Napęd hybrydowy to połączenie dwóch technologii. Mogą zwiększać moc auta, dają oszczędność paliwa i redukcję emisji. Silnik elektryczny może tylko wspomagać ten spalinowy lub sam napędzać samochód. Jak działa w praktyce samochód hybrydowy
Spis treści:
1. Jakie są rodzaje aut hybrydowych?
1.1 Miękka hybryda
1.2 Pełna hybryda
1.3 Hybryda plug-in
2. Jak ładuje się samochód hybrydowy?
3. Jak pracuje napęd hybrydowy?
4. Gdzie sprawdza się hybryda?
5. Jaka jest przyszłość aut hybrydowych?
6. Najczęściej zadawane pytania
6.1 Jaki elektryczny zasięg mają auta hybrydowe?
6.2 Na co zwrócić uwagę przy zakupie auta hybrydowego?
6.3 Jak długo ładuje się hybryda plug-in?
6.4 Jak jeździ się autem hybrydowym?
Jej dopracowanie technologiczne i popularność na rynku wzrastają z roku na rok. To tak zwana miękka hybryda, a więc z angielskiego Mild Hybryd, czyli MHEV (Mild Hybrid Electric Vehicle. W przypadku takiego napędu hybrydowego silnik elektryczny wspomaga tylko ten spalinowy i to głównie w czasie ruszania.
Pojazd typu MHEV jest autem hybrydowym o niskim stopniu elektryfikacji. Nie może poruszać się w trybie bezemisyjnym, a więc elektrycznym. Silnik elektryczny służy także do odzyskiwania i magazynowania energii podczas hamowania i zwalniania. Ta zgromadzona energia jest wykorzystywana następnie do wspomagania silnika spalinowego podczas przyspieszania. A kiedy auto zatrzymuje się, technologia miękkiej hybrydy, działa dla napędu jak rozrusznik. Pomaga w płynnym, ponownym uruchomieniu silnika spalinowego i znowu daje moc podczas rozpędzania się auta.
Miękka hybryda poprawia więc efektywności paliwową auta i pozwala na redukcję emisji spalin w porównaniu do tradycyjnych samochodów z silnikiem spalinowym. Jak każda hybryda, może również oferować lepszą dynamikę i responsywność pojazdu dzięki wsparciu silnika spalinowego przez ten elektryczny.
Tradycyjny napęd hybrydowy to tak zwana pełna hybryda. W skrócie mówi się na nią HEV, a więc Hybrid Electric Vehicle. W takim napędzie hybrydowym silnik elektryczny działa głównie przy starcie auta lub przy krótkich trasach. Wtedy zużycie paliwa kopalnego jest zwykle największe. W pełnej hybrydzie, przy niewielkiej prędkości nie włącza się w ogóle silnik spalinowy. Auto porusza się jak samochód elektryczny.
Auta będące pełną hybrydą, mają większe baterie od tych, które są miękkimi hybrydami. To daje o wiele większe możliwości wsparcia silnika elektrycznego dla silnika spalinowego.
Przewagą aut typu HEV jest zwiększenie zasięgu podróży w porównaniu do aut spalinowych, a także większa dynamika jazdy oraz responsywność układu napędowego. Jest to szczególnie ważne w dodatkowych trybach jazdy i niekorzystnych warunkach drogowych. Responsywność pojazdu jest bowiem o wiele większa dzięki silnikowi elektrycznemu.
Istnieje także rodzaj pełnej hybrydy, który określany jest jako PHEV. To z angielskiego opcja „Plug-In”, a więc możliwości doładowania akumulatora auta hybrydowego z zewnętrznego źródła prądu. Zwykle auta PHEV posiadają największe baterie, co przekłada się na największy elektryczny zasięg spośród hybryd.
Hybryda PHEV to więc jedyna forma napędu hybrydowego, w którym auto można dodatkowo ładować. I to korzystając z ładowarek do aut elektrycznych. Czas ładowania zależy od wielkości akumulatora oraz mocy ładowania. Zawsze jednak najtańszą wersją będzie ładowanie akumulatora auta w domu w czasie nocnej taryfy. To może oznaczać kilkukrotnie niższą cenę w stosunku do ładowarek publicznych
Pełna hybryda ma zwykle większe baterie. Miękka hybryda wymaga mniejszych akumulatorów. Poza wspomnianą hybrydą plug-in, którą można doładować dodatkowo z zewnątrz, wszystkie ładowane są głównie w momencie hamowania auta. To proces zwany rekuperacją. Jest on szczególnie intensywny przy powolnym hamowaniu z większych prędkości lub ciągłej jeździe z górki. Jest też efektywna w ruchu miejskim.
Daje to możliwość odzyskiwania energii kinetycznej samochodu. W autach spalinowych energia hamowania tracona jest bezpowrotnie. Dlatego napęd hybrydowy jest tak nowoczesnym rozwiązaniem technologicznym.
Auta napędzane za pomocą układów hybrydowych, składają się w sumie z dwóch komponentów. Silnika spalinowego, który może być napędzany benzyną lub dieslem oraz silnika elektrycznego. Te dwa elementy działają razem i powodują redukcję zużycia paliwa oraz spadek emisji gazów. Samochód hybrydowy to więc oszczędność na dwa sposoby. Dla nas i dla środowiska naturalnego.
Dobrze zaprojektowana hybryda właściwie i automatycznie wybiera więc źródło napędu. Wybiera to, które w danej sytuacji jest najbardziej efektywne. Korzysta przy tym z wielu czujników, które zamontowane są w samochodzie i może zareagować natychmiast wspierając kierowcę i cały układ napędowy.
Trzeba jednak dodać, że wiele nowych aut hybrydowych daje też możliwość manualnego wyboru trybu jazdy. To może być ważne dla bardziej wprawnych kierowców.
Odpowiedź na pytanie o korzyści z napędu hybrydowego zależy od tego, jak najczęściej używamy samochodu. Kiedy poruszamy się zwykle po mieście, większość codziennych podróży stanowią krótkie dystanse. Wtedy przyda się po prostu napęd elektryczny. Dla większości aut typu pełna hybryda, to zasięg na poziomie kilkunastu kilometrów. Wtedy auto hybrydowe możemy wykorzystywać wręcz jak elektryczne, poruszając się bezemisyjne po mieście.
Jeśli w takim przypadku wybierzemy hybrydę PHEV, a więc plug-in, możemy dodatkowo ładować ją na przykład z gniazdka w domu. Przy zastosowaniu energii ze źródeł odnawialnych, na przykład fotowolatiki, może wtedy poważnie zredukować koszty podróży.
Z kolei miękkie hybrydy sprawdzą się na dłuższe trasy i dla większych aut. Nie wymuszają też zatrzymywania się na ładowanie. Ładują się same, a redukują emisję gazów oraz zużycie paliwa płynnego.
To nie przypadek, że taksówki to hybrydy. Są popularne z dwóch powodów. Dają pewność i płynność poruszania się w korkach. A także dają oszczędności elektrycznego ładowania. Niezawodność również stanowi ich atut.
Coraz więcej aut na rynku dostępnych jest w hybrydowych wersjach. Największym zainteresowaniem cieszą się hybrydy plug-in oraz miękkie hybrydy. Te ostatnie dostępne są także w wersji z silnikiem diesla, tworząc tym samym duet doskonały na dalekie czy wymagające podróże.
Innowacyjna miękka hybryda z niezawodnym silnikiem diesla dostępne są na przykład dla Range Rover Velar, Defendera czy Discovery Sport. Taka technologia hybrydowa daje poczucie pewności, że mocy w czasie jazdy nigdy nam nie zabraknie. To jeden z najważniejszych argumentów w dyskusji o przyszłości napędów hybrydowych.
Z autem hybrydowym, takim jak Range Rover Velar, otrzymujemy bowiem ponadprzeciętne przyspieszenie, możliwość swobodnej jazda w terenie czy opcję ciągnięcia przyczepy. Wszystkie one mogą być wspomagane energią elektryczną.
Auta hybrydowe, zwłaszcza te terenowe czy z nadwoziem SUV, zapewniają też wysoki komfort i bezpieczeństwa na drodze. A właśnie tego szukają klienci. W sumie, by przekonać się jak pracuje ta technologia przyszłości, warto samemu sprawdzić ją na drodze. Jazda próbna jest więc najlepszym rozwiązaniem dla osób, które chcą poznać odpowiedź na pytanie: Jak działa hybryda?