Czy elektryczny SUV ma sens?

Czy elektryczny SUV ma sens?

W czasach kiedy elektryczne auta kojarzą się małymi gabarytami i z ulicami dużych miast, pytania o samochód elektryczny typu SUV zaprzątają głowy coraz większej liczbie osób. Zbyt duży? Zbyt ciężki? Za mało aerodynamiczny? Jednak mający duży bagażnik, niesamowicie wysoki moment obrotowy oraz sporo miejsca na akumulator, terenowy elektryczny SUV, może być przyszłością motoryzacji. Range Rover już pokazuje, że stworzenie bezkompromisowego takiego elektrycznego SUV-a jest możliwe, a do tego oferuje SUV-y plug-in o wydłużonym zasięgu. Nie ma więc sensu pytać czy elektryczny SUV ma sens. Warto samemu się o tym przekonać!

Samochód elektryczny w terenie

Elektryczny SUV to nie pieśń przyszłości. Range Rover oferuje swoje modele z hybrydowym napędem już dziś. A hybryda oznacza obecność silnika elektrycznego. Miękka hybryda, a więc MHEV, pozwala na ładowanie akumulatorów w czasie hamowania i wspieranie energią elektryczną silnika spalinowego. Hybryda PHEV to w przypadku Range Roverów możliwość jazdy czysto elektrycznej i pokonanie w ten sposób nawet ponad 100 kilometrów oraz ładowania auta z zewnętrznego źródła. W tym z gniazdka lub ładowarki prądu stałego oraz zmiennego. Ponadto, każdy z modeli hybrydowych PHEV Range Rovera ma napęd na cztery koła. W przypadku większych modeli silnik elektryczny może napędzać obie osie, więc w praktyce auto funkcjonuje jak SUV elektryczny 4x4.

Poznaj wyjątkowe elektryczne hybrydy PHEV

Są ucieleśnieniem nowoczesnego luksusu i dają wszystko co najlepsze z technologii współczesnych samochodów elektrycznych oraz doświadczenie z aut z napędem spalinowym. To elektryczne hybrydy PHEV od Range Rovera. Każdy model ma swój wyjątkowy charakter. Ci którzy lubią rzeczy bardzo premium, nie zawiodą się przy pierwszym kontakcie. Umów się już dziś na jazdę próbną w swoim mieście…

Elektryczny zasięg, silniki i SUV-y

Jednym kliknięciem można przełączyć Range Rovera na tryb w 100% elektryczny. Te niezwykłe samochody potrafią też optymalizować wykorzystanie energii elektrycznej stosownie do przewidywanej trasy. Mogę też być ładowane do za pomocą szybkich ładowarek prądu stałego DC. To pozwala na naładowanie akumulatora od zera do 80% w mniej niż godzinę.

Range Rover i Range Rover Sport mogą pochwalić się rekordowym w swoim segmencie zasięgiem WLTP do 113 km. A każda z elektrycznych hybryd Range Rovera, w zależności od modelu, ma różne technologiczne rozwiązania. Ich napędy to innowacje, które dają komfort i pewność w każdych warunkach. Tym bardziej, że Range Rovery posiadają wiele skonfigurowanych ustawień, w zależności od tego na jakiej powierzchni się akurat poruszamy. Tryb terenowy oznacza niezwykłe zdolności off-roadowe, o których warto przekonać się samemu.

ELEKTRYCZNY ZASIĘG, SILNIKI I SUV-Y

Range Rover Evoque P300e

Technologia tego modelu pracuje tak, że silnik benzynowy napędza przednią oś, a dodatkowy silnik elektryczny w razie potrzeby napędza oś tylną. Dzieje się to podczas intensywnego przyspieszania i oczywiście w trybie w pełni elektrycznym. To przykład tego jak w Range Roverze Evoque P300e działa Electric Drive Axle.

Auto można ładować z dodatkowego źródła energii - gniazdka domowego, ładowarki AC (prądem przemiennym) lub ładowarki DC (prądem stałym). W przypadku ładowania energią z gniazdka 230V lub ładowarki AC, dodatkowa pokładowa ładowarka zamienia prąd ładowania na prąd stały, który może trafić do akumulatora. Pokładowa ładowarka umożliwia także zasilanie instalacji 12V Range Rovera Evoque P300e z akumulatora napędu hybrydowego.

Ten wyjątkowy Range Rover, w trybie hybrydowym, wykorzystuje energię z akumulatorów w optymalnych momentach jazdy, czyli podczas postoju i ruszania. Daje mu też ekstra moc w czasie wyprzedzania.

Po wybraniu trybu jazdy elektrycznej samochód jest w stanie się poruszać bez wykorzystania napędu pochodzącego z silnika spalinowego

Range Rover Velar P400e

Tego nadwozia nie da się pomylić z żadnym innym. A jego napęd ma niezwykłe właściwości. Moce silnika benzynowego i elektrycznego są łączone jeszcze zanim zostaną rozprowadzone na osie poprzez ekstremalnie szybką skrzynię rozdzielczą. Dzięki takiemu rozwiązaniu całość działa niezwykle płynnie, ale także pozwala na przekazywanie napędu na cztery koła w trybie elektrycznym.

Range Rover Velar P400e dysponuje systemem sterowania Intelligent Dynamics, który działa tak, że w standardowych warunkach jazdy moment obrotowy kierowany jest na tylną oś, co nadaje autu bardziej sportową charakterystykę prowadzenia. Kiedy trafimy na trudniejsze warunki jazdy, takie jak śnieg, układ może rozdzielić moment obrotowy między przednimi i tylnymi kołami, by zmaksymalizować przyczepność. System analizuje bez przerwy to co dzieje się z samochodem przewidując potencjalną utratę przyczepności i dostosowując proporcję rozdziału momentu obrotowego. Układ zawsze utrzymuje niezbędny do generowania maksymalnej mocy poziom naładowania akumulatora. To sprawia, że Range Rover Velar jest unikalnym samochodem łączącym napęd PHEV, bardzo dynamiczne prowadzenie i niesamowite zdolności terenowe.

RANGE ROVER VELAR P400E
RANGE ROVER VELAR P400E

Ranger Rover i Range Rover Sport P460e i P550e

Podobnie jak w modelach z napędem P400e, w przypadku napędów P460e i P550e moce silnika benzynowego i elektrycznego są łączone zanim zostaną rozprowadzone na osie poprzez skrzynię rozdzielczą. W napędzie PHEV o wydłużonym zasięgu zastosowano jednak szereg rozwiązań, które czynią go bardzo wyjątkowym.

Otóż te modele Range Roverów posiadają silnik elektryczny o mocy 160 kW i 6-cylindrowy silnik benzynowy Ingenium o pojemności aż 3,0 l w jednym z 2 wariantów mocy. Pod podłogą kabiny zlokalizowany jest litowo-jonowy akumulator o pojemności aż 38,2 kWh. To wielkość niemal 3 razy taka jak w poprzedniej generacji.

RANGER ROVER I RANGE ROVER SPORT P460E I P550E

Wysoki komfort jazdy

Niezwykła przyjemność z jazdy jest w Range Roverze w standardzie. To nie tylko wyjątkowa cisza i ponadprzeciętna moc. To dopracowanie każdego szczegółu, tak by kierowca poczuł się ekskluzywnie.

Komfort daje technologia, dostępna na dotykowym panelu w konsoli środkowej. To "unoszący się" 11,4- calowy zakrzywiony ekran z innowacyjnym systemem pozwalającym sterować autem oraz wszystkimi funkcjami w przejrzysty sposób.

Każdy Range Rover ma też nieprawdopodobnie wygodne fotele. Luksus w czasie drogi odczuwa nie tylko kierowca, ale także każdy pasażer.

Sama konstrukcja elektrycznych SUVów też ma wpływ na ów komfort. Wysoka pozycja kierowcy, to zdecydowanie lepsza widoczność w ruchu drogowym. Pozwala poczuć się bezpiecznie w każdych warunków drogowych. Napęd reagujący niesamowicie precyzyjnie i szybko też zwiększa poczucie komfortu. Każdy ruch kierownicą działa na odpowiednie podzespoły w dopracowany sposób.

WYSOKI KOMFORT JAZDY

Napęd elektryczny przyszłości

Niezwykłe terenowe możliwości i wspomniany wysoki komfort jazdy to atuty luksusowych SUVów. Dlatego, zgodnie z zapowiedziami JLR, Range Rover w wersji w pełni elektrycznej zostanie zaprezentowany już w 2024 roku. Ma być wymownym przykładem wdrażanej strategii Reimagine, której ambicją jest tworzenie aut będących ucieleśnieniem nowoczesnego luksusu.

Nowy Range Rover ma powstać na przełomowej platformie MLA, a więc Modular Longitudinal Architecture. To innowacyjna koncepcja tworzenia aut, na tyle elastyczna, że pozwala na powstanie w jej oparciu wielu typów samochodów. Od elektryków, przez hybrydy typu PLUG-IN, nawet po auta spalinowe.

Elektryczny Range Rover będzie pierwszym z serii w 100% elektrycznych Land Roverów. Do końca dekady każda z czterech marek Jaguar Land Rover będzie dostępna z napędem czysto elektrycznym. To ważny krok w osiągnięciu zerowej emisji dwutlenku węgla netto przez JLR we wszystkich produktach, operacjach i łańcuchu dostaw do 2039 roku.

Najczęściej zadawane pytania:

OTWÓRZ

Jak silnik elektryczny radzi sobie w zmiennych warunkach?

Jakie możliwości terenowe mają elektryczne SUVy?

Jakie opcje napędów występują w hybrydowych SUVach?

Jak elektryczne SUV-y radzą sobie w terenie?

Jaki jest realny zasięg aut elektrycznych typu SUV?