ROSNĄCA POPULARNOŚĆ SAMOCHODÓW HYBRYDOWYCH
Samochody hybrydowe prześcignęły pod względem popularności tradycyjne auta z dieslem. W 2021 roku już 28,5% nowych pojazdów osobowych zarejestrowanych w Europie miało napęd spalinowo-elektryczny. Samochody wyposażone w jednostkę wysokoprężną stanowiły z kolei 19,6% rynku. Zaledwie rok wcześniej proporcje w sprzedaży aut hybrydowych i z dieslem były odwrotne.
Wiele wskazuje na to, że samochody hybrydowe w 2024 r. po raz pierwszy prześcigną pod względem popularności tradycyjne auta z silnikami benzynowymi. W okresie od stycznia do września 2024 r. 37% nowych pojazdów osobowych zarejestrowanych w Europie miało napęd spalinowo-elektryczny. Z kolei samochody wyposażone w jednostki benzynowe stanowiły 34,4% rynku, a udział pojazdów osobowych napędzanych jednostkami diesla wynosił jedynie 12,4%. Co ciekawe, jeszcze w 2023 r. na nowe auta benzynowe decydowało się 35,3% kupujących, czyli o niemal 2% więcej niż w przypadku hybryd, których udział w rynku nowych pojazdów osobowych wynosił 33,5%.
Chociaż samochody spalinowo-elektryczne szybko zyskują na popularności, dla wielu osób wciąż są nowinką. Kierowcy mogą zastanawiać się, czy korzystanie z hybrydy różni się w porównaniu z klasycznymi autami spalinowymi. Jedną z podstawowych kwestii związanych z eksploatacją jest tankowanie. Jakie paliwo lać do baku hybrydy?
CZYM JEST HYBRYDA?
Żeby odpowiedzieć na pytanie dotyczące rodzaju paliwa do hybryd, warto zacząć od omówienia konstrukcji tego typu pojazdów. Wiele mówi już sama nazwa. Słowo „hybryda” oznacza krzyżówkę różnych elementów.
Hybryda to nic innego jak układ złożony z dwóch napędów: spalinowego i elektrycznego. Motor na paliwo płynne jest wspierany przez silnik (bądź silniki) na prąd. Auto hybrydowe ma zarówno klasyczny bak, jak i akumulator, który służy do zasilania silnika elektrycznego.
JAKIEGO PALIWA UŻYWAĆ W SAMOCHODACH HYBRYDOWYCH?
Samochód hybrydowy to auto spalinowo-elektryczne. W zależności od konstrukcji może pokonać od kilku do kilkudziesięciu kilometrów na samym prądzie. Nie obejdzie się jednak bez tradycyjnego paliwa płynnego.
Czym tankować hybrydę? Rodzaj paliwa zależy od tego, jaka jednostka spalinowa została zamontowana w danym samochodzie. Jeżeli jest to silnik benzynowy, to benzynę bezołowiową. Jeśli zaś pod maską pracuje diesel, to olej napędowy.
RODZAJE NAPĘDÓW HYBRYDOWYCH DOSTĘPNYCH NA RYNKU MOTORYZACYJNYM
Samochody spalinowo-elektryczne są dostępne w kilku rodzajach. Różnią się od siebie pod względem zastosowanych silników i akumulatorów, a także sposobem ładowania. Aktualnie samochody hybrydowe dzielą się na:
- HEV, czyli klasyczne hybrydy. W tym przypadku główną jednostką jest silnik spalinowy (najczęściej benzynowy), który jest skonfigurowany z mniejszym silnikiem elektrycznym. W klasycznych hybrydach akumulator odzyskuje energię w wyniku rekuperacji (akumulator ładuje się przede wszystkim podczas hamowania). Hybrydy HEV świetnie sprawdzają się w miastach, natomiast przy dużych prędkościach autostradowych zazwyczaj działają jak klasyczne auta spalinowe. Niskie zużycie paliwa w mieście to największy atut tego typu samochodów. Ich właściciele docenią też wyższą kulturę pracy oraz elastyczność, jaką dają szeroko stosowane w tych napędach przekładnie bezstopniowe.Hybrydy typu HEV mogą poruszać się w trybie elektrycznym, ale na krótkim dystansie, wynoszącym zazwyczaj kilka km.
- MHEV, czyli tzw. miękkie hybrydy. Dzięki mniejszemu akumulatorowi to tańsze i bardziej zbliżone do klasycznego silnika spalinowego rozwiązanie. O ile w przypadku klasycznej hybrydy w niektórych sytuacjach auto jeździ tylko na prądzie, to miękka hybryda nie daje takiej możliwości. Mimo tego to ciekawa i warta uwagi opcja, ponieważ pozwala na dynamiczniejszą i oszczędniejszą jazdę przy niewielkich prędkościach, zwłaszcza miejskich. Funkcjonowanie takiego układu w praktyce odczuwa się podobnie do działania systemów „stop-start”. Hybrydy MHEV mogą być wyposażone w silnik benzynowy lub wysokoprężny.
- PHEV, czyli hybrydy plug-in (z wtyczką). Są one rozwinięciem hybryd HEV, dlatego najczęściej stosowany jest w nich układ, w którego skład wchodzi silnik benzynowy. Nie bez przyczyny uważa się je za pomost między klasycznymi napędami a autami elektrycznymi. Przy napędzie PHEV można liczyć nawet na kilkadziesiąt kilometrów zasięgu wyłącznie przy wykorzystaniu energii elektrycznej zgromadzonej w ogniwach akumulatora. Stąd też kierowcy tego typu pojazdów, którzy regularnie pokonują krótsze dystanse, są rzadkimi gośćmi na stacjach paliw. W każdej chwili mogą oni jednak skorzystać z angażującego także silnik benzynowy trybu „HYBRID”, który zapewnia najwyższe osiągi i bardzo duży zasięg. Auto działa wtedy podobnie jak hybryda HEV. Właściciele hybryd typu plug-in docenią też doskonałą dynamikę w każdym zakresie obrotów.
EKSPLOATACJA HYBRYD – CO NALEŻY WIEDZIEĆ?
Eksploatacja samochodów hybrydowych wiążę się z ich regularnym tankowaniem, a w przypadku układów typu plug-in hybrid – także ładowaniem (może być to znacznie częstszy proces niż wizyty na stacji paliw). Warto jednocześnie pamiętać o tym, że samochód PHEV można bezproblemowo eksploatować bez tankowania (jego działanie będzie podobne do klasycznej hybrydy HEV), ale nie pozwoli to korzystać w pełni z jego dobrodziejstw.
O CZYM PAMIĘTAĆ PODCZAS TANKOWANIA HYBRYDY?
Chociaż większość samochodów hybrydowych dostępnych na rynku motoryzacyjnym to auta stanowiące połączenie silnika elektrycznego z silnikiem benzynowym, to jednak dostępne są też modele z dieslem.
Jeżeli nie ma się pewności, jaki motor pracuje w danym modelu, można zasięgnąć porady u dealera, porównać dowód rejestracyjny z katalogiem producenta lub sprawdzić w instrukcji. Informację o tym, jakie paliwo powinno być stosowane, można też często znaleźć pod klapką wlewu paliwa.
Proces tankowania hybrydy wygląda więc identycznie jak w przypadku samochodu spalinowego. Należy otworzyć wlew i umieścić w nim pistolet dystrybutora.
W przypadku samochodów z silnikiem benzynowym trzeba wybrać pomiędzy benzyną 95- a 98-oktanową. Należy zwrócić uwagę na to, jaką liczbę oktanów w benzynie poleca producent pojazdu. Taką informację można znaleźć w instrukcji obsługi samochodu hybrydowego. W praktyce współczesne samochody hybrydowe z jednostką benzynową najczęściej dostosowane są do obu typów paliwa.
JAK ŁADOWAĆ HYBRYDĘ PHEV?
Ładowanie samochodu z napędem typu plug-in może się odbywać po podłączeniu do:
1. Standardowego gniazdka domowego (wolne ładowanie).
2. Domowej ładowarki typu wallbox (stosunkowo szybkie ładowanie).
3. Stacjonarnej publicznej ładowarki z prądem stałym DC (bardzo szybkie ładowanie) lub prądem przemiennym AC.
Samą wtyczkę do ładowania hybrydy podłącza się do prądu w równie prosty sposób co wtyczkę do ładowania laptopa czy innego sprzętu elektronicznego. Czas uzupełniania energii zależy z kolei od akumulatora, w jaki jest wyposażone auto, oraz rodzaju i klasy ładowarki. Szybkie ładowarki publiczne, pozwalają naładować baterię modelu Range Rover Sport Electric Hybrid do 80% w niecałą godzinę. Optymalnym wyborem do częstego ładowania w domu jest wallbox (na przykład o mocy 7 kW, który pozwala uzupełnić energię w akumulatorze nawet w 1,5 godziny). Najnowsze urządzenia tego typu korzystające z trójfazowej instalacji elektrycznej zapewniają moc ładowania wynoszącą nawet 22 kW, co pozwala na uzupełnienie energii elektrycznej baterii w czasie ok. półtorej godziny.
Ładowanie samochodu hybrydowego z domowego gniazda wymaga zazwyczaj dokupienia specjalnego przewodu-ładowarki. W przypadku ładowarek AC (wallboxów i publicznych), w zależności od rozwiązania, można skorzystać z zespolonego z ładowarką przewodu, albo połączyć urządzenie z samochodem przewodem znajdującym się na wyposażeniu auta. Nie wszystkie hybrydy plug-in mogą być ładowane szybkimi ładowarkami DC. Jeśli Twój samochód PHEV ma taką możliwość, do gniazda ładowania bez problemu wepniesz zespolony z ładowarką przewód z odpowiednią wtyczką.
NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA
Jakie paliwa może spalać samochód hybrydowy?
-
Auta hybrydowe w większości przypadków są wyposażone w układ elektryczno-benzynowy, stąd też najczęściej hybrydę można zatankować benzyną 95 lub 98. Niektóre hybrydy na rynku można jednak zatankować również przy użyciu oleju napędowego (silnik elektryczny współpracuje wówczas z silnikiem Diesla).
Jak zatankować hybrydę?
-
Jeżeli nie wiesz, jakie paliwo zatankować do konkretnej hybrydy, sięgnij po instrukcję samochodu i sprawdź wskazówki samego producenta auta. W przypadku benzyny skup się na liczbie oktanowej paliwa. Przed zatankowaniem możesz też porównać oznaczenia pod klapką wlewu paliwa z oznaczeniami dystrybutora.
Czy hybrydy są tańsze w eksploatacji od aut spalinowych?
-
Hybrydy, zwłaszcza PHEV, mogą być dużo bardziej ekonomiczne. Mniejsze spalanie w samochodach hybrydowych to pierwszy plus. Kolejny to zwiększona żywotność elementów układu hamulcowego, który jest „wyręczany” przez hamowanie rekuperacyjne.
Czy hybrydy plug-in są zeroemisyjne?
-
Owszem, ale pod warunkiem, że kierowcy korzystają wyłącznie z silnika elektrycznego. W praktyce więc na krótszych trasach są zeroemisyjne – nie różnią się pod tym względów od samochodów elektrycznych. Ze względu na to, że wciąż część energii elektrycznej jest produkowana przy wykorzystaniu paliw kopalnych, często mówi się jednak o „lokalnej bezemisyjności”. Bo niezależnie od tego, jak pozyskana została energia, samochód w trybie elektrycznym w miejscu, gdzie się porusza, nie emituje spalin i nie przyczynia się do powstawania smogu.
Czy hybryda nadaje się na dojazdy do pracy?
-
Auto hybrydowe znakomicie nadaje się do codziennej eksploatacji w mieście, szczególnie jeśli jest to hybryda PHEV, która na samym silniku elektrycznym może przejechać nawet kilkadziesiąt kilometrów. Tego typu samochód nie wymaga zatem częstego tankowania i pozwala w tym zakresie sporo zaoszczędzić.
Umów się na jazdę próbną, by przekonać się, jakie możliwości daje nowoczesna hybryda
* https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-9-1-hybrid-19-6-and-petrol-40-0-market-share-full-year-2021/
** https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-electric-10-5-hybrid-11-9-petrol-47-5-market-share-full-year-2020/
Jak działa samochód hybrydowy?
-
Napęd hybrydowy korzysta z dwóch silników: spalinowego i elektrycznego. Kierowca nie musi angażować się w proces wyboru źródła napędu, ponieważ zaawansowana technologia automatycznie zarządza pracą obu silników m.in. w zależności od prędkości pojazdu, nacisku pedału gazu czy poziomu naładowania baterii. W zależności od typu hybrydy i indywidualnych preferencji kierowcy możliwy jest wybór trybu jazdy, np. bezemisyjnego. Wtedy silnik elektryczny samodzielnie napędza pojazd. Z kolei w trybie sportowym jednostka elektryczna wspiera silnik spalinowy w celu zapewnienia jak najlepszych osiągów pojazdu. Ponadto jednostka spalinowa może stanowić jedyne źródło napędu, gdy poziom naładowania akumulatora hybrydowego jest na tyle niski, że silnik elektryczny nie jest w stanie samodzielnie napędzać samochodu.
Jakie są rodzaje napędów hybrydowych?
-
Napęd hybrydowy oferowany jest w trzech wariantach. Pierwszy z nich stanowią klasyczne hybrydy (HEV) stanowiący połączenie jednostki elektrycznej z silnikiem spalinowym. W tym wariancie ładowanie akumulatora hybrydowego następuje tylko i wyłącznie w trakcie jazdy a sama bateria ma zazwyczaj niewielką pojemność, przez co nie zapewnia znacznego zasięgu bezemisyjnego. Z kolei w tzw. miękkich hybrydach (MHEV) funkcja jednostki elektrycznej ogranicza się głównie do wspomagania silnika spalinowego podczas ruszania, a ładowanie również następuje w trakcie jazdy. Najbardziej zaawansowane są pojazdy z napędem hybrydowym PHEV, które można ładować z zewnętrznych źródeł, a w zależności od pojemności akumulatora trakcyjnego pojazdy tego typu zapewniają możliwość przejechania nawet ponad 100 km w trybie bezemisyjnym.
Czy samochody hybrydowe trzeba ładować?
-
Jedynie samochody plug in hybrid (PHEV) dysponują możliwością ładowania z zewnętrznego źródła prądu, takiego jak publiczna stacja ładowania, domowy wallbox, a nawet zwykłe gniazdko. Z kolei wszystkie pojazdy hybrydowe ładują się samoczynnie w trakcie jazdy np. podczas hamowania. Choć uzupełnianie energii elektrycznej w znacznym stopniu wpływa na oszczędność paliwa i ograniczenie emisji gazów cieplarnianych to nie jest obowiązkowe. Pojazdy PHEV są przystosowane do pracy np. na samej benzynie. Bywa to szczególnie przydatne w dalekich trasach, ponieważ wystarczy samo tankowanie paliwa właściwego dla spalinowej jednostki napędowej, aby kontynuować podróż.
Jakie są zalety i wady samochodów hybrydowych?
-
Pojazdy hybrydowe mają wiele zalet, o czym świadczy ich rosnąca popularność. Do kluczowych korzyści wynikających z jazdy hybrydą należy niższe zużycie paliwa i ograniczona emisja gazów cieplarnianych, a w przypadku samochodów PHEV możliwość jazdy w trybie bezemisyjnym. Ponadto nowoczesne układy hybrydowe zapewniają doskonałe przyspieszenie. Do wad aut hybrydowych zaliczana bywa większa masa tego typu pojazdów w porównaniu do jednostek spalinowych, co w niektórych przypadkach może skutkować np. nieco gorszymi właściwościami jezdnymi. Wynika to z konieczności wyposażenia pojazdu hybrydowego w akumulator trakcyjny.
Czy warto kupić samochód hybrydowy?
-
Zakup samochodu hybrydowego jest korzystny z wielu względów. Szczególnie warto zwrócić uwagę na ograniczenie zużycia paliwa w porównaniu do aut spalinowych. Ładowanie akumulatora hybrydowego możliwe jest w domu lub na publicznych stacjach ładowania, których liczba stale rośnie. Z kolei podczas wizyty na stacji benzynowej kierowca nie musi zastanawiać się jakie paliwo do hybrydy zastosować, ponieważ wystarczy uzupełnić bak etyliną w przypadku hybryd benzynowo-elektrycznych lub olejem napędowym w układach z jednostkami wysokoprężnymi. Warto zwrócić też na znaczny zasięg bezemisyjny pojazdów PHEV, co jest korzystne dla środowiska naturalnego.
Jakie są koszty eksploatacji samochodu hybrydowego?
-
Wybór hybrydy zapewnia niższe zużycie paliwa w porównaniu do aut wyposażonych w jednostki spalinowe. Wpływa to w znacznym stopniu na ograniczenie jednego z kluczowych kosztów eksploatacji. Ponadto na pojazdy hybrydowe obowiązuje niższa stawka akcyzy w porównaniu do samochodów spalinowych, co ma pozytywny wpływ na ceny tych samochodów.
Uwaga:
Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.