Jakiego paliwa używać w samochodach hybrydowych?

Jakiego paliwa używać w samochodach hybrydowych?

W praktyce tankowanie samochodu hybrydowego wygląda tak samo jak tankowanie auta spalinowego. Warto jednak sprawdzić informacje dostępne koło wlewu paliwa oraz zajrzeć do instrukcji producenta i jeśli pojazd jest przystosowany do spalania mieszanki o większej liczbie oktanów, należy wybrać właśnie taką mieszankę. Oczywiście, jeżeli silnik elektryczny współpracuje z benzynowym, trzeba wybrać benzynę bezołowiową, a w przypadku połączenia jednostki elektrycznej z silnikiem Diesla - olej napędowy. W przypadku hybryd typu plug-in należy dodatkowo zadbać o zlikwidowanie ciśnienia w zbiorniku paliwa. Auta PHEV można dodatkowo ładować. Co należy wiedzieć o tankowaniu i ładowaniu samochodów hybrydowych, w tym hybryd typu plug-in? Sprawdź!

Rosnąca popularność samochodów hybrydowych

Samochody hybrydowe prześcignęły pod względem popularności tradycyjne auta z dieslem. W 2021 roku już 28,5% nowych pojazdów osobowych zarejestrowanych w Europie miało napęd spalinowo-elektryczny. Samochody wyposażone w jednostkę wysokoprężną stanowiły z kolei 19,6% rynku. Zaledwie rok wcześniej proporcje w sprzedaży aut hybrydowych i z dieslem były odwrotne*.

Rosnąca popularność samochodów hybrydowych

Chociaż samochody spalinowo-elektryczne szybko zyskują na popularności, dla wielu osób wciąż są nowinką. Kierowcy mogą zastanawiać się, czy korzystanie z hybrydy różni się w porównaniu z klasycznymi autami spalinowymi. Jedną z podstawowych kwestii związanych z eksploatacją jest tankowanie. Jakie paliwo lać do baku hybrydy?

Czym jest hybryda?

Żeby odpowiedzieć na pytanie dotyczące rodzaju paliwa do hybryd, warto zacząć od omówienia konstrukcji tego typu pojazdów. Wiele mówi już sama nazwa. Słowo „hybryda” oznacza krzyżówkę różnych elementów.

Hybryda to nic innego jak układ złożony z dwóch napędów: spalinowego i elektrycznego. Motor na paliwo płynne jest wspierany przez silnik (bądź silniki) na prąd. Auto hybrydowe ma zarówno klasyczny bak, jak i akumulator, który służy do zasilania silnika elektrycznego.

Jakiego paliwa używać w samochodach hybrydowych?

Samochód hybrydowy to auto spalinowo-elektryczne. W zależności od konstrukcji może pokonać od kilku do kilkudziesięciu kilometrów na samym prądzie. Nie obejdzie się jednak bez tradycyjnego paliwa płynnego.

Czym tankować hybrydę? Rodzaj paliwa zależy od tego, jaka jednostka spalinowa została zamontowana w danym samochodzie. Jeżeli jest to silnik benzynowy, to benzynę bezołowiową. Jeśli zaś pod maską pracuje diesel, to olej napędowy.

Rodzaje napędów hybrydowych dostępnych na rynku motoryzacyjnym

Samochody spalinowo-elektryczne są dostępne w kilku rodzajach. Różnią się od siebie pod względem zastosowanych silników i akumulatorów, a także sposobem ładowania. Aktualnie samochody hybrydowe dzielą się na:


  • HEV, czyli klasyczne hybrydy. W tym przypadku główną jednostką jest silnik spalinowy (najczęściej benzynowy), który jest skonfigurowany z mniejszym silnikiem elektrycznym. W klasycznych hybrydach akumulator odzyskuje energię w wyniku rekuperacji (akumulator ładuje się przede wszystkim podczas hamowania). Hybrydy HEV świetnie sprawdzają się w miastach, natomiast przy dużych prędkościach autostradowych zazwyczaj działają jak klasyczne auta spalinowe. Niskie zużycie paliwa w mieście to największy atut tego typu samochodów. Ich właściciele docenią też wyższą kulturę pracy oraz elastyczność, jaką dają szeroko stosowane w tych napędach przekładnie bezstopniowe.

  • MHEV, czyli tzw. miękkie hybrydy. Dzięki mniejszemu akumulatorowi to tańsze i bardziej zbliżone do klasycznego silnika spalinowego rozwiązanie. O ile w przypadku klasycznej hybrydy w niektórych sytuacjach auto jeździ tylko na prądzie, to miękka hybryda nie daje takiej możliwości. Mimo tego to ciekawa i warta uwagi opcja, ponieważ pozwala na dynamiczniejszą i oszczędniejszą jazdę przy niewielkich prędkościach, zwłaszcza miejskich. Funkcjonowanie takiego układu w praktyce odczuwa się podobnie do działania systemów „stop-start””. Hybrydy MHEV mogą być wyposażone w silnik benzynowy lub wysokoprężny.

  • PHEV, czyli hybrydy plug-in (z wtyczką). Są one rozwinięciem hybryd HEV, dlatego najczęściej stosowany jest w nich układ, w którego skład wchodzi silnik benzynowy. Nie bez przyczyny uważa się je za pomost między klasycznymi napędami a autami elektrycznymi. Przy napędzie PHEV można liczyć nawet na kilkadziesiąt kilometrów zasięgu wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej zgromadzonej w ogniwach akumulatora. Stąd też kierowcy tego typu pojazdów, którzy regularnie pokonują krótsze dystanse, są rzadkimi gośćmi na stacjach paliw. W każdej chwili mogą oni jednak skorzystać z angażującego także silnik benzynowy trybu „HYBRID”, który zapewnia najwyższe osiągi i bardzo duży zasięg. Właściciele hybryd typu plug-in docenią też doskonałą dynamikę w każdym zakresie obrotów.

Eksploatacja hybryd – co należy wiedzieć?

Eksploatacja samochodów hybrydowych wiążę się z ich regularnym tankowaniem, a w przypadku układów typu plug-in hybrid – także ładowaniem (może być to znacznie częstszy proces niż wizyty na stacji paliw). Warto jednocześnie pamiętać o tym, że samochód PHEV można bezproblemowo eksploatować bez tankowania (jego działanie będzie podobne do klasycznej hybrydy HEV), ale nie pozwoli to korzystać w pełni z jego dobrodziejstw.

O czym pamiętać podczas tankowania hybrydy?

Chociaż większość samochodów hybrydowych dostępnych na rynku motoryzacyjnym to auta stanowiące połączenie silnika elektrycznego z silnikiem benzynowym, to jednak dostępne są też modele z dieslem.

Jeżeli nie ma się pewności, jaki motor pracuje w danym modelu, można zasięgnąć porady u dealera, porównać dowód rejestracyjny z katalogiem producenta lub sprawdzić w instrukcji. Informację o tym, jakie paliwo powinno być stosowane, można też często znaleźć pod klapką wlewu paliwa.

Proces tankowania hybrydy wygląda więc identycznie jak w przypadku samochodu spalinowego. Należy otworzyć wlew i umieścić w nim pistolet dystrybutora.

W przypadku samochodów z silnikiem benzynowym trzeba wybrać pomiędzy benzyną 95- a 98-oktanową. Należy zwrócić uwagę na to, jaką liczbę oktanów w benzynie poleca producent pojazdu. Taką informację można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu hybrydowego. W praktyce współczesne samochody hybrydowe z jednostką benzynową najczęściej dostosowane są do obu typów paliwa.

Jak ładować hybrydę PHEV?

Ładowanie samochodu z napędem typu plug-in może się odbywać po podłączeniu do:


  1. Standardowego gniazdka domowego (wolne ładowanie).

  2. Domowej ładowarki typu wallbox (stosunkowo szybkie ładowanie).

  3. Stacjonarnej publicznej ładowarki z prądem stałym DC (bardzo szybkie ładowanie) lub prądem przemiennym AC.







Samą wtyczkę do ładowania hybrydy podłącza się do prądu w równie prosty sposób co wtyczkę do ładowania laptopa czy innego sprzętu elektronicznego. Czas uzupełniania energii zależy z kolei od akumulatora, w jaki jest wyposażone auto, oraz rodzaju i klasy ładowarki. Bardzo szybka ładowarka pozwala na naładowanie baterii już nawet w 30 minut. Optymalnym wyborem do częstego ładowania jest wallbox, na przykład o mocy 7 kW, który pozwala uzupełnić energię w akumulatorze nawet w 1,5 godziny.

Ładowanie samochodu hybrydowego z domowego gniazda wymaga zazwyczaj dokupienia specjalnego przewodu-ładowarki. W przypadku ładowarek AC (wallboxów i publicznych), w zależności od rozwiązania, można skorzystać z zespolonego z ładowarką przewodu, albo połączyć urządzenie z samochodem przewodem znajdującym się na wyposażeniu auta. Nie wszystkie hybrydy plug-in mogą być ładowane szybkimi ładowarkami DC. Jeśli Twój samochód PHEV ma taką możliwość, do gniazda ładowania bez problemu wepniesz zespolony z ładowarką przewód z odpowiednią wtyczką.

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Jakie paliwa może spalać samochód hybrydowy?

Jak zatankować hybrydę?

Czy hybrydy są tańsze w eksploatacji od aut spalinowych?

Czy hybrydy plug-in są zeroemisyjne?

Czy hybryda nadaje się na dojazdy do pracy?