuje wyłączenie systemu start-stop w samochodzie?
-
Stałe wyłączenie systemu wymaga ingerencji w elektroniczny układ pojazdu, dlatego nie jest zalecane.
Do czego służy przycisk A OFF w samochodzie?
-
Przycisk A OFF na desce rozdzielczej dezaktywuje funkcję start-stop. W praktyce oznacza to, że praca silnika nie będzie przerywana podczas postoju, niezależnie od poziomu naładowania akumulatora czy minimalnej prędkości pojazdu.
Jakie są wady systemu start-stop?
-
System start-stop ma kilka wad związanych z trwałością podzespołów i komfortem jazdy. Częste uruchamianie silnika obciąża akumulator i rozrusznik, dlatego stosuje się akumulatory EFB lub AGM oraz wzmocnione elementy. Aby zachować sprawność, warto dbać o naładowanie akumulatora i wykonywać dłuższe przejazdy. Niekiedy pojawiają się też chwilowe przerwy w działaniu klimatyzacji lub ogrzewania. Mimo to producenci zapewniają, że system nie wpływa negatywnie na trwałość silnika.
Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.