Czym jest i jak działa napęd FWD?

Czym jest i jak działa napęd FWD?

Napęd FWD jest najprostszym sposobem przeniesienia napędu w samochodzie – polega na przekazaniu całego momentu obrotowego na przednie koła. Dzięki temu, że rozwiązanie jest tanie i skuteczne, FWD stał się najczęściej stosowanym typem napędu w samochodach osobowych do codziennej jazdy. Napęd na przednie koła ma również pewne ograniczenia, przez co rozwiązanie to nie jest pozbawione wad. Jakie są mocne i słabe strony napędu FWD?

Napęd FWD – budowa oraz zalety napędu na przednie koła

Budowa samochodu z napędem FWD sprawia, że może on zaoferować zalety niedostępne dla innych rodzajów napędu. Umieszczony poprzecznie silnik ma napędzaną oś tuż obok siebie, dlatego zbędne są elementy przenoszące moc na drugą oś przez tunel w podwoziu. Brak tunelu kryjącego w sobie wał napędowy pozwala uzyskać większą przestrzeń bagażową i więcej miejsca na nogi w kabinie. Również poprzeczny montaż jednostki napędowej przekłada się na więcej miejsca dla kierowcy i pasażera, gdyż taki układ wymaga mniejszej komory silnika.

Mniej elementów w układzie napędowym FWD to również niższa cena dla klienta. Oszczędności przejawiają się także podczas jazdy, gdyż przez brak przeniesienia napędu do tyłu masa samochodu jest mniejsza, co wiąże się z ograniczeniem zużycia paliwa w stosunku do innych typów napędu. Oszczędność paliwa wynika również z mniejszej utraty energii niż w układach z napędem na wszystkie koła.

Zalety napędu FWD nie obejmują wyłącznie kwestii ekonomicznych. W niektórych sytuacjach drogowych ma on przewagę nad innymi sposobami przeniesienia momentu obrotowego. Silnik znajdujący się przy osi napędowej dociąża ją, a w rezultacie przednie koła dysponują wyższą przyczepnością podczas przenoszenia momentu obrotowego na nawierzchnię drogi. Dzięki temu napęd FWD jest uznawany za łatwiejszy w opanowaniu niż napęd na tylne koła.

Konstrukcja napędu FWD przekłada się na łatwiejsze opanowanie samochodu na śliskiej nawierzchni. Dzięki temu włączanie się do ruchu na ośnieżonej i oblodzonej drodze jest łatwiejsze niż w przypadku napędu na tylne koła. Rozkład masy typowy dla samochodów z napędem FWD jest także mniej podatny na boczne podmuchy wiatru. Przeniesienie na przednią oś zarówno momentu obrotowego, jak i funkcji kierowania stwarza jednak pewne ograniczenia.

Wady napędu FWD – ograniczone możliwości przedniej osi

Jako że przednia oś w napędzie FWD musi zarówno przenosić napęd, jak i nadawać kierunek, jej możliwości w każdym z tych pól są ograniczone. W rezultacie przednie koła nie mogą efektywnie przenosić dużej mocy i zachować przyczepności podczas dynamicznej jazdy w zakrętach. Efektem tego potencjał wykorzystania FWD w sportowych samochodach jest niewielki. Aby przenieść napęd na skrętne koła niezbędne jest zastosowanie na półosiach napędowych odpowiednich przegubów. Duży kąt skrętu podczas przenoszenia wysokiego momentu napędowego negatywnie wpływa na trwałość przegubu. Z tego powodu samochody z napędem na przednią oś często mają mniejszy promień skrętu lub moce silników.

Rozpiętość mocy w samochodach z napędem FWD to od około 60 KM w najmniejszych samochodach miejskich, do około 300 KM w sportowych modelach z napędem na przód. O ile początek tego zakresu nie stanowi dla FWD żadnego problemu, to przy ponad 300 KM często stosuje się rozwiązania takie jak mechanizm różnicowy z ograniczonym poślizgiem, które redukują zjawisko podsterowności.

Podsterowność to typ poślizgu charakterystyczny dla samochodów z napędem na przednią oś. Występuje w momencie, gdy samochód z FWD pokonuje zakręt z wysoką prędkością. Po osiągnięciu granicy przyczepności przednich kół w zakręcie nie będą one mogły również efektywnie skręcać. W efekcie tego samochód zostanie wyniesiony w przeciwną stronę niż ta, w którą skierowane są koła. To zjawisko jest nazywane również poszerzaniem zakrętu. W skrajnym przypadku samochód może wypaść z drogi po zewnętrznej stronie zakrętu.

Naturalnie, korzystając tylko z przyczepność dwóch kół, napęd FWD zapewnia nieco gorszą trakcję na śliskich zimowych nawierzchniach niż napęd AWD (na cztery koła).

Podczas codziennej jazdy po mieście napęd FWD spisuje się jednak bardzo dobrze, co w połączeniu z innymi zaletami czyni go szczególnie powszechnym rozwiązaniem. Gorzej może sprawdzić się jednak na autostradach – niska moc negatywnie wpływa na dynamikę jazdy, a w przypadku mocniejszych modeli FWD tendencja do podsterowności może być odczuwalna podczas pokonywania łuków.

Napęd FWD – z hatchbacka do SUV-a

Z napędem na przednią oś kojarzone są przede wszystkim mniejsze samochody osobowe w nadwoziu hatchback. Modele w nadwoziu sedan również często wykorzystują FWD, jednak wśród nich zdarza się również sporo aut z napędem na tylną oś, lub na cztery koła. Napęd na przód stał się również powszechnie stosowany w SUV-ach, które są często wybierane jako auto rodzinne.

SUV-y miały być w założeniu samochodami osobowymi pozwalającymi na sprawne przemieszczanie się na asfalcie, ale również po drogach nieutwardzonych i w lekkich warunkach terenowych. Jednak obszerne wnętrze tego nadwozia szybko doceniły rodziny z dziećmi, które właściwie nie przemieszczają się poza drogami asfaltowymi. Dlatego, aby lepiej dopasować SUV-a do ich potrzeb, w wielu modelach zrezygnowano z napędu na cztery koła na rzecz FWD.

Również Land Rover, marka słynąca z legendarnych napędów na cztery koła ma w swojej ofercie kompaktowego SUV-a z napędem wyłącznie na przednią oś. Model Range Rover Evoque pozwala wykorzystać zalety takie jak oszczędność przestrzeni pod samochodem, co w połączeniu z nadwoziem SUV-a przekłada się na przestronne wnętrze. Widać to zarówno dzięki ilości miejsca w bagażniku, jak i przestrzeni na nogi pasażerów tylnej kanapy. Kokpit oferuje również pojemne schowki na drobne przedmioty. Dzięki zastosowaniu odpowiednich rozwiązań w układzie napędowym samochód pozwala również na efektywne wykorzystanie mocy w zróżnicowanych warunkach drogowych.

Poznaj terenowe SUV-y Land Rovera z napędem 4x4

Range Rover Evoque – luksusowy kompaktowy SUV, z napędem na przednie koła

Range Rover Evoque z napędem na przednią oś wykorzystuje benzynowy silnik o pojemności 1,5 l i mocy 160 KM. Takie połączenie idealnie sprawdza się w mieście. Silnik benzynowy jest dużo lepiej przystosowany do częstego rozruchu i jazdy na krótkich dystansach niż diesel. Poziom mocy natomiast bardzo dobrze równoważy osiągi, przy mocnym ograniczeniu ryzyka podsterowności.

Z uwagi na luksusowy charakter Range Rovera Evoque, powstały również odmiany o większej mocy. Aby móc ją skutecznie wykorzystać, zastosowano w nich automatycznie dołączany napęd na cztery koła. Podczas spokojnej jazdy mocniejsze wersje Range Rovera Evoque pozostają przednionapędowe, co pozwala ograniczyć spalanie oraz emisję zanieczyszczeń do atmosfery. W warunkach obniżonej przyczepności układ automatycznie przeniesie część momentu obrotowego na tylne koła, pozwalając utrzymać wysoki poziom bezpieczeństwa i pewności prowadzenia. Dołączany napęd na cztery koła pozwala również zredukować tendencję do podsterowności w zakrętach.

Bez wątpienia ciekawym rozwiązaniem może pochwalić się hybrydowa wersja Evoque PHEV. W tym wypadku przednie koła są napędzane przez silnik spalinowy, natomiast w wymagających sytuacjach aktywuje się silnik elektryczny, który napędza tylną oś. Na krótkich dystansach – nawet około 60 km, możliwa jest jazda w trybie bezemisyjnym, wyłącznie na napędzie elektrycznym. Do ładowania akumulatorów wykorzystywana jest energia zewnętrzna z gniazdka 230 V bądź z ładowarki AC lub DC. Energia jest odzyskiwana również podczas hamowania i obniżania prędkości.

Sprawdź ofertę hybrydowych SUV-ów Land Rover

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Jakie są rodzaje napędów?

Czym różni się napęd FWD od AWD?

Czym różni się napęd FWD od RWD?

Kiedy samochód jest nadsterowny, a kiedy podsterowny?

Dla kogo napęd FWD jest odpowiednim wyborem?