Sprawdź nasze najnowsze oferty. SPRAWDŹ OFERTY

Wyróżniamy dwa sposoby działania i budowy systemu Torque Vectoring:

- Torque Vectoring by Braking - to system spotykany m.in. w samochodach Defender. Jego działanie polega na tym, że podczas pokonywania zakrętu komputer delikatnie aplikuje hamulce dla koła wewnętrznego, co pozwala przekazać więcej momentu obrotowego na koło zewnętrzne. W efekcie tego  tor jazdy się zacieśnia. Ten rodzaj Torque Vectoring działa podobnie do mechanicznego dyferencjału o ograniczonym poślizgu, ale robi to z użyciem hamulców.

- Torque Vectoring Differential - to zaawansowany układ wykorzystujący aktywny mechanizm różnicowy wyposażony w sprzęgła wielopłytkowe i przekładnie planetarne. W związku z tym zamiast aplikować hamulce, system rozdziela siłę napędową pomiędzy poszczególnymi półosiami, w zależności od potrzeb. System  może przekazać nawet 100 proc. momentu obrotowego na jedno koło, co w praktyce ciężko sobie wyobrazić. Podczas jazdy na wprost sprzęgła są rozłączone.

- E-Vectoring - to technologia stosowana w samochodach elektrycznych i hybrydowych. Każde koło ma swój silnik elektryczny, więc komputer może w ułamku sekundy zmienić rozkład momentu obrotowego. Dotyczy to zarówno samochodów z napędem na jedną oś, jak i aut z napędem na wszystkie koła.

W wybranych modelach Defender oferuje aktywny tylny mechanizm różnicowy, który jest oparty na technologii Torque Vectoring. System ten wykorzystuje dwa sterowane elektronicznie sprzęgła wielopłytkowe. Czujniki przekazują informacje do komputera, a silniki elektryczne sterują pracą sprzęgieł tak, by zapewnić stabilność w każdych warunkach. Rozwiązanie to sprawdzi się nie tylko na śliskiej nawierzchni, ale również w terenie. To rozwiązanie jest lepsze i bardziej zaawansowane niż zwykły mechanizm różnicowy.

Czym jest Torque Vectoring w samochodzie?
  • Torque Vectoring to technologia, która aktywnie rozdziela moment obrotowy między koła pojazdu, poprawiając stabilność, trakcję i bezpieczeństwo podczas jazdy w zakrętach oraz w trudnym terenie. Dzięki temu kierowca ma większą kontrolę nad samochodem niezależnie od warunków drogowych.

Na czym polega działanie Torque Vectoring?
  • System analizuje parametry jazdy, takie jak prędkość kół, kąt skrętu kierownicy i przyspieszenie boczne, a następnie kieruje więcej momentu obrotowego na koło zewnętrzne w zakręcie, co zmniejsza podsterowność i nadsterowność. Efektem jest bardziej płynne i przewidywalne prowadzenie auta.

Jakie są rodzaje Torque Vectoring?
  • Wyróżnia się trzy główne typy: Torque Vectoring by Braking (działa z użyciem hamulców), Torque Vectoring Differential (aktywny mechanizm różnicowy ze sprzęgłami wielopłytkowymi) oraz E-Vectoring (dla aut elektrycznych i hybrydowych, sterowany silnikami elektrycznymi przy kołach). Każdy z nich ma swoje zalety, dopasowane do rodzaju pojazdu i napędu.

Co to jest Torque Vectoring Differential?
  • Torque Vectoring Differential to zaawansowany mechanizm różnicowy, który za pomocą sprzęgieł wielopłytkowych i przekładni planetarnych aktywnie rozdziela moment obrotowy między koła. Takie rozwiązanie znacząco poprawia trakcję i pozwala na dynamiczniejszą jazdę w zakrętach.

Torque Vectoring a klasyczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu?
  • Mechaniczny dyferencjał działa dopiero po wykryciu różnicy prędkości kół, podczas gdy Torque Vectoring reaguje w czasie rzeczywistym (100–150 ms), dzięki czemu szybciej przywraca przyczepność i zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Oznacza to, że kierowca ma pewniejsze prowadzenie w każdej sytuacji.

Jak Torque Vectoring wpływa na bezpieczeństwo?
  • Technologia stabilizuje tor jazdy, zmniejsza ryzyko poślizgu w zakrętach, poprawia kontrolę nad autem w trudnych warunkach i pozwala kierowcy szybciej odzyskać trakcję. W efekcie zwiększa pewność prowadzenia zarówno na mokrej nawierzchni, jak i w terenie.

Czy Torque Vectoring działa w samochodach terenowych?
  • Tak, np. w modelach marki Defender. System współpracuje z Terrain Response 2, aktywnym mechanizmem różnicowym i kontrolą trakcji, co zapewnia lepszą przyczepność w błocie, piasku, śniegu czy na kamieniach. Dzięki temu pojazd radzi sobie nawet w ekstremalnych warunkach terenowych.

Od kiedy stosuje się Torque Vectoring w samochodach?
  • Technologia zadebiutowała w 2004 roku w autach sportowych, a dziś jest szeroko stosowana także w SUV-ach i samochodach terenowych. Jej rozwój był odpowiedzią na rosnące wymagania dotyczące bezpieczeństwa i komfortu jazdy.

Jakie są zalety Torque Vectoring względem systemów mechanicznych?
  • Oferuje szybszą reakcję, lepszą stabilność w zakrętach, możliwość pełnego przeniesienia mocy na jedno koło, mniejsze zużycie hamulców i niższe spalanie. To sprawia, że system jest bardziej efektywny i ekonomiczny niż tradycyjne rozwiązania.

W jakich samochodach znajdziemy Torque Vectoring?
  • Torque Vectoring stosowany jest w samochodach sportowych, SUV-ach i autach terenowych. W modelach Defender odpowiada za pewność prowadzenia zarówno na asfalcie, jak i w terenie, oferując wyjątkową wszechstronność.

Uwaga:

 

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.