Co to jest PHEV (hybryda plug-in)?

Hybryda plug-in (z angielskiego – plug-in hybrid electric vehicle, w skrócie PHEV) swoją podstawową definicję ma już w samej nazwie. Tego typu pojazd ma napęd spalinowo-elektryczny, którego akumulator może być ładowany po podłączeniu do zewnętrznego źródła prądu. Napęd PHEV sprawdza się w terenie równie dobrze jak diesel czy silnik benzynowy, a jest przy tym cichszy, oszczędniejszy i bardziej ekologiczny. Czym jest hybryda plug-in? Sprawdź, pod jakim względem PHEV wyróżnia się na tle innych napędów i dlaczego warto wybrać SUV-a lub terenówkę z taką technologią.

Jak działa napęd hybrydowy PHEV?

W hybrydzie PHEV silnik elektryczny wspomaga jednostkę spalinową - podobnie jak w klasycznej hybrydzie. Rozwiązanie to pozwala uzyskać dużą moc i wysoki moment obrotowy. Jazda jest przy tym komfortowa, układ hybrydowy działa bowiem bardzo płynnie. Gdy warunki drogowe są odpowiednie bądź kierowca włączy tryb EV, hybryda plug-in może poruszać się cicho i bezemisyjnie, wykorzystując wyłącznie energię elektryczną.

Czym różni się hybryda plug-in od innych napędów hybrydowych?

Hybryda plug-in, czyli PHEV, to jeden z kilku rodzajów napędów spalinowo-elektrycznych. Czym wyróżniają się poszczególne technologie?

MHEV (ang. mild hybrid electric vehicle) to tzw. miękka hybryda. Samochód z takim napędem ma pod maską silnik spalinowy, który jest głównym źródłem napędu. Niewielki motor elektryczny, zintegrowany z rozrusznikiem lub alternatorem oraz dodatkowym akumulatorem, pełni funkcję wspomagającą podczas jazdy na biegu jałowym i w trakcie przyspieszania. Wprawdzie MHEV nie może poruszać się w trybie wyłącznie elektrycznym, ale i tak układ hybrydowy przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa i redukcji emisji dwutlenku węgla.

HEV (ang. hybrid electric vehicle) to standardowa hybryda. Silnik spalinowy współpracuje z silnikiem elektrycznym. Jazda wyłącznie w trybie EV jest możliwa, ale na bardzo krótkich dystansach. Energia jest gromadzona w akumulatorach za sprawą hamowania rekuperacyjnego.

Również hybryda plug-in może odzyskiwać energię, gdy kierowca puści pedał gazu lub zacznie hamować. Wyróżnikiem PHEV jest jednak to, że akumulator można ładować też tak samo jak w aucie elektrycznym, czyli po podłączeniu do gniazdka czy stacji ładowania.

Co to daje? Pojazd plug-in hybrid ma znacznie większy zasięg w trybie wyłącznie elektrycznym w porównaniu z HEV. Na samym prądzie można pokonać dystans liczony w dziesiątkach kilometrów. Jak długa może być trasa przejechana bezszelestnie i bez zużywania paliwa?

SILNIK SPALINOWY

Hybrydy typu plug-in łączą możliwości silnika spalinowego z silnikiem elektrycznym, aby zapewnić lepszą wydajność jazdy i zmniejszyć zużycie paliwa.

Jaki jest zasięg samochodów z napędem PHEV na silniku elektrycznym?

Zawiezienie dzieci do szkoły, dojazd do pracy, zrobienie zakupów w drodze do domu – tak może wyglądać przykładowa codzienna trasa. Jaka jest jej długość? Europejscy kierowcy pokonują średnio dziennie niewiele ponad 30 km*.

Hybrydą plug-in taki dystans można przejechać w ciszy, a w dodatku ekologicznie i oszczędnie – bez zużywania paliwa i przy zerowej emisji dwutlenku węgla. Zasięg PHEV w trybie EV z nawiązką wystarczy do typowych codziennych podróży.

Przykład? Kompaktowy SUV Range Rover Evoque P300e PHEV może w trybie elektrycznym przejechać do 65 km. Bezkompromisowy model terenowy Land Rover Defender ma z kolei zasięg do 53 km. Wśród hybryd plug-in szczególnie wyróżnia się nowy Range Rover. Luksusowy SUV jest wyposażony w potężny akumulator o pojemności aż 38,2 kWh. Jego zasięg w trybie EV sięga dzięki temu aż 113 km, co jest jednym z najlepszych rynkowych wyników.

Dowiedz się, ile palą samochody hybrydowe plug-in w mieście i w trasie

Osiągi hybryd PHEV

Dodatkowy silnik to dodatkowa moc i dodatkowy moment obrotowy. Hybrydy typu plug-in gwarantują zatem znakomite osiągi.

Wersje PHEV to często najmocniejsze warianty w gamie danego modelu. W przypadku marki Land Rover takim autem jest hybryda plug-in Range Rover Evoque P300e. Łączna moc układu to 309 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 540 Nm. Ten stylowy SUV przyspiesza od 0 do 100 km/h w 6,4 s. Taki sam układ pracuje w modelu Land Roverze Discovery Sport Sport P300e. Ta rodzinna hybryda plug-in o mocy 309 KM i momencie 540 Nm rozpędza się do 100 km/h w 6,6 s. Awangardowy Range Rover Velar w wersji plug-in hybrid ma osiągi godne swojej sportowej sylwetki. 404 KM, 640 Nm, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 5,4 s – to parametry wersji P400e.





Range Rover, czyli topowy model marki Land Rover, występuje w dwóch wersjach PHEV. P440e ma 440 KM, 620 Nm i osiąga 100 km/h po 6 s. Wariant P510e to hybryda plug-in o mocy 510 KM i maksymalnym momencie obrotowym aż 700 Nm. Sprint do setki zajmuje największemu Range Roverowi w wersji P510e tylko 5,5 s.

Poznaj luksusowego SUV-a Range Rover

Jak ładować hybrydę PHEV?

Uzupełnianie prądu w akumulatorze hybrydy plug-in jest niemal tak proste jak podłączenie smartfona do ładowania. PHEV może pobierać energię z gniazdka, domowej ładowarki lub publicznej stacji ładowania. Konfigurując swój samochód warto zamówić także fabryczne przewody, stosownie do planowanego sposobu ładowania.

Jazda wyłącznie na prądzie jest relatywnie tania, a koszt ładowania niższy w porównaniu z tankowaniem. Poniższe przykładowe wyliczenie dotyczy modelu Range Rover Evoque, z akumulatorem litowo-jonowym o pojemności 15 kWh.

Typ ładowania Stawka za prąd Koszt ładowania od 0 do 80% Koszt ładowania od 0 do 100%
Gniazdko lub domowa ładowarka 0,66 zł/kWh 7,92 zł 9,9 zł
Stacja ładowania AC 1,20 zł/kWh 14,40 zł 18 zł
Stacja ładowania DC 2,00 zł/kWh 24 zł 30 zł

Powyższe wartości są przykładowe i zostały obliczone w oparciu o przykładowe stawki. Rzeczywisty koszt ładowania może się różnić, w szczególności w zależności od cennika dostawcy prądu lub usługi ładowania.


Sprawdź ofertę hybrydowych SUVów marki Land Rover

Czy napęd PHEV ogranicza zdolności terenowe?

Dobra terenówka musi mieć pod maską diesla lub duży silnik benzynowy – to stwierdzenie nie jest już aktualne. Nowoczesny, oszczędny i ekologiczny napęd plug-in hybrid sprawdza się na bezdrożach co najmniej równie dobrze jak klasyczne napędy.

Dowodem na to jest nowy Land Rover Defender PHEV – współczesne wcielenie legendarnej linii aut terenowych. Głębokość brodzenia do 900 mm, kąt natarcia do 37,5°, kąt zejścia do 40,0° i rampowy do 28,0° – to parametry, które pozwolą pokonać większość przeszkód.

Poznaj niezłomnego Land Rovera Defendera

Maksymalna masa ciągniętej przyczepy sięgająca 3000 kg i ładowność wynosząca 700 kg pokazują, że terenowa hybryda plug-in może z powodzeniem odgrywać rolę samochodu holowniczego i wyprawowego. Łączna moc 404 KM i maksymalny moment obrotowy na poziomie 640 Nm umożliwiają rozpędzenie Defendera P400e PHEV od 0 do 100 km/h w 5,6 s. Wszystko to przy zużyciu paliwa od 3,3-3,9 l/100 km w cyklu mieszanym i emisji CO2 od 64 g/km.

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Co to jest PHEV?

Czy hybryda plug-in ładuje się w trakcie jazdy?

Czy hybrydą plug-in można wyjechać w teren?

Czy warto wybrać PHEV do jazdy na co dzień?

Co lepsze – klasyczna hybryda czy hybryda typu plug-in?