SAMOCHÓD WYPRAWOWY — NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PRZY WYBORZE ODPOWIEDNIEGO MODELU?

Samochód wyprawowy to pojazd, który umożliwia turystykę w naprawdę wymagających warunkach. Piaszczyste pustynie, podmokłe lasy, a także ośnieżone tereny. Każde z tych miejsc musi być w zasięgu samochodu wyprawowego.

Zarówno możliwości terenowe, jak i zdolność przewozu dużej ilości bagaży zależą od wyposażenia i konstrukcji pojazdu. Rozwiązania w obrębie układu napędowego i nadwozia definiują samochód wyprawowy. Aby najprościej przedstawić, na co należy zwrócić uwagę podczas wyboru samochodu off-road'owego, warto posłużyć się modelem, który od lat jest uznawany za wzór auta terenowego. Idealnym przykładem jest Defender.

DEFENDER — IDEALNY, BY ZDOBYĆ ŚWIAT PODCZAS DALEKICH PODRÓŻY

Defender to samochód, który od lat jest używany przez badaczy i odkrywców do zdobywania świata. Jego najnowsza generacja łączy najwyższej klasy właściwości terenowe  z użytecznością i wygodą podczas jazdy drogowej.

DEFENDER — SILNIKI

Najmocniejsza odmiana Defender wykorzystuje silnik V8 o mocy aż 635 KM. Jednostka zapewnia niesamowite wrażenia w terenie i sportowe osiągi na asfalcie. W ofercie jest również hybryda Plug-in o mocy 300 KM. Pomimo dodatkowego silnika elektrycznego auto pozostaje rasową terenówką, która może brodzić na głębokości do 900 mm.

DEFENDER — PARAMETRY GEOMETRYCZNE

Defender oferuje zdolność jazdy w najtrudniejszym terenie. Na jego możliwości wpływa nie tylko konstrukcja nadwozia, ale również elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne. W trybie jazdy terenowej samochód dysponuje najwyższym poziomem parametrów geometrycznych:

    - kąt natarcia – do 37,5°,

    - kąt zejścia – do 40°,

    - kąt rampowy – do 31°.

Dzięki niezwykle wysokim kątom natarcia i zejścia samochód nie musi być wyposażony w rozwiązania takie jak zderzaki stalowe, aby swobodnie pokonywać przeszkody o znacznych rozmiarach. 

Głębokość brodzenia wynosząca do 900 mm jest również wynikiem stawiającym Defender ponad konkurencją. Dodatkowym atutem jest system Wade Sensing, który ostrzega, gdy poziom wody zbliża się do dopuszczalnego maksimum. Dzięki temu samochód może sprostać wyzwaniom podczas przepraw wodnych.

DEFENDER – SYSTEMY TERENOWE

Opcjonalny układ Terrain Response 2 stale monitoruje warunki, w których porusza się Defender. System automatycznie zmienia ustawienia samochodu, dobierając optymalne parametry do jazdy w danym terenie.

System kontroli zjazdu HDC wspiera zachowanie kontroli podczas stromych zjazdów. To rozwiązanie, które utrzymuje stałą prędkość jazdy i zarządza hamowaniem każdego koła z osobna. Jego uzupełnieniem jest funkcja Gradient Release Control. Jej zadaniem jest zabezpieczenie przed zsunięciem się samochodu ze stromego zbocza, po niezamierzonym zwolnieniu hamulca.

All Terrain Progress Control to układ działający na zasadzie zbliżonej do tempomatu. Pozwala na utrzymanie prędkości w trudnych warunkach. Obsługiwany zakres mieści się między 1,8 km/h a 30 km/h. Dzięki temu kierowca może w pełni skupić się na prowadzeniu na śliskich, luźnych oraz skalistych nawierzchniach.

Defender oferuje również systemy poprawiające widoczność. Dostępna w opcjonalnym systemie kamer 360° funkcja ClearSight Ground View ułatwia omijanie przeszkód w terenie i pozwala na podgląd obszaru pod i tuż przed samochodem. Dzięki temu można w porę uniknąć kontaktu z głazami i konarami wystającymi z podłoża.

 

Lusterko ClearSight to natomiast element niezbędny podczas jazdy z bagażnikiem wypełnionym pod sam dach. Kamera w tylnej części nadwozia przesyła obraz przestrzeni za samochodem wprost do lusterka wstecznego. Dzięki temu nawet największa ilość ekwipunku nie utrudni obserwacji tego, co dzieje się za samochodem.

DEFENDER — NAPĘD

Defender wyposażony jest w zaawansowany napęd AWD, który ściśle kontroluje rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami. Dzięki temu model oferuje maksymalną przyczepność w ekstremalnych warunkach. Napęd może w skrajnej sytuacji przekazać nawet 100% momentu wyłącznie na jedną oś. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z reduktorem pozwala dobrać odpowiednie przełożenie, nawet na bardzo stromych wzniesieniach. Elektronicznie sterowany układ różnicowy umożliwia natomiast szybką reakcję na zmianę terenu.

DEFENDER – WNĘTRZE

Defender to model zapewniający olbrzymią swobodę konfiguracji wnętrza i nadwozia. Samochód występuje w trzech odmianach – 90, 110 oraz 130. Defender 110 to 5-drzwiowy wariant o zwiększonej długości nadwozia. Samochód występuje w wersjach 5+1 z dodatkowym miejscem z przodu oraz 5+2 z trzecim rzędem siedzeń. Dostępny jest również jako dwumiejscowy Hard Top, idealny do transportu sprzętu czy towaru. Defender 130 to już ogromny SUV o długości aż 5,36 m i ośmiu wygodnych miejscach siedzących. Kokpit samochodu wykonano z wytrzymałych materiałów i tkanin odpornych na uszkodzenia. Wnętrze oferuje jednocześnie najwyższą jakość i komfort klasy premium.

DEFENDER – AKCESORIA

Akcesoria dostępne w modelu Defender obejmują dodatki użyteczne w trakcie wyprawy. Jedną z opcji jest wyciągarka – element, bez którego samochody off road nie mogą się obejść. Siła pociągowa wynosząca do 4 536 kg pozwoli wydobyć auto z sytuacji kryzysowej. Zdalne sterowanie do 45 metrów umożliwia wygodną obsługę wyciągarki.

Dach samochodu dysponuje nośnością sięgającą 168 kg. Dzięki temu można zagospodarować go na wiele użytecznych sposobów. Dobierając odpowiedni uchwyt, można przewozić na nim rowery, narty, czy też sprzęt do sportów wodnych. Wśród opcji dostępny jest również namiot dachowy, który pozwala na spanie korzystając z uroków łona natury.

Demontowana drabinka dachowa zapewni wygodny dostęp do przestrzeni na dachu, niezależnie od sposobu jego wykorzystania. Drabinka jest elementem pakietu Explorer. Zawiera on również m.in. elementy ochronne nadkoli oraz podniesiony wlot powietrza. To elementy, które jeszcze lepiej przystosowują samochód do jazdy w terenie.

Pakiet Adventure obejmuje m.in. system natryskowy pozwalający oczyścić sprzęt po wyzwaniach w terenie. Zawiera też sprężarkę, która umożliwi napompowanie materaca i ustawienie ciśnienia opon do jazdy w terenie.

Dzięki pakietom do transportu zwierząt można zwiększyć wygodę podróży z czworonożnym towarzyszem. Dodatki takie jak miska odporna na rozlewanie i rampa z pewnością przypadną do gustu wszystkim pupilom.

DEFENDER 90

Największe możliwości w terenie.

DEFENDER 130

Przestrzeń do rzeczy wielkich.

DEFENDER TO NIE TYLKO AUTO WYPRAWOWE

Wysokie zdolności terenowe każdej wersji Defender stanowią dziedzictwo legendarnej technologii marki Land Rover, znanej też z aut Discovery i Range Rover. Dzięki temu brytyjskie auto wyprawowe w wyjątkowy sposób łączą parametry off road niemal niespotykane w „cywilnych” wersjach aut oferowanych na rynku z komfortem podróży i wyjątkowymi wrażeniami z jazdy. Defender doskonale sprawdzi się zarówno jako auto wykonujące patrol w trudno dostępnych, górzystych terenach, jak i wygodny towarzysz dalekich podróży.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Jakie opony wybrać do samochodu off-road'owego?
  • Aby móc skutecznie przemieszczać się w terenie konieczne jest odpowiednie ogumienie. Wybór dopasowanego ogumienia należy oprzeć na proporcji czasu spędzanego na asfalcie i w terenie:

        - opony HT są przeznaczone do użytku w 80% na asfalcie oraz w 20% w terenie,

        - opony AT zaprojektowano w 50% do jazdy w terenie i w 50% na asfalt,

        - opony MT to modele do użytku w 80% w terenie i w 20% na asfalcie.

    Wybierając ogumienie HT, należy mieć na uwadze, że nie poradzą sobie w trudniejszych warunkach terenowych. Opony MT będą z kolei wyjątkowo niekomfortowe na asfalcie. Dlatego przed zakupem należy dokładnie przeanalizować sposób użytkowania samochodu. Zazwyczaj jednak fabrycznie samochody są wyposażane w ogumienie drogowe. W opony terenowe trzeba wtedy doposażyć samochód we własnym zakresie. Należy przy tym zwrócić uwagę, by wybrana opona była zgodna z zaleceniami producenta samochodu. Wielu producentów wymaga ogumienia z homologacją marki. W przypadku Defender klienci mogą wybrać jeden z dwóch rodzajów rekomendowanych opon już na etapie konfigurowania samochodu.

    Wybierając ogumienie HT, należy mieć na uwadze, że nie poradzą sobie w trudniejszych warunkach terenowych. Opony MT będą z kolei wyjątkowo niekomfortowe na asfalcie. Dlatego przed zakupem należy dokładnie przeanalizować sposób użytkowania samochodu. Zazwyczaj jednak fabrycznie samochody są wyposażane w ogumienie drogowe. W wariant terenowy należy wtedy doposażyć samochód we własnym zakresie. Warto przy tym zwrócić uwagę, aby wybrany model był zgodny z zaleceniami producenta samochodu. Wielu producentów wymaga ogumienia z homologacją marki. W przypadku Defender klienci mogą wybrać jeden z dwóch rodzajów rekomendowanych opon już na etapie konfigurowania samochodu.

Jaki silnik do samochodu wyprawowego?
  • Jednostka napędowa samochodu wyprawowego powinna dysponować dużą mocą, która jest niezbędna w terenie. Zapas mocy pozwoli również na dynamiczną jazdę na odcinkach asfaltowych. W przypadku samochodów wyprawowych silnik musi często mierzyć się z dodatkową masą bagaży. Pojawiającym się dylematem podczas wyboru samochodu off-road jest kwestia, czy lepiej sprawdzi się silnik benzynowy czy Diesla.

    Dawniej, z uwagi na wrażliwy układ zapłonowy, silniki benzynowe nie były popularnym wyborem w samochodach wyprawowych. Przejazd przez zbiorniki wodne stwarzał spore ryzyko awarii elektryki. Obecnie produkowane samochody są na tyle dobrze zabezpieczone, że nawet auta z napędem hybrydowym są w stanie zapewnić imponującą głębokość brodzenia (Defender PHEV - do 90 cm).

    Wybór silnika do samochodu off-road należy zatem oprzeć na tym, w jaki sposób zamierzamy wykorzystywać pojazd. Na długie i spokojne wycieczki po bezdrożach odpowiednim wyborem będzie silnik wysokoprężny. Miłośnicy większej adrenaliny, dla których zużycie paliwa nie jest aż tak istotnym czynnikiem, powinni postawić na silnik benzynowy, lepiej dostosowany do sportowej jazdy.

Co to jest reduktor?
  • W samochodzie terenowym reduktor jest niezbędnym elementem układu napędowego. To odrębny podzespół, który współpracuje ze skrzynią biegów. Obecność reduktora, a precyzyjniej – dwustopniowej skrzyni rozdzielczej – podwaja dostępną liczbę przełożeń skrzyni – każdy bieg dysponuje trybem „High” oraz „Low”.

    Podstawowy zestaw biegów, oznaczony jako „High”, służy do jazdy po drogach asfaltowych i w lekkim terenie. Po aktywowaniu trybu „Low” reduktor zwiększa przełożenie. Koło zębate o małej średnicy przenosi swój ruch na większe, które przekazuje napęd dalej. W rezultacie samochód terenowy dysponuje dużą mocą przy niskiej prędkości jazdy. Dzięki temu możliwy jest podjazd pod stromą górkę lub wyjazd z zabłoconej nawierzchni nierozpędzonym samochodem. Reduktor może być uruchamiany manualnie lub – tak jak w Defender – elektronicznie.

Jaka powinna być konstrukcja nadwozia samochodu off-road?
  • Samochody do off road’u muszą oferować konstrukcję, która poradzi sobie w terenie. Kluczowa jest odpowiednia sztywność nadwozia oraz właściwa geometria. Choć w przeszłości tą pierwszą charakteryzowały przede wszystkim konstrukcje ramowe, współcześnie niesamowitą sztywność uzyskują nadwozia samonośne wykonane z wysokowytrzymałych materiałów. Mają przy tym szereg innych zalet przydatnych podczas wypraw. Możliwości terenowe wynikające z geometrii nadwozia można określić dzięki kluczowym parametrom:

        - kąt natarcia (najazdowy, wejścia),

        - kąt zejścia (zjazdowy, zejścia),

        - kąt rampowy,

        - głębokość brodzenia.

    Kąt natarcia określa maksymalne nachylenie wzniesienia, na które może wjechać samochód terenowy. To kąt między podłożem a linią od punktu styku przedniego koła ze wzniesieniem do krawędzi zderzaka. Kąt ten określa nachylenie wzniesienia, na które można najechać bez uszkodzenia karoserii.

    Kąt zejścia oznacza maksymalne nachylenie wzniesienia, z którego pojazd może zjechać bez uszkodzenia tylnego zderzaka. Kąt zejścia jest zawarty między podłożem i linią biegnącą od punktu styku koła do krawędzi zderzaka.

    Kąt rampowy to kąt wierzchołka wzniesienia, po którym można przejechać bez dotknięcia podwoziem jego szczytu. Kąt rampowy jest zawarty między punktami styku przedniego i tylnego koła z podłożem, a podwoziem.

    Głębokość brodzenia oznacza maksymalną głębokość zbiornika wody, przez który może przejechać samochód bez ryzyka uszkodzenia. Dotyczy to przede wszystkim bezpieczeństwa silnika, osprzętu elektrycznego, a także układu napędowego.

Jak zacząć przygodę z off-roadem?
  • Nie brakuje osób, które zaczynają swoją przygodę z off-roadem za kierownicą używanych aut terenowych. Wśród ofert można nawet znaleźć pojazdy wyposażone w dodatkowe akcesoria off road, takie jak ogumienie terenowe, zmodernizowane zawieszenie czy zderzaki stalowe. Szczególnie dla początkujących lepszym wyborem może być jednak nowoczesna terenówka, której konstrukcja i systemy wspomagające pozwolą uniknąć wielu niebezpiecznych lub stresujących sytuacji w terenie. Warto pamiętać, że auto wyprawowe powinno zapewniać odpowiedni poziom parametrów geometrycznych, takich jak kąt natarcia, zejścia i rampowy. Nowy Defender pod tym względem przewyższa inne seryjne konstrukcje, dzięki czemu auto bez problemu porusza się po trudnym terenie i nie zatrzymuje się nawet wtedy, gdy pojawią się przeszkody wodne o głębokości aż do 90 cm.

Jakie auto na wyprawę?
  • Kupując nowy samochód nie musisz już wybierać pomiędzy zdolnościami terenowymi, a wysokim komfortem i bezpieczeństwem w codziennym użytkowaniu. Nowy Defender został wyposażony w m.in. w legendarny napęd na cztery koła ze skrzynią rozdzielczą, pneumatyczne zawieszenie czy zaawansowane systemy terenowe. Dzięki temu brytyjskie terenówki nadają się do jazdy także w grząskich i trudno dostępnych miejscach, a na co dzień z powodzeniem służą do jazdy po mieście, czy w dalekie trasy.

Jakie auto terenowe do lasu?
  • Podczas wypraw samochodem do lasu są ważne m.in. wysoki prześwit, mocny silnik i napęd na obie osie, dzięki którym auto jedzie bez trudu także na śliskich i grząskich nawierzchniach. Jeśli leśne przeznaczenie pojazdu wykorzystuje firma to duże znaczenie mogą mieć także możliwości przewozowe auta. Na wymagających szlakach rozpoznawalność i niespotykaną praktyczność oferuje Defender Hard Top. Model produkowany jest tylko z przednim rzędem siedzeń, a pozostała część nadwozia pełni funkcję transportową. Wersja 90 oferuje 1355 litrów pojemności, a dłuższy wariant 110 zapewnia niemal 2000 litrów przestrzeni ładunkowej.

Co znaczy off-road?
  • Off-road pochodzi od angielskich słów, które w dokładnym tłumaczeniu oznaczają „poza drogą”. Pod tą nazwą kryje się sport samochodowy polegający na jeździe autem w warunkach terenowych np. po nieutwardzonych drogach, takich jak szutr, piasek, błoto, kamienie, czy przeszkody wodne. Niektóre odcinku wyścigów mogą przebiegać też po utwardzonych drogach, lecz co do zasady auta biorące udział w zawodach muszą dysponować sporymi zdolnościami terenowymi.

Uwaga:

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.