Co to jest miękka hybryda (MHEV)?

Co to jest miękka hybryda (MHEV)?

Elektryfikacja jest nieodłącznym procesem w ciągłym rozwoju motoryzacji. Przybiera ona różne kształty, od rozmaitych typów układów hybrydowych po napęd elektryczny. W dostępnych obecnie na rynku samochodach można znaleźć rozwiązanie w postaci tzw. miękkiej hybrydy (MHEV). Auto spod znaku mild hybrid może być szybsze, oszczędniejsze i bardziej eko. Sprawdź, na czym polega działanie takiego układu.

Co to jest miękka hybryda
(mild hybrid)?

Pod powszechnie używanym skrótem MHEV kryje się Mild Hybrid Electric Vehicle, co można przetłumaczyć jako „łagodny układ hybrydowy”. Stąd też samochód z tego rodzaju napędem często nazywany jest „miękką hybrydą”. Auto MHEV wyposażone jest w niewielki silnik elektryczny, którego zadaniem jest wspomaganie pracy jednostki spalinowej.

Jak działa miękka hybryda?

Jako że jednostka elektryczna jest niewielka i nie pozwala na jazdę w trybie bezemisyjnym, podstawowym zadaniem układu MHEV jest zapewnienie wsparcia dla silnika spalinowego. Wsparcie to jest szczególnie cenne w przypadku ruszania i jazdy na biegu jałowym, czyli na tzw. luzie. Dzięki takiemu odciążeniu jednostki spalinowej możliwe jest zredukowanie zużycia paliwa. Oszczędności te wynoszą zazwyczaj około 0,5 litra na 100 km, aczkolwiek w perspektywie dłuższej eksploatacji mogą przełożyć się na większe sumy.

Ponadto system MHEV jest w stanie uzupełniać poziom energii elektrycznej podczas jazdy, podobnie jak ma to miejsce w przypadku innych rodzajów hybryd. Odbywa się to przede wszystkim poprzez odzyskiwanie energii kinetycznej podczas hamowania.

Z jakich elementów składa się miękka hybryda?

Układ miękkiej hybrydy składa się z następujących komponentów:

  • niewielkiego silnika elektrycznego– cechuje się niewielką mocą, a ponadto jest połączony z jednostką spalinową i wspomaga ją podczas pracy, przejmuje także całkowicie rolę alternatora i po części rozrusznika, dzięki czemu stanowi rozwinięcie stosowanych od lat systemów start/stop,

  • akumulatora litowo-jonowego 48 V– magazynuje energię pozyskaną podczas hamowania, zazwyczaj ma on pojemność 0,5 kWh,

  • falownika DC/AC – urządzenie odpowiada za przekształcanie prądu stałego (DC) z akumulatora w prąd zmienny (AC), z kolei w trybie generatora, odwrotnie – zmienia prąd zmienny w prąd stały.

Ogniwa cylindryczne

Jakie są zalety MHEV?

Choć w praktyce samochody z układem MHEV nie mogą być traktowane jako stuprocentowe hybrydy, takie jak chociażby auta z napędem PHEV, zakup miękkiej hybrydy niesie za sobą sporo korzyści.

Podstawową zaletą zastosowania układu MHEV jest redukcja zużycia paliwa – przeciętnie 0,5 litra na 100 km. Co więcej, niższe spalanie przekłada się także na mniejszą emisję dwutlenku węgla do atmosfery. To jednak nie wszystko, ponieważ niewielki silnik elektryczny zapewnia wzrost momentu obrotowego, który jest szczególnie odczuwalny w warunkach miejskiej jazdy. Dzięki niemu samochód lepiej przyspiesza, a także żwawiej reaguje na wciśnięcie pedału gazu. Z punktu widzenia kierowcy układ MHEV ma jeszcze jedną, niepodważalną zaletę. Mianowicie jest on bezobsługowy, ponieważ nie wymaga ładowania.

Samochód z układem MHEV jest znacznie tańszy niż inne hybrydy, szczególnie PHEV. W porównaniu z pojazdem wyłączenie spalinowym miękka hybryda jest za to niewiele droższa.

Czym różni się MHEV od pozostałych hybryd?

Hybryda MHEV to jeden z typów napędów spalinowo-elektrycznych. W przeciwieństwie do układu PHEV miękkiej hybrydy nie trzeba ładować. Co więcej, nie ma ona nawet gniazdka, za pomocą którego można byłoby podłączyć ją do sieci. Nie ma zatem potrzeby korzystania z infrastruktury przeznaczonej do ładowania.

Ponadto silnik elektryczny w samochodzie typu MHEV jest mały, podobnie zresztą jak zastosowany akumulator. Przekłada się to na niską masę, czyli lepsze osiągi i prowadzenie. Pojazd wykorzystujący to rozwiązanie nie jest jednak w stanie poruszać się wyłącznie dzięki silnikowi elektrycznemu, który nie może również napędzać drugiej osi, jak ma to czasem miejsce w przypadku klasycznych hybryd.

Poza tym hybryda MHEV jest zdecydowanie tańszą i prostszą konstrukcją niż pozostałe odmiany napędów spalinowo-elektrycznych.






Hybrydy MHEV to interesujące rozwiązanie dla wszystkich kierowców, którzy chcą, aby ich samochód był oszczędniejszy, bardziej przyjazny dla środowiska, a także szybszy. Niewielki silnik elektryczny wspomagający jednostkę spalinową pozwala uzyskać wszystkie te korzyści.

Miękkie hybrydy Land Rovera

Napęd MHEV znajduje się chociażby w najnowszym wcieleniu legendarnego Defendera. W tym przypadku można wybierać spośród wersji benzynowej P400 AWD MHEV oraz wysokoprężnych D200 AWD MHEV, D250 AWD MHEV i D300 AWD MHEV. Samochód ten to propozycja dla osób, które lubią zapuszczać się w głęboki teren, gdzie inne pojazdy nie mają szans.

Miękką hybrydę dostępna jest także w niezwykle uniwersalnym Discovery Sport. Ten zwinny SUV jest do dyspozycji w wersjach P200 MHEV, P250 MHEV oraz P290 MHEV. To idealne rozwiązanie dla tych, którzy cenią sobie komfort i przestronność na co dzień, a ponadto lubią czasem zjechać z utwardzonych szlaków.

Osoby, które poszukują wszechstronnego pojazdu o znakomitych właściwościach terenowych, zainteresuje Discovery. W tym przypadku także można zdecydować się układ MHEV: benzynowy P360 MHEV lub wysokoprężny D250 MHEV bądź D300 MHEV.

Z kolei Range Rover Evoque to kwintesencja luksusu i elegancji w typowo miejskim wydaniu. Model jest dostępny jako „miękka hybryda” w aż pięciu wersjach: P160 MHEV, P200 MHEV, P250 MHEV, P300 MHEV oraz D200 MHEV.

Kierowców, którzy bardzo rzadko zjeżdżają z asfaltu, zainteresuje z kolei Velar. To nowoczesny SUV o bardzo dynamicznej linii nadwozia. Napęd MHEV dostępny jest w tym przypadku w trzech wariantach: P400 MHEV, D200 MHEV oraz D300 MHEV.

Miękkiej hybrydy nie zabrakło też w najbardziej dynamicznym modelu w całej gamie, czyli Range Roverze Sport. Oferuje on niezwykle emocjonujące doznania za kierownicą podczas każdej podróży. W tym przypadku wybierać można spośród czterech wersji: P400 MHEV, D250 MHEV, D300 MHEV i D350 MHEV.

Układ MHEV można znaleźć także w najbardziej luksusowym SUV-ie, jakim jest Range Rover. Może on z powodzeniem zastąpić reprezentacyjną limuzynę. Jego warianty miękkiej hybrydy to: P400 MHEV, D250 MHEV, D300 MHEV i D350 MHEV.

DISCOVERY SPORT

Wszechstrony i kompaktowy SUV

– Zdolności terenowe i opanowanie w każdej sytuacji
– Nowoczesne technologie Clearsight
– Przemyślane rozwiązania dot. schowków i przechowywania bagażu
– Możliwość wyboru pomiędzy dwoma pakietami nadwozia
– Luksusowe wnętrze z bogatą ofertą wyposażenia opcjonalnego
<b>DISCOVERY SPORT