MODELE Z TECHNOLOGIĄ LAND ROVER — IDEALNE AUTA DO CIĄGNIĘCIA PRZYCZEP

Najwyższy komfort, luksusowe wnętrze i wytrzymałość  typowa dla aut terenowych czynią samochody marki Discovery idealnymi do holowania przyczep podczas rodzinnych podróży. Bez względu na to, czy wybierasz się w długie trasy z przyczepą kempingową, czy jedziesz błotnistą ścieżką z przyczepką z motocyklami. Discovery można też żartobliwie określać jako „konia pociągowego", ponieważ pojazd ten bez problemu holuje także większe przyczepy o masie wynoszącej nawet 3,5 tony.

UCIĄG SAMOCHODU DO CIĄGNIĘCIA PRZYCZEPY — JAKIE MA ZNACZENIE?

Chcesz podłączyć do haka holowniczego dużą przyczepę kempingową, lawetę z łódką lub przyczepkę do przewozu koni? Nie każdy samochód poradzi sobie z takim ciężarem.

Sprawdź wyrażony w kilogramach uciąg. Parametr ten określa maksymalną masę ciągniętej przyczepy. Im wyższa będzie ta wartość, tym bezpieczniejsze będzie ciągnięcie przyczepy o znacznych gabarytach.

Jeśli szukasz samochodu do trudnych wyzwań pod względem ciągnięcia przyczep, model Discovery, którego maksymalna masa ciągniętej przyczepy sięga 3500 kg, to idealny wybór.

Jeśli masz prawo jazdy kategorii B, de facto nie możesz ciągnąć przyczepy, której maksymalna masa całkowita to aż 3500 kg (dopuszczalna masa zespołu pojazdów, który składa się z auta i przyczepy innej niż lekka, to właśnie 3500 kg, samochód musiałby więc ważyć 0 kg). Niemniej jednak modele marki Discovery, pozwolą Ci nie martwić się, czy samochód będzie w stanie uciągnąć dużą masę, nawet w trudniejszych warunkach.

DOPUSZCZALNA MASA CAŁKOWITA PRZYCZEPY BEZ HAMULCA

Przyczepa bez hamulca najazdowego to tzw. przyczepa lekka. Zgodnie z polskim prawem może ona mieć DMC (Dopuszczalną Masę Całkowitą) do 750 kg. Przyczepy lekkie to nie tylko jednoosiowe sprzęty do przewozu towarów. Do tej kategorii zaliczają się także mniejsze przyczepy kempingowe czy wyprawowe typu off-road.

Jeśli masz prawo jazdy kategorii B, możesz kierować zespołem pojazdów, który składa się z samochodu o DMC 3500 kg i przyczepy lekkiej o DMC 750 kg (łącznie 4250 kg). Dlatego też maksymalna masa całkowita przyczepy bez hamulca, jaką może ciągnąć dany samochód, jest tak ważna. Jeżeli jest mniejsza niż 750 kg, nie wykorzystasz w pełni możliwości, jakie dają Ci uprawnienia kategorii B.

W przypadku aut marki Discovery to nie problem, ponieważ do każdego modelu możesz podpiąć przyczepę bez hamulca o maksymalnej masie 750 kg, czyli maksymalnej, na jaką pozwala prawo.

NACISK NA HAK    

Pozostając przy samochodach Discovery, auta tej marki mają projektowy nacisk na hak wynoszący aż 350 kg. Co to oznacza w praktyce? Większe bezpieczeństwo i stabilniejszą jazdę z przyczepą na haku.

Załadowana przyczepa nie może być zbytnio obciążona w tylnej części. Inaczej będzie wychylać się w trakcie jazdy na boki, a tylna oś samochodu będzie się podnosić. Towar powinien być rozłożony równomiernie, z zastrzeżeniem, że najcięższe przedmioty znajdą się w okolicach lub wręcz przed przednią osią przyczepy. Maksymalny nacisk na hak to dopuszczalne obciążenie przyczepy w przedniej części.

HAK HOLOWNICZY — JAKI WYBRAĆ?

To kluczowy element, gdy wybierasz samochód do ciągnięcia przyczep. W katalogu markowych akcesoriów do samochodów marki Discovery znajdziesz haki dopasowane do różnych potrzeb.

Podstawowym sprzętem jest odłączalny hak holowniczy. Możesz go ręcznie zdemontować, gdy nie masz w planach jazdy z przyczepą. Wygodnym rozwiązaniem jest hak wysuwany elektrycznie. Gdy nie jest potrzebny, można go schować pod zderzakiem, nie zaburzając linii pojazdu.

SAMOCHÓD DO CIĄGNIĘCIA PRZYCZEPY Z ASYSTENTEM STABILIZACJI PRZYCZEPY

Dzik wybiegający pod samochód, nagły podmuch wiatru, przesunięcie ładunku – jest wiele sytuacji, w których przyczepa może stracić stabilność. Bardzo niebezpieczną sytuacją jest tzw. “wężykowanie” przyczepy. Discovery oferuje rozwiązanie, które zmniejsza ryzyko wystąpienia takich sytuacji.

Asystent stabilizacji przyczepy TSA (ang. Trailer Stability Assist) wykrywa potencjalne niebezpieczeństwo. Pozwala odzyskać kontrolę nad zespołem pojazdów. Komputer pokładowy w razie potrzeby zmniejsza prędkość auta, obniżając moc i aktywując hamulce osobno po każdej stronie samochodu. Dzięki TSA poślizg przyczepy może zostać automatycznie opanowany.

SYSTEM UŁATWIAJĄCY MANEWROWANIE Z PRZYCZEPĄ NA HAKU

Cofanie zestawem nie jest zadaniem łatwym. Jeden obrót kierownicy w złą stronę może sprawić, że przyczepa zacznie wychylać się w kierunku przeciwnym do tego, jaki był w planach kierowcy.

Z systemem wspomagającym manewrowanie ATA (ang. Advanced Tow Assist) nie ma tego problemu. Układ pomoże Ci podczas jazdy do tyłu z przyczepą.

Po aktywacji systemu i włączeniu wstecznego biegu zestawem pojazdów kierujesz przy pomocy pokrętła układu Terrain Response. Na ekranie na desce rozdzielczej zobaczysz obraz z kamer, ze ścieżką, która podpowie Ci, w którą stronę pojedziesz. Całym zestawem samochód + przyczepa sterujesz pokrętłem (lub suwakiem na ekranie). Kierownica będzie obracać się sama. System ATA zadba o to, żeby auto skręcało w wyznaczonym kierunku, a przyczepa pozostała na torze jazdy.

JAKIE AUTO DO PRZYCZEPY KEMPINGOWEJ — MOC, MOMENT OBROTOWY I NAPĘD

Dobry samochód do holowania przyczepy kempingowej powinien mieć wysoki moment obrotowy. Dlaczego liczba niutonometrów (Nm) generowanych przez napęd jest istotna?

Moment obrotowy to siła, z jaką auto może m.in. ciągnąć przyczepę. Im jest on wyższy i dostępny przy jak najniższych obrotach, tym łatwiej będzie wjechać zestawem pod górę, przebrnąć przez mokrą łąkę czy po prostu rozpędzić samochód na prostej drodze, gdy do haka będzie doczepiona ciężka przyczepa.

Wysoki maksymalny moment obrotowy to cecha typowa dla aut, które są przeznaczone do jazdy w terenie. Dlatego tak dobrze w tej roli sprawdza się Discovery, który już w podstawowej wersji D250 ma 570 Nm dostępnych w zakresie od 1250 do 2250 obr./min. Jeszcze wyższy moment obrotowy oferuje wersja D350, która osiąga aż 700 Nm w przedziale od 1500 do 3000 obr./min. Moment obrotowy może być dodatkowo zwiększany, dzięki wykorzystaniu reduktora.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Jakie auto do przyczepy kempingowej będzie najlepsze?
  • Właściwości auta, które sprawdzi się w caravaningu, to przede wszystkim: wysoka maksymalna masa przyczepy kempingowej (1200 kg lub więcej), duży nacisk na hak (przynajmniej 80 kg), wysoki moment obrotowy i wygodny w obsłudze hak holowniczy (np. wysuwany elektrycznie). To ostatnie rozwiązanie oferowane jest m.in. w modelu Discovery Sport, który w zależności od wersji oferuje możliwość ciągnięcia przyczepy o maksymalnej masie całkowitej od 1600 do nawet 2500 kg. Z kolei Discovery to idealny samochód do ciągnięcia przyczepy kempingowej o masie całkowitej wynoszącej nawet 3500 kg. Ponadto model ten został wielokrotnie uznany za najlepszy samochód do holowania przyczep w prestiżowym plebiscycie Towcar Of The Year.

Jaką długość może mieć samochód razem z przyczepą?
  • Samochód i przyczepa jako zespół pojazdów nie mogą przekraczać długości 18,75 m.

Jaka jest dopuszczalna masa całkowita przyczepy bez hamulca?
  • Zgodnie z polskim prawem przyczepa lekka, czyli bez hamulca najazdowego, może mieć dopuszczalną masę całkowitą (DMC) nieprzekraczającą 750 kg. Aby legalnie holować większe przyczepy muszą być one wyposażone w układ hamulcowy.

Jakie systemy ułatwiają jazdę z przyczepą?
  • Podczas prowadzenia zestawu bardzo pomocne mogą okazać się systemy, takie jak TSA (ang. Trailer Stability Assist) i ATA (Advanced Tow Assist). Pierwszy z nich wykrywa niebezpieczeństwo związane z brakiem stabilności przyczepy i zmniejsza prędkość auta, gdy zachodzi taka potrzeba. Drugi pomaga natomiast manewrować zespołem pojazdów na parkingu.

Czy napęd na cztery koła przyda się do holowania przyczep?
  • Do uciągnięcia ciężkiej przyczepy, np. przyczepy campingowej warto wybrać samochód z napędem AWD, który ułatwi ruszanie. Przy dużych prędkościach jego znaczenie dla możliwości holowania będzie nieco mniejsze. Szczególnie więc użytkownicy wybierający się w miejsca, gdzie można mieć do czynienia ze śliską nawierzchnią i wzniesieniami powinni rozważyć do holowania przyczepy samochód 4x4. Hamowanie nie wiąże się z przeniesieniem napędu, dlatego znaczenie układu przeniesienia napędu dla jego stabilności i skuteczności jest mniejsze.

Jakie auto ma 2 tony na haku?
  • Wybierając auto do przyczepy o znacznej masie, warto zwrócić szczególną uwagę na maksymalną masę całkowitą holowanego pojazdu. To właśnie tego parametru dotyczą popularne pytania typu: jakie auto ma 2 tony na haku? Tak wysokie wartości masy pojazdu holowanego zapewnia model Discovery Sport w wersjach D165 i D200 oraz każda z oferowanych obecnie wersji modelu Discovery. W przypadku tego drugiego modelu dopuszczalna masa przyczepy wynosi aż 3500 kg.

Czy automatyczna skrzynia biegów przydaje się do holowania przyczepy kempingowej?
  • Przyczepy kempingowe używane są zazwyczaj kilka razy do roku, więc dla wielu kierowców ciągnięcie dodatkowego pojazdu wykracza poza codzienną jazdę autem. Automatyczna skrzynia biegów może znacznie zwiększyć komfort jazdy także podczas holowania przyczepy. Ponadto kierowca może bardziej skupić się na prowadzeniu auta, zamiast zastanawiać się, które przełożenie będzie optymalne do wykonania manewrów na drodze. W aucie z tzw. automatem już samo wciśniecie pedału przyspieszenia spowoduje wygenerowanie odpowiedniej mocy silnika.

Jaką moc silnika powinno mieć auto do przyczepy?
  • Auto do przyczepy powinno zapewniać wystarczający zapas mocy np. do pokonania stromych podjazdów czy ewentualnego wyprzedzania innych uczestników ruchu. Odpowiedni poziom mocy silnika zależy od masy przyczepy, trudno więc jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Wybierając auto marki Discovery nie musisz stawać przed takimi dylematami. Już podstawowa wersja modelu Sport D165 doskonale sprawdzi się jako samochód do ciągnięcia przyczepy, dzięki mocy silnika wynoszącej 165 KM i uciągowi do 2200 kg.

Jakie auto do przyczepki 750 kg?
  • Niemal każdy samochód wyposażony w hak może holować przyczepki o DMC wynoszącej 750 kg. Warto jednak pamiętać, że wykonywanie manewrów takich jak cofanie czy parkowanie z przyczepą jest znacznie trudniejsze od prowadzenia samego auta. Bardzo pomocny podczas m.in. podczas wycofywania jest system ATA (ang. Advanced Towing Asistant), który ułatwia poruszanie się do tyłu zespołem pojazdów.

Ile kosztuje legalizacja haka?
  • Auto do przyczepy obowiązkowo musi być wyposażone w hak, za pomocą którego mocowany jest holowany pojazd. Po zamontowaniu tego urządzenia samochód musi udać się do stacji kontroli pojazdów na dodatkowy przegląd, podczas którego diagnosta sprawdzi jakość montażu i działanie oświetlenia, a także zweryfikuje dane zawarte na tabliczce znamionowej. Koszt tego badania jest niewielki i wynosi obecnie jedynie 35 zł.

Uwaga:

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.

Wszystkie wymienione w artykule warunki i regulacje prawne oraz ich aktualność należy zweryfikować przed zakupem pojazdu lub przyczepy czy rozpoczęciem jazdy.