SUV-y coraz częściej mają napęd na przód i odgrywają rolę podniesionych kombi. Land Rover wyłamuje się z tego schematu. Discovery, Defender czy Range Rover to prawdziwie terenowe samochody 4x4, które oferują wygodę i praktyczność współczesnych SUV-ów. Poznaj właściwości off-roadowe modeli Land Rovera.
Spis treści:
1. Terenowe samochody 4x4 marki Land Rover
1.1 Discovery – rodzinny samochód 4x4
1.2 Defender 90 – legendarne auto terenowe
1.3 Range Rover – luksusowy i przestronny SUV 4x4
2. Parametry geometryczne aut terenowych 4x4
3. Napęd 4x4 samochodów terenowych
4. Luksusowe wnętrze samochodu terenowego 4x4
5. Akcesoria do samochodu terenowego 4x4
6. Najczęściej zadawane pytania
6.1 Jakie cechy powinien mieć prawdziwe terenowy samochód?
6.2 SUV a samochód terenowy – czym się różnią?
6.3 Kombi 4x4 czy terenówka 4x4 – co wybrać?
Land Rover produkuje terenowe samochody nieprzerwanie od 1948 r. Od tego czasu rynek motoryzacyjny diametralnie się zmienił, ale marka pozostaje wierna tradycji.
Chociaż spartańskie terenówki ustąpiły miejsca SUV-om, to modele Land Rovera wciąż przodują, jeśli chodzi o możliwości jazdy po bezdrożach. Współczesne samochody sportowo-użytkowe tej marki są wygodne i praktyczne, ale wjadą pod stromiznę, przedrą się przez błoto i pokonają bród.
Szeroka gama modeli Land Rover sprawia, że możesz dopasować auto do swoich wymagań i codziennych wyzwań. Weźmy dla przykładu rodzinnego Discovery, kultowego Defendera i luksusowego Range Rovera — to pojazdy o różnej charakterystyce, ale każde z nich jest SUV-em terenowym 4x4.
Model | Charakterystyka | Najmocniejszy wariant |
Discovery | Rodzinny samochód 4x4 | P360 – benzyna PHEV 360 KM, 500 Nm |
Defender 90 | Legendarny samochód terenowy | P525 – benzyna V8 525 KM, 625 Nm |
Range Rover | Luksusowy i przestronny SUV 4x4 | P535 – benzyna V8 530 KM, 750 Nm |
Discovery to bardzo wszechstronny SUV klasy premium, co zwiastuje już jego muskularny design. Ze względu na to, że daje do dyspozycji aż 7 foteli, może śmiało pełnić funkcję auta na rodzinne wypady. Oczywiście doskonale spisze się także w terenie. Warto jednocześnie zaznaczyć, że trzeci rząd siedzeń jest tutaj opcjonalny, a więc przy mniejszej liczbie pasażerów samochód daje duże możliwości bagażowe.
Kluczowe parametry geometryczne Land Rovera Discovery* to:
Defender 90 nie przez przypadek jest legendą wśród terenówek. To bowiem samochód, który radzi sobie w skrajnie trudnych warunkach, w tym na ruchomych piaskach i lodzie, co udowodniono podczas wielu testów i eskapad. Wyróżnia go przy tym wysoka trwałość, intuicyjna technologia pokładowa i możliwość doposażenia w miejsce dla szóstego pasażera.
Kluczowe parametry geometryczne Defendera 90* to:
Range Rover to z kolei flagowy model marki. Jego design jest minimalistyczny i futurystyczny, a jednocześnie wysoce elegancki. Poza wyróżniającym się wyglądem zewnętrznym i wyrafinowanym wnętrzem, które można spersonalizować zgodnie z potrzebami, legendarny Range cechuje także wyjątkowa dzielność w terenie.
Kluczowe parametry geometryczne Range Rovera* to:
Samochody terenowe 4x4 muszą mieć znacznie lepsze parametry geometryczne w porównaniu do zwykłych SUV-ów. Zaprezentowane wyżej kluczowe cechy dla każdego z modeli oznaczają:
Napęd na obie osie to jedna z najważniejszych cech wyróżniających samochody terenowe. Od tego, jak działa przenoszenie momentu obrotowego na koła, zależy, czy pokonasz przeszkodę, czy utkniesz na szlaku.
Discovery, Defender i Range Rover są wyposażone w jeden z najbardziej zaawansowanych, a równocześnie prostych w obsłudze napędów 4x4 – AWD z systemem Intelligent Driveline Dynamics (IDD) oraz 2-stopniową skrzynią rozdzielczą. Ma on mokre sprzęgło wielopłytkowe i funkcję sterowania momentem obrotowym Torque On Demand.
W standardowych warunkach drogowych AWD z IDD przekazuje moment na tylną oś. Dzięki temu auto jest zwinne i oszczędne. W warunkach gorszej przyczepności dołączana jest oś przednia. Co ważne, gdy istnieje taka potrzeba, pełna zmiana przeniesienia mocy od 100% na tył do 100% na przód trwa zaledwie 165 ms. Ponadto system sterowania układem napędowym IDD nie tylko reaguje na zmianę warunków. Potrafi przewidzieć, co się wydarzy i zmienić ustawienia, zanim nastąpi uślizg kół.
W warunkach terenowych możesz skorzystać z przełożenia redukcyjnego 2,93:1. Poprawi to właściwości jezdne podczas wolniejszej jazdy off-roadowej.
Land Rover udowadnia, że samochody terenowe 4x4 nie muszą być spartańskimi autami. Najlepszym przykładem jest luksusowy Range Rover.
Do wykończenia wnętrza wykorzystane zostały przyjazne środowisku materiały, w tym luksusowe tapicerki Ultrafabrics i Kvadrat. Ciszę w kabinie zapewniają laminowane szyby z izolacją akustyczną oraz system audio Meridian Signature Surround z funkcją redukcji hałasu Active Noise Cancellation.
Zamiast klasycznych zegarów za kierownicą został zainstalowany interaktywny wyświetlacz 13,7 cala. System multimedialny Pivi Pro możesz obsługiwać, korzystając z „pływającego” wyświetlacza 13,1 cala. Do tego dochodzą takie udogodnienia, jak fotele z funkcją „masażu gorącymi kamieniami”, czy system oczyszczania powietrza Air Purification Pro z filtrem PM 2,5 i technologią nanoe X, redukującą obecność bakterii, alergenów, patogenów czy przykrych zapachów.
Możliwości samochodu terenowego można zwiększyć dzięki dodatkowemu wyposażeniu przeprawowemu. Często przewozi się go na dachu, dlatego tak ważna jest jego nośność. W Land Roverze Defenderze maksymalne dopuszczalne obciążenie dynamiczne dachu to aż 168 kg.
Ponadto Land Rover do modelu Defender oferuje pakietów akcesoriów, które są skonfigurowane pod różne zadania. Przykładowo, zestaw Explorer obejmuje m.in. podniesiony wlot powietrza, zewnętrzny pojemnik na sprzęt, terenowy bagażnik dachowy czy demontowaną drabinkę dachową. W pakiecie Adventure znajdują się np. przenośny ciśnieniowy zestaw natryskowy (może służyć do czyszczenia obuwia, rowerów czy pianek do sportów wodnych) i zintegrowana sprężarka w bagażniku (do uzupełniania ciśnienia w oponach pojazdu, pompowania dętek rowerowych, materacy itp.).