Ile pali hybryda typu plug-in
w mieście i w trasie?

Spalanie standardowej hybrydy typu plug-in może wynosić jedynie 1,5 l benzyny na 100 km, a zasięg samochodów hybrydowych tego typu w trybie elektrycznym to nawet ok. 60 km. To jednak nie koniec korzyści, jakie oferuje ten rodzaj napędu. Dowiedz się, co potrafią auta wyposażone w układ typu plug-in.

Hybryda typu plug-in – czym się charakteryzuje?

Samochody hybrydowe typu plug-in, inaczej PHEV, wyposażone są w silnik spalinowy oraz co najmniej jeden silnik elektryczny. Jak sama nazwa wskazuje, ich akumulatory można ładować za pomocą domowego gniazdka. W takim przypadku czas uzupełnienia poziomu energii to kilka godzin. Wielu użytkowników decyduje się jednak na zamontowanie w garażu domowej ładowarki typu "wall-box". Taka ładowarka o mocy 7 kW pozwala naładować akumulator Range Rovera Velar PHEV do pełna w 2 h 16 min. Szybka ładowarka publiczna typu DC pozwoli natomiast błyskawicznie uzupełnić poziom energii w akumulatorze w ciągu dnia, np. podczas zakupów. Naładowanie takiego samego akumulatora do 80% zajmie jej bowiem zaledwie 30 min.

Co ważne, samochód z napędem hybrydowym typu plug-in może poruszać się także wyłącznie z wykorzystaniem silnika elektrycznego. Zaletę tę docenią przede wszystkim kierowcy, którym auto służy głównie do codziennego dojeżdżania do pracy. Standardowo zasięg w trybie elektrycznym to bowiem kilkadziesiąt kilometrów, co w zupełności wystarcza, aby w warunkach miejskich dojechać do biura czy na zakupy, a następnie wrócić do domu. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, aby korzystać wyłącznie z jednostki spalinowej albo z obydwu silników naraz, wykorzystując przy tym pełną moc układu hybrydowego.

PHEV należy więc traktować jako pomost między silnikami spalinowymi a napędem wyłącznie elektrycznym. Na krótkich dystansach hybryda plug-in jest zeroemisyjna. Na dłuższych silnik elektryczny wspiera silnik spalinowy, co gwarantuje dodatkową moc i moment obrotowy, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa. A ile pali hybryda plug-in na autostradzie i w mieście? O tym za chwilę.

Ile kilometrów przejedzie hybryda na silniku elektrycznym?

Realny zasięg samochodu hybrydowego typu plug-in w trybie elektrycznym szacuje się na 40-50 km, co trzeba uznać za wystarczające w miejskiej i podmiejskiej eksploatacji. Musisz jednak pamiętać, że wartość ta uzależniona jest od wielu czynników. Na zasięg hybrydy wpływa m.in. natężenie ruchu, temperatura powietrza czy prędkość, z jaką się poruszasz.

Warto wiedzieć, że samo gwałtowne przyspieszenie powoduje, że akumulator szybciej się rozładowuje. Z tego względu warto planować trasę w taki sposób, by unikać wykonywania tego manewru, a co za tym idzie – w pełni wykorzystywać możliwości trybu elektrycznego. Podobnie jest z dużymi prędkościami – im szybciej jedziesz, tym szybciej akumulator traci energię. Niskie temperatury sprawiają z kolei, że sprawność baterii spada, a to przekłada się bezpośrednio na mniejszy zasięg.

Ogniwa cylindryczne

Zasięg i spalanie hybrydy w mieście

Miasto jest idealnym miejscem do tego, aby w pełni wykorzystać potencjał hybrydy typu plug-in. Poruszanie się w tym środowisku to przede wszystkim pokonywanie niewielkich dystansów ze stosunkowo niskimi prędkościami. Tego typu przejazdy można odbywać w trybie elektrycznym, a co za tym idzie – hybryda plug-in nie potrzebuje w ogóle paliwa. Jak już wspomnieliśmy, maksymalny zasięg samochodu „z wtyczką” to ok. 50 km. Jeśli zatem przyjmiemy, że użytkownik nie pokonuje w trakcie dnia dłuższego dystansu, spalanie hybrydy w mieście może być zerowe.

W razie rozładowania akumulatora możliwe jest kontynuowanie jazdy przy wykorzystaniu silnika spalinowego.

Zasięg i spalanie hybrydy w trasie

Zalety napędu hybrydowego można odczuć również w warunkach pozamiejskich. Chodzi tutaj przede wszystkim o moc maksymalną układu, która zapewnia doskonałe osiągi. Należy mieć jednak świadomość, że hybryda na autostradzie czy drodze krajowej, wykorzystując częściej silnik spalinowy, ma większy apetyt na paliwo niż w mieście. Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym to wprawdzie 140 km/h (np. Range Rover Velar, Range Rover), ale w praktyce w warunkach jazdy pozamiejskiej najlepiej sprawdza się korzystanie z obydwu silników jednocześnie, tj. jazda w standardowym trybie hybrydowym.

Dzięki temu motor spalinowy jest odciążony, co jest szczególnie widoczne podczas ruszania i przyspieszania, a więc w momentach, w których zapotrzebowanie na paliwo jest największe. Korzystając ze wsparcia jednostki elektrycznej, można skutecznie ograniczyć wspomniany apetyt.

Ile pali hybryda i jaki ma zasięg? Sprawdź przykładowe wartości w poniższej tabeli:

Model Zasięg w trybie elektrycznym* Spalanie w cyklu mieszanym*
Defender 2,0 l 404 KM 43 km od 2,8 l/100 km
Discovery Sport 1,5 l 309 KM 60 km od 1,5 l/100 km
Range Rover Evoque 1,5 l 309 KM 62 km od 1,5 l/100 km
Range Rover 3,0 l 510 KM 113 km od 0,8 l/100 km

*Dane zgodne z normą WLTP. WLTP to oficjalna procedura testowa UE używana do obliczania znormalizowanego zużycia paliwa i emisji CO₂ dla samochodów osobowych. Mierzy zużycie paliwa/energii, zasięg oraz emisję. Ma to na celu przedstawienie danych bardziej zbliżonych do rzeczywistego stylu jazdy. Testom poddawane są pojazdy z opcjonalnym wyposażeniem oraz z bardziej wymagającą procedurą testową i profilem jazdy. Aktualne dane dostępne u autoryzowanych dealerów.

Dla kogo jest hybryda typu plug-in?

Samochód z napędem hybrydowym typu plug-in to doskonałe rozwiązanie dla osób, które każdego dnia pokonują dystans kilkudziesięciu kilometrów w drodze do pracy i do domu. Odległości rzędu 40-50 km można bowiem spokojnie pokonywać, korzystając wyłącznie z silnika elektrycznego. Żeby jednak „jazda na prądzie” była możliwa, konieczne jest naładowanie akumulatorów. Z tego względu konieczne jest stanowisko ładowania, np. w garażu. Będąc w pracy lub na zakupach w centrum handlowym, można natomiast skorzystać ze specjalnej szybkiej ładowarki.




Co istotne, poruszanie się w trybie elektrycznym wiąże się z brakiem emisji spalin. Z tego względu kierowca samochodu z napędem hybrydowym typu plug-in może wjechać do tzw. stref czystego transportu, co jest ogromną zaletą w wielkim mieście.

Jazda na prądzie to także brak hałasu i wibracji, jakie generuje silnik spalinowy. To idealna propozycja dla wszystkich, którzy cenią ciszę i spokój czy lubią delektować się w podróży ulubioną muzyką. Napęd hybrydowy to oczywiście także troska o środowisko. Jazda w trybie elektrycznym jest bowiem całkowicie bezemisyjna, a podczas podróży z łącznym wykorzystaniem obydwu silników emisja dwutlenku węgla jest zdecydowanie mniejsze niż w przypadku tradycyjnych pojazdów. Warto pamiętać, że używając trybu elektrycznego możemy uniknąć emitowania spalin wewnątrz budynku czy w pobliżu przestrzeni mieszkalnej. Dodajmy też, że samochód możemy wygodnie wpinać do ładowania na noc jak smartfon i ograniczyć do minimum konieczność odwiedzania stacji paliw.

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Czy koszt użytkowania auta hybrydowego jest wyższy od tradycyjnego?

Czy samochód hybrydowy może być zeroemisyjny?

Jak realizowany jest napęd na cztery koła w hybrydach PHEV?

DEFENDER

Zdolny do wielkich rzeczy

– Charakterystyczna sylwetka
– Zdolności terenowe i opanowanie w każdej sytuacji
– Unikalna, bogata oferta wyposażenia opcjonalnego i personalizacji
– Wyposażony w zaawansowane technologie Pivi Pro

DISCOVERY SPORT

Wszechstrony i kompaktowy SUV

– Zdolności terenowe i opanowanie w każdej sytuacji
– Nowoczesne technologie Clearsight
– Przemyślane rozwiązania dot. schowków i przechowywania bagażu
– Możliwość wyboru pomiędzy dwoma pakietami nadwozia
– Luksusowe wnętrze z bogatą ofertą wyposażenia opcjonalnego

NOWY RANGE ROVER

Dostępny od stycznia 2022 roku.

Kwintesencja elegancji
– Bezkompromisowa moc i osiągi
– Ekskluzywny i komfortowy
– Posiadający charakterystyczną i ponadczasową sylwetkę
– Pewność na drodze i w terenie