Samochód wyprawowy – jaki model wybrać?

Samochód wyprawowy to rodzaj terenowego auta osobowego, którego przeznaczeniem nie jest wyłącznie off road. Powinien sprawdzać się podczas dalekich podróży, a także w trakcie codziennej jazdy. Dlatego musi oferować nie tylko doskonałe właściwości terenowe. Istotne jest również przestronne wnętrze, które zapewni wygodę oraz miejsce na ekwipunek niezbędny podczas dalekich wypraw. Jaki samochód wyprawowy wybrać?

Jaki samochód wyprawowy wybrać – na co zwrócić uwagę poszukując idealnego modelu?

Samochód wyprawowy to pojazd, który umożliwia turystykę w naprawdę wymagających warunkach. Piaszczyste pustynie, podmokłe lasy, a także ośnieżone tereny. Każde z tych miejsc musi być w zasięgu samochodu wyprawowego.

Zarówno możliwości terenowe, jak i zdolność przewozu dużej ilości bagaży zależą od wyposażenia i konstrukcji pojazdu. Rozwiązania w obrębie układu napędowego i nadwozia definiują samochód wyprawowy. Aby najprościej przedstawić, na co zwrócić uwagę podczas wyboru samochodu off-road, warto posłużyć się modelem, który od lat jest uznawany za wzór auta terenowego. Idealnym przykładem jest Land Rover Defender.

Land Rover Defender – idealny, by zdobyć świat podczas dalekich podróży

Land Rover Defender to samochód, który od lat jest używany przez badaczy i odkrywców do zdobywania świata. Jego najnowsza generacja łączy właściwości terenowe najwyższej klasy z użytecznością i wygodą podczas jazdy drogowej.



Land Rover Defender – silniki

Najmocniejsza odmiana Defendera wykorzystuje silnik V8 o mocy aż 525 KM. Jednostka zapewnia niesamowite wrażenia w terenie i sportowe osiągi na asfalcie. W ofercie jest również hybryda Plug-in o mocy 404 KM. Pomimo dodatkowego silnika elektrycznego auto pozostaje rasową terenówką, która może brodzić na głębokości do 900 mm.

Land Rover Defender – parametry geometryczne

Land Rover Defender oferuje zdolność jazdy w najtrudniejszym terenie. Na jego możliwości wpływa nie tylko konstrukcja nadwozia, ale również elektronicznie sterowane zawieszenie pneumatyczne. W trybie do jazdy terenowej samochód dysponuje najwyższym poziomem parametrów geometrycznych:


  • kąt natarcia – do 37,5°,

  • kąt zejścia – do 40°,

  • kąt rampowy – do 31°.




Głębokość brodzenia wynosząca 900 mm jest również wynikiem stawiającym Defendera ponad konkurencją. Dodatkowym atutem jest system Wade Sensing, który ostrzega, gdy poziom wody zbliża się do dopuszczalnego maksimum. Dzięki temu samochód może sprostać wyzwaniom podczas przepraw wodnych.


Sprawdź, jak działa zawieszenie pneumatyczne

Land Rover Defender – systemy terenowe

Opcjonalny układ Terrain Response 2 stale monitoruje warunki, w których porusza się Land Rover Defender. System automatycznie zmienia ustawienia samochodu, dobierając optymalne ustawienie do jazdy w danym terenie.

System kontroli zjazdu HDC wspiera zachowanie kontroli podczas stromych zjazdów. To rozwiązanie, które utrzymuje stałą prędkość jazdy i zarządza hamowaniem każdego koła z osobna. Jego uzupełnieniem jest funkcja Gradient Release Control. Jej zadaniem jest zabezpieczenie przed „ucieczką” samochodu na stromym zboczu, po niezamierzonym zwolnieniu hamulca.

All Terrain Progress Control to układ działający na zasadzie zbliżonej do tempomatu. Pozwala na utrzymanie prędkości w trudnych warunkach. Obsługiwany zakres mieści się między 1,8 km/h a 30 km/h. Dzięki temu kierowca może w pełni skupić się na prowadzeniu na śliskich, luźnych oraz skalistych nawierzchniach.

Land Rover Defender oferuje również systemy poprawiające widoczność. Dostępna w opcjonalnym systemie kamer 360° funkcja ClearSight Ground View ułatwia omijanie przeszkód w terenie. Rozwiązanie pozwala na podgląd obszaru pod i tuż przed samochodem. Dzięki temu można w porę uniknąć kontaktu z głazami i konarami wystającymi z podłoża.





Lusterko ClearSight to natomiast element niezbędny podczas jazdy z bagażnikiem wypełnionym pod sam dach. Kamera w tylnej części nadwozia przesyła obraz przestrzeni za samochodem wprost do lusterka wstecznego. Dzięki temu nawet największa ilość ekwipunku nie utrudni kontrolowania tego, co dzieje się za samochodem.


Land Rover Defender – napęd

Land Rover Defender korzysta z zaawansowanego napędu AWD, który ściśle kontroluje rozdział momentu obrotowego pomiędzy kołami. Dzięki temu model oferuje maksymalną przyczepność w ekstremalnych warunkach. Napęd może w skrajnej sytuacji przekazać nawet 100% momentu wyłącznie na jedną oś. Dwustopniowa skrzynia rozdzielcza z reduktorem pozwala dobrać odpowiednie przełożenie, nawet na bardzo stromych wzniesieniach. Elektronicznie sterowany układ różnicowy umożliwia natomiast szybką reakcję na zmianę terenu.



Sprawdź i porównaj rodzaje napędów 4x4

Jakie opony wybrać do samochodu off road?
Jaki silnik do samochodu wyprawowego?
Co to jest reduktor?
Jaka powinna być konstrukcja nadwozia samochodu off-road?