Silnik benzynowy, diesel, układ hybrydowy – jaki rodzaj napędu wybrać? Wiele zależy od tego, w jaki sposób użytkujesz samochód. Ogólnie diesel (a właściwie - silnik wysokoprężny) lepiej sprawdza się w trasach i w terenie. Silniki benzynowe pokazują swoje przewagi przy mniejszych przebiegach i dynamicznej jeździe, a hybryda przede wszystkim w mieście. Diabeł jednak tkwi w szczegółach. Sprawdź, jakie są zalety poszczególnych rozwiązań, jakie są różnice w kosztach i jak napędy sprawdzają się w zależności od warunków jazdy.
Spis treści:
1. Samochody z napędem hybrydowym, benzynowym i silnikiem Diesla – podstawowe różnice
1.1 Silnik spalinowy, diesel i hybryda – różnice w budowie
1.2 Moc i moment obrotowy
1.3 Benzyna, diesel, hybryda – koszty eksploatacji
2. Co wybrać – samochód benzynowy, z dieslem czy hybrydę?
2.1 Jazda głównie miejska
2.2 Częste wyjazdy w trasę
2.3 Jazda terenowa
3. Najczęściej zadawane pytania
3.1 Hybryda czy benzyna, hybryda czy diesel – co i kiedy wybrać
3.2 Czy silniki Diesla to przestarzała technologia?
3.3 Czy hybryda PHEV nie sprawia kłopotów w terenie?
3.4 Czy hybryda PHEV może mieć sportowy charakter?
3.5 Jak się jeździ samochodem hybrydowym?
Czym różnią się samochody z silnikiem benzynowym, dieslem i układem hybrydowym? Między innymi charakterystyką pracy i osiągami. Sprawdź szczegóły.
W silniku benzynowym mieszanka paliwowo-powietrzna jest spalana poprzez kontakt z iskrą elektryczną świecy zapłonowej. Silnik benzynowy cechuje się wysoką kulturą pracy i maksymalnym momentem dostępnym w szerokim zakresie obrotowym (podczas przyspieszania jednostkę można „kręcić wyżej” w porównaniu do diesla).
Silnik Diesla to motor wysokoprężny. Mieszanka zapala się tu w wyniku wysokiego ciśnienia sprężania, a nie z powodu kontaktu z iskrą – jak w “benzyniaku”. Diesle mają mniejszą kulturę pracy w porównaniu do silników benzynowych, ale ich zaletą jest osiąganie wysokiego maksymalnego momentu przy niższych obrotach i niższe spalanie.
Układ hybrydowy to z kolei połączenie silnika spalinowego (Diesla lub benzynowego) z elektrycznym. Można wyróżnić trzy główne rodzaje hybryd:
Atutem silnika benzynowego jest przede wszystkim możliwość osiągnięcia wysokiej mocy, dlatego takie silniki są szeroko wykorzystywane w motorsporcie. Można to uzyskać albo poprzez doładowanie jednostki o mniejszej pojemności, albo przez samą dużą pojemność skokową. Moc przekłada się na przyspieszenie i prędkość maksymalną.
Charakterystyka pracy silnika benzynowego sprawia, że takie silniki dobrze nadają się do aut o zacięciu sportowym. Przykładem może być nowy Range Rover, który dostępny jest z jednostką V8 o mocy aż 530 KM. Brytyjski SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 4,6-4,8 s (w zależności od wersji).
Diesel to przede wszystkim wysoki moment obrotowy. Co to daje? Dużą elastyczność (czyli możliwość zwiększania prędkości w trakcie jazdy, np. od 80 do 120 km/h) i „siłę”. Auto z dieslem pod maską często ma większe możliwości, jeśli chodzi na przykład o ciągnięcie przyczepy w porównaniu z odpowiednikiem benzynowym.
Hybryda to natomiast połączenie dwóch światów. Z jednej strony może rozwijać dużą moc dzięki silnikowi benzynowemu (chociaż hybrydy MHEV występują też w połączeniu z dieslem). Z drugiej – jednostka elektryczna zapewnia „zastrzyk” momentu obrotowego. Warto zwrócić przy tym uwagę na fakt, iż napędy hybrydowe PHEV wyposażone są w mocniejsze silniki i większe akumulatory niż inne typy hybryd, więc zwiększenie mocy i momentu obrotowego będzie bardziej odczuwalne.
Koszty eksploatacji poszczególnych napędów można rozpatrywać na kilka sposobów. Poza wydatkami na zakup samochodu i paliwo ważne są też czynniki związane z wydatkami na serwis.
Samochód z silnikiem benzynowym w porównaniu z dieslem o zbliżonych parametrach będzie zużywał więcej paliwa, szczególnie w trasie. Motor benzynowy cechuje się jednak prostszą konstrukcją w porównaniu z jednostką wysokoprężną, a co za tym idzie – niższymi kosztami zakupu i serwisu.
Samochody z silnikiem Diesla na ogół zużywają mniej paliwa niż silniki benzynowe. Dlaczego? Diesel lepiej wykorzystuje dostępną energię, przy niższych prędkościach obrotowych. Poza tym olej napędowy jest bardziej kaloryczny niż benzyna, szacunkowo o 15-20%. Innymi słowy – potrzeba mniej paliwa, żeby wytworzyć taką samą energię jak w samochodzie benzynowym o porównywalnych parametrach.
W przypadku diesla trzeba jednak wziąć pod uwagę to, że jednostka tego typu może być droższa w zakupie, a w dłuższym okresie także w utrzymaniu. Do tego dochodzą potencjalne koszty związane ze skomplikowanym systemem oczyszczania spalin – filtrów oraz czynnika AdBlue. Oczywiście przy odpowiedniej eksploatacji samochody z dieslem mogą pozostać bezawaryjne przez długi okres użytkowania.
Przewagą samochodów hybrydowych nad modelami z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym jest wspomaganie pod postacią jednostki elektrycznej. Przekłada się to na niższe zużycie paliwa i niższą emisję CO2. Ponadto hybrydą typu plug-in można pokonywać spore odcinki wyłącznie na energii elektrycznej, której cena jest znacznie niższa niż benzyny czy oleju napędowego. Dodatkowym atutem jest mniejsze zużycie elementów eksploatacyjnych, szczególnie układu hamulcowego. Wynika to z zastosowania systemu odzyskiwania energii kinetycznej.
Porównanie samochodów z silnikiem benzynowym, dieslem i układem hybrydowym nie można podsumować prostym stwierdzeniem, że napęd X jest lepszy od Y. Każdy z nich ma bowiem swoje mocne strony, a wybór warto uzależnić od tego, w jaki sposób auto będzie użytkowane.
Jeśli korzystanie z auta ma polegać głównie na poruszaniu się po mieście, najrozsądniejszym wyborem będzie hybryda typu plug-in. Dzięki możliwości doładowania akumulatora w przydomowym garażu lub na publicznej stacji ładowania takim pojazdem możesz przemieszczać się w zasadzie tylko na prądzie. Przykład? Kompaktowym SUV-em Range Rover Evoque P300e PHEV w trybie elektrycznym pokonasz nawet do 65 km, a Range Roverem w wariancie plug-in aż do 113 km. Jeśli jednak także w mieście pokonujesz dziennie stosunkowo duże odcinki i nie masz możliwości ładowania samochodu w miejscach postoju, to warto rozważyć klasyczny silnik spalinowy, a tym bardziej hybrydę typu MHEV.
Porównanie modeli z silnikiem benzynowym i dieslem wypada na korzyść tego pierwszego. Jednostka wysokoprężna potrzebuje więcej czasu na osiągnięcie temperatury roboczej. Na krótkich trasach i przy częstym uruchamianiu może się szybciej nie osiągać w pełni parametrów, które pozwalają zużywać mniej paliwa.
Napęd dieslowski świetnie sprawdza się za to w trasie. Jazda ze stałą prędkością na niższych obrotach w porównaniu z samochodem benzynowym oznacza małe zużycie paliwa. Atutem jest też elastyczność, która ułatwia wyprzedzanie.
Oczywiście, w trasę możesz równie dobrze wybrać się hybrydą (szczególnie plug-in, która zostanie w pełni naładowana przed podróżą - w tym przypadku doskonale sprawdzi się chociażby wspomniany już Range Rover PHEV o zasięgu jazdy z napędem elektrycznym do aż 113 km) czy samochodem benzynowym. Przewagą auta z benzyniakiem, jak i hybrydy może być chociażby przyjemność z jazdy, zwłaszcza w przypadku samochodów dysponujących stosunkowo dużą mocą. Przykładem może być Range Rover Velar. Model o sportowym zacięciu jest dostępny między innymi w wersji P250 z benzynowym silnikiem o mocy 250 KM. Takie auto przyspiesza od 0 do 100 km/h w 7,5 s, co w połączeniu ze sportowo zestrojonym układem przeniesienia napędu zapewnia satysfakcję z prowadzenia.
Wysoki maksymalny moment obrotowy osiągany przy niskich obrotach sprawia, że samochody z napędem wysokoprężnym to idealne narzędzia do jazdy w terenie. Wygrzebanie się z piachu, wspinaczka pod strome wzniesienie, ciągnięcie przyczepy – w każdej z tych sytuacji przewagę zapewniają niutonometry.
W roli auta terenowego może sprawdzić się jednak również hybryda typu PHEV. Dlaczego? Ponieważ duży, dodatkowy moment obrotowy jest generowany przez silnik elektryczny. Warto przy tym sprawdzić czy zdolność brodzenia i układ przeniesienia napędu rozważanej hybrydy pozwalają na jazdę terenową. W przypadku Defendera oba są analogiczne do wersji benzynowych i wysokoprężnych.
Alternatywą może być wybór samochodu z benzynowym silnikiem skrojonym pod jazdę przeprawową. Tutaj koronnym przykładem jest legendarny Defender. Wersja z benzynowym silnikiem V8 ma 525 KM i aż 625 Nm.