HYBRYDA TYPU PLUG-IN – CZYM SIĘ CHARAKTERYZUJE?

Samochody hybrydowe typu plug-in, inaczej , wyposażone są w silnik spalinowy oraz co najmniej jeden silnik elektryczny. Jak sama nazwa wskazuje, ich akumulatory można ładować za pomocą domowego gniazdka. W takim przypadku czas uzupełnienia poziomu energii od wynosi mniej niż kilka godzin. Wielu użytkowników decyduje się jednak na zamontowanie w garażu domowej ładowarki typu "wall-box". Taka ładowarka o mocy 7 kW pozwala naładować akumulator Range Rover Velar PHEV do pełna w 1 h 40 min. Szybka ładowarka publiczna typu DC pozwoli natomiast błyskawicznie uzupełnić poziom energii w akumulatorze w ciągu dnia, np. podczas zakupów. Naładowanie takiego samego akumulatora do 80% zajmie jej bowiem zaledwie 30 min.

Co ważne, samochód z napędem hybrydowym typu plug-in może poruszać się także wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Zaletę tę docenią przede wszystkim kierowcy, którym auto służy głównie do codziennego dojeżdżania do pracy. Standardowo zasięg w trybie elektrycznym to bowiem kilkadziesiąt kilometrów, co w zupełności wystarcza, aby w warunkach miejskich dojechać do biura czy na zakupy, a następnie wrócić do domu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać wyłącznie z jednostki spalinowej albo z obydwu silników naraz, wykorzystując przy tym pełną moc układu hybrydowego.

PHEV należy więc traktować jako pomost między silnikami spalinowymi a napędem wyłącznie elektrycznym. Na krótkich dystansach hybryda plug-in jest zeroemisyjna. Na dłuższych silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy, co gwarantuje dodatkową moc i moment obrotowy, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa.

ILE KILOMETRÓW PRZEJEDZIE HYBRYDA NA SILNIKU ELEKTRYCZNYM?

Realny zasięg samochodu hybrydowego typu plug-in w trybie elektrycznym szacuje się na około 50 km, co trzeba uznać za wystarczające w miejskiej i podmiejskiej eksploatacji. Jednak niektóre nowoczesne modele oferują znacznie większy zasięg. Na przykład Range Rover Sport PHEV może przejechać do 122 km na jednym ładowaniu. Musisz jednak pamiętać, że wartość ta uzależniona jest od wielu czynników. Na zasięg hybrydy wpływa m.in. natężenie ruchu, temperatura powietrza czy prędkość, z jaką się poruszasz.

Warto wiedzieć, że samo gwałtowne przyspieszenie powoduje, że akumulator szybciej się rozładowuje. Z tego względu lepiej planować trasę w taki sposób, by unikać wykonywania tego manewru, a co za tym idzie – w pełni wykorzystywać możliwości trybu elektrycznego. Podobnie jest z dużymi prędkościami – im szybciej jedziesz, tym szybciej akumulator traci energię. Niskie temperatury sprawiają z kolei, że sprawność baterii spada, a to przekłada się bezpośrednio na mniejszy zasięg.

ZASIĘG I SPALANIE HYBRYDY W MIEŚCIE

Miasto jest idealnym miejscem do tego, aby w pełni wykorzystać potencjał hybrydy typu plug-in. Poruszanie się w tym środowisku to przede wszystkim pokonywanie niewielkich dystansów ze stosunkowo niskimi prędkościami. Tego typu przejazdy można odbywać w trybie elektrycznym, a co za tym idzie – hybryda plug-in nie potrzebuje w ogóle paliwa. Jak już wspomnieliśmy, maksymalny zasięg samochodu „z wtyczką” to ok. 122 km. Jeśli zatem przyjmiemy, że użytkownik nie pokonuje w trakcie dnia dłuższego dystansu, spalanie hybrydy w mieście może być zerowe. W razie rozładowania akumulatora możliwe jest kontynuowanie jazdy przy wykorzystaniu silnika spalinowego.

ZASIĘG I SPALANIE HYBRYDY W TRASIE

Zalety napędu hybrydowego można odczuć również w warunkach pozamiejskich. Chodzi tutaj przede wszystkim o moc maksymalną układu, która zapewnia doskonałe osiągi. Należy mieć jednak świadomość, że hybryda na autostradzie czy drodze krajowej, wykorzystując częściej silnik spalinowy, ma większy apetyt na paliwo niż w mieście. Silniki elektryczne w hybrydach plug-in, takich jak Range Rover Velar czy Range Rover, oferują wysoką moc, co zapewnia dynamiczne osiągi w trybie elektrycznym. W warunkach jazdy pozamiejskiej optymalnym rozwiązaniem jest jednak korzystanie z obu jednostek napędowych jednocześnie, czyli jazda w standardowym trybie hybrydowym, który łączy wydajność i płynność działania.

Dzięki temu motor spalinowy jest odciążony, co jest szczególnie widoczne podczas ruszania i przyspieszania, a więc w momentach, w których zapotrzebowanie na paliwo jest największe. Korzystając ze wsparcia jednostki elektrycznej, można skutecznie ograniczyć wspomniany apetyt.

Ile pali hybryda i jaki ma zasięg? Sprawdź przykładowe wartości w poniższej tabeli:

Ile pali hybryda i jaki ma zasięg?
Model Zasięg w trybie elektrycznym* Spalanie w cyklu mieszanym*
Range Rover 3,0 l 550 KM 121 km od 0,6 l/100 km
Range Rover Sport 3,0l 550 KM 122 km od 0,7 l/100 km
Range Rover Evoque 1,5 l 269 KM 62 km od 1,4 l/100 km
Range Rover Velar 2,0 l 404 KM 64 km od 2,2 l/100 km

*Dane zgodne z normą WLTP. WLTP to oficjalna procedura testowa UE używana do obliczania znormalizowanego zużycia paliwa i emisji CO₂ dla samochodów osobowych. Mierzy zużycie paliwa/energii, zasięg oraz emisję. Ma to na celu przedstawienie danych bardziej zbliżonych do rzeczywistego stylu jazdy. Testom poddawane są pojazdy z opcjonalnym wyposażeniem oraz z bardziej wymagającą procedurą testową i profilem jazdy. Aktualne dane dostępne u autoryzowanych dealerów.

DLA KOGO JEST HYBRYDA TYPU PLUG-IN?

Samochód z napędem hybrydowym typu plug-in to doskonałe rozwiązanie dla osób, które każdego dnia pokonują dystans kilkudziesięciu kilometrów w drodze do pracy i do domu. Odległości rzędu 60 km można bowiem spokojnie pokonywać, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. Żeby jednak „jazda na prądzie” była możliwa, konieczne jest naładowanie akumulatorów. Z tego względu konieczne jest stanowisko ładowania, np. w garażu. Będąc w pracy lub na zakupach w centrum handlowym, można natomiast skorzystać ze specjalnej szybkiej ładowarki.

Co istotne, poruszanie się w trybie elektrycznym wiąże się z brakiem emisji spalin. Z tego względu kierowca samochodu z napędem hybrydowym typu plug-in może wjechać do tzw. stref czystego transportu, co jest ogromną zaletą w wielkim mieście.

Jazda na prądzie to także brak hałasu i wibracji, jakie generuje silnik spalinowy. To idealna propozycja dla wszystkich, którzy cenią ciszę i spokój czy lubią delektować się w podróży ulubioną muzyką. Napęd hybrydowy to oczywiście także troska o środowisko. Jazda w trybie elektrycznym jest bowiem całkowicie bezemisyjna, a podczas podróży z łącznym wykorzystaniem obydwu silników emisja dwutlenku węgla jest zdecydowanie mniejsze niż w przypadku tradycyjnych pojazdów. Warto pamiętać, że używając trybu elektrycznego możemy uniknąć emitowania spalin wewnątrz budynku czy w pobliżu przestrzeni mieszkalnej. Dodajmy też, że samochód możemy wygodnie wpinać do ładowania na noc jak smartfon i ograniczyć do minimum konieczność odwiedzania stacji paliw.

NORMA EURO 6E BIS

Z początkiem 2025 roku w życie wchodzi nowa norma Euro 6e-bis, która urealnia standardowe wartości zużycia paliwa i emisji CO2 samochodów z napędem hybrydowym plug-in. Nowy cykl pomiarowy uwzględnia badanie nie tylko z w pełni naładowanym akumulatorem trakcyjnym, ale także w sytuacji, kiedy jest on rozładowany. Nowa norma obowiązuje dla nowo homologowanych pojazdów od 1 stycznia 2025 r., a dla wszystkich nowo zarejestrowanych pojazdów z napędem PHEV od 1 stycznia 2026 r. 

W praktyce oznacza to, że katalogowe spalanie samochodów PHEV wzrośnie, nawet jeśli w rzeczywistości pozostanie bez zmian. Podane w artykule przykładowe wartości zużycia paliwa/emisji dotyczą samochodów homologowanych przed 1 stycznia 2025 r. Aby sprawdzić najnowsze dane dotyczące katalogowych wartości zużycia paliwa odwiedź stronę landrover.pl lub najbliższy autoryzowany salon.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Czy koszt użytkowania auta hybrydowego jest wyższy od tradycyjnego?
  •   

    Specyfika samochodów hybrydowych sprawia, że ogólne koszty mogą być niższe. Nie dość, że auta hybrydowe plug-in mniej palą, to jeszcze mogą poruszać się tylko na energii elektrycznej. Także wiele elementów, takich jak klocki i tarcze hamulcowe czy podzespoły silnika spalinowego, zużywają się wolniej.

Czy samochód hybrydowy może być zeroemisyjny?
  •   

    Tak, samochód hybrydowy typu plug-in (PHEV) może być zeroemisyjny. Na krótszych dystansach, kiedy pracuje tylko jednostka elektryczna, nie są emitowane żadne spaliny ani gazy cieplarniane. Zeroemisyjność zależy także od sposobu ładowania pojazdu. Jeśli ładowanie odbywa się z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii (np. energii słonecznej czy wiatrowej), emisja CO₂ związana z użytkowaniem samochodu może być zredukowana niemal do zera.

Jak realizowany jest napęd na cztery koła w hybrydach PHEV?
  • Niektóre hybrydy (np. Range Rover Evoque PHEV) wykorzystują umieszczony z tyłu silnik do napędzania tylnej osi. Takie rozwiązanie pozwala na wyeliminowanie obszernego układu przeniesienia napędu i oszczędność miejsca w kabinie. W przypadku mocniejszych i większych samochodów (np. Range Rover Velar PHEV, Defender PHEV) silnik elektryczny zespala się ze skrzynią biegów i łączy z klasycznym układem przeniesienia napędu 4x4. Daje to niemal nieograniczone możliwości przekierowywania potężnego momentu obrotowego obu jednostek na poszczególne koła. Dzięki temu samochody te w terenie sprawują się co najmniej tak dobrze, jak spalinowe odpowiedniki.

Jaka hybryda PHEV zapewnia wydłużony zasięg elektryczny?
  • Hybrydy typu plug-in takie jak Range Rover PHEV i Range Rover Sport PHEV, wyróżniają się wydłużonym zasięgiem elektrycznym, wynoszącym do 122 km jazdy w trybie elektrycznym. Oba modele wyposażone są w automatyczną skrzynią biegów, co zapewnia płynną i komfortową jazdę niezależnie od warunków drogowych.

Czy zakup hybrydy się opłaca?
  • Zakup hybrydy może się opłacać, szczególnie jeśli często jeździsz na krótkich dystansach w mieście, gdzie możesz korzystać z trybu elektrycznego. Hybrydy plug-in pozwalają na oszczędność paliwa w codziennym użytkowaniu. Ponadto jeśli mamy możliwość ładowania z zewnętrznego źródła zasilanego energią odnawialną opłacalność wzrasta. Koszty zakupu mogą być nieco wyższe niż w przypadku aut spalinowych, ale różnice te mogą się z czasem wyrównać dzięki niższym kosztom paliwa i eksploatacji.

Które hybrydy palą najmniej?
  • Hybrydy typu plug-in (PHEV) mają bardzo niskie spalanie, szczególnie w cyklu mieszanym. Przykładem jest Range Rover Sport PHEV, który zużywa zaledwie 0,7 l/100 km w cyklu mieszanym (WLTP), gdy napęd elektryczny jest w pełni wykorzystany.

Czy hybrydy palą mniej na trasie?
  • Średnie zużycie paliwa hybryd na trasie zależy od typu napędu i długości trasy. W przypadku hybryd plug-in, zużycie paliwa może być nieco wyższe niż w mieście, szczególnie gdy akumulator się wyczerpie, ponieważ silnik spalinowy przejmuje większą część pracy. Niemniej jednak, hybrydy wciąż palą mniej niż tradycyjne samochody spalinowe dzięki regeneracji energii podczas hamowania i optymalizacji pracy silnika spalinowego. W cyklu mieszanym hybrydy takie jak Range Rover PHEV oferują średnie spalanie nawet poniżej 3 l/100 km.

W jaki sposób można ładować hybrydy plug-in (PHEV)?
  • Istnieje kilka łatwych i wygodnych sposobów ładowania hybrydy plug-in (PHEV). Możliwe jest korzystanie ze standardowego gniazdka elektrycznego w domu, co pozwala na ładowanie bez dodatkowych urządzeń, lub zainstalowanie dedykowanej ładowarki domowej "wallbox", która znacznie przyspiesza proces ładowania. Obecnie w wielu miejscach dostępne są także publiczne stacje ładowania, które oferują szybsze uzupełnianie energii. Wystarczy podłączyć pojazd do źródła zasilania i poczekać na pełne naładowanie akumulatora.

Jakie czynniki wpływają na zasięg hybrydy plug-in?
  • Na zasięg hybrydy plug-in wpływa przede wszystkim pojemność baterii – im większa, tym dłuższy zasięg w trybie elektrycznym. Ważny jest również styl jazdy, ponieważ łagodna jazda pozwala zwiększyć efektywność oraz temperatura otoczenia. Zarówno ekstremalne zimno, jak i upał mogą negatywnie wpływać na wydajność baterii. Użycie klimatyzacji lub ogrzewania zużywa dodatkową energię, co również skraca zasięg elektryczny.

Jakie jest rzeczywiste zużycie paliwa hybrydy plug-in w mieście i na trasie?
  • Hybrydy plug-in takie jak Range Rover Sport PHEV czy Range Rover Velar PHEV, w warunkach miejskich często nie zużywają w ogóle paliwa, jeśli korzystają wyłącznie z napędu elektrycznego. Ich zasięg w trybie elektrycznym wynosi do 122 km, co pozwala na pokonywanie większości miejskich dystansów bez użycia silnika spalinowego. Na trasie, gdzie częściej włączany jest silnik spalinowy, rzeczywiste zużycie paliwa może wynosić więcej niż deklarowane wartości WLTP (np. 0,7–2,2 l/100 km). Zależy to bowiem od stylu jazdy, warunków drogowych i obciążenia pojazdu. W praktyce może sięgać około 4–5 l/100 km.

Uwaga:

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.