Samochód terenowy 4x4. Poznaj niezawodne auta off-roadowe marki Land Rover

<p style="font-size:28px; line-height:26px; font-weight:900px;">Samochód terenowy 4x4. Poznaj niezawodne auta off-roadowe marki Land Rover</p>

SUV-y coraz częściej mają napęd na przód i odgrywają rolę podniesionych kombi. Land Rover wyłamuje się z tego schematu. Discovery, Defender czy Range Rover to prawdziwie terenowe samochody 4x4, które oferują wygodę i praktyczność współczesnych SUV-ów. Poznaj właściwości off-roadowe modeli Land Rovera.

Discovery

Discovery

Rodzinny samochód 4x4

Najmocniejszy wariant:
  • P360 – benzyna PHEV 360 KM, 500 Nm
Defender 90

Defender 90

Legendarny samochód terenowy

Najmocniejszy wariant:
  • P525 – benzyna V8 525 KM, 625 Nm
Range Rover

Range Rover

Luksusowy i przestronny SUV 4x4

Najmocniejszy wariant:
  • P535 – benzyna V8 530 KM, 750 Nm

Terenowe samochody 4x4 marki Land Rover

Land Rover produkuje terenowe samochody nieprzerwanie od 1948 r. Od tego czasu rynek motoryzacyjny diametralnie się zmienił, ale marka pozostaje wierna tradycji.

Chociaż spartańskie terenówki ustąpiły miejsca SUV-om, to modele Land Rovera wciąż przodują, jeśli chodzi o możliwości jazdy po bezdrożach. Współczesne samochody sportowo-użytkowe tej marki są wygodne i praktyczne, ale wjadą pod stromiznę, przedrą się przez błoto i pokonają bród.

Szeroka gama modeli Land Rover sprawia, że możesz dopasować auto do swoich wymagań i codziennych wyzwań. Weźmy dla przykładu rodzinnego Discovery, kultowego Defendera i luksusowego Range Rovera — to pojazdy o różnej charakterystyce, ale każde z nich jest SUV-em terenowym 4x4.

Model Charakterystyka Najmocniejszy wariant
Discovery Rodzinny samochód 4x4 P360 – benzyna PHEV
360 KM, 500 Nm
Defender 90 Legendarny samochód terenowy P525 – benzyna V8
525 KM, 625 Nm
Range Rover Luksusowy i przestronny SUV 4x4 P535 – benzyna V8
530 KM, 750 Nm

Ogniwa cylindryczne

Discovery – rodzinny samochód 4x4

Discovery to bardzo wszechstronny SUV klasy premium, co zwiastuje już jego muskularny design. Ze względu na to, że daje do dyspozycji aż 7 foteli, może śmiało pełnić funkcję auta na rodzinne wypady. Oczywiście doskonale spisze się także w terenie. Warto jednocześnie zaznaczyć, że trzeci rząd siedzeń jest tutaj opcjonalny, a więc przy mniejszej liczbie pasażerów samochód daje duże możliwości bagażowe.

Kluczowe parametry geometryczne Land Rovera Discovery* to:

  • kąt natarcia – do 34,0°,
  • kąt zejścia – do 30,0°,
  • kąt rampowy – do 27,5°,
  • głębokość brodzenia – do 900 mm.

Defender 90 – legendarne auto terenowe

Defender 90 nie przez przypadek jest legendą wśród terenówek. To bowiem samochód, który radzi sobie w skrajnie trudnych warunkach, w tym na ruchomych piaskach i lodzie, co udowodniono podczas wielu testów i eskapad. Wyróżnia go przy tym wysoka trwałość, intuicyjna technologia pokładowa i możliwość doposażenia w miejsce dla szóstego pasażera.

Kluczowe parametry geometryczne Defendera 90* to:

  • kąt natarcia – do 38,0°,
  • kąt zejścia – do 40,0°,
  • kąt rampowy – do 31,0°,
  • głębokość brodzenia – do 900 mm.

Range Rover – luksusowy i przestronny SUV 4x4

Range Rover to z kolei flagowy model marki. Jego design jest minimalistyczny i futurystyczny, a jednocześnie wysoce elegancki. Poza wyróżniającym się wyglądem zewnętrznym i wyrafinowanym wnętrzem, które można spersonalizować zgodnie z potrzebami, legendarny Range cechuje także wyjątkowa dzielność w terenie.

Kluczowe parametry geometryczne Range Rovera* to:

  • kąt natarcia – do 34,7°,
  • kąt zejścia – do 29,0°,
  • kąt rampowy – do 27,7°,
  • głębokość brodzenia – do 900 mm.

Parametry geometryczne aut terenowych 4x4

Samochody terenowe 4x4 muszą mieć znacznie lepsze parametry geometryczne w porównaniu do zwykłych SUV-ów. Zaprezentowane wyżej kluczowe cechy dla każdego z modeli oznaczają:

  • kąt natarcia – to, pod jak strome wzniesienie możesz podjechać,
  • kąt zejścia – to, jak strome może być pochylenie, z którego zjeżdżasz,
  • kąt rampowy – to, przez jak ostry wierzchołek może przejechać auto terenowe, żeby nie zawisło na przeszkodzie,
  • głębokość brodzenia – to, jaką przeszkodę wodną możesz pokonać.




Napęd 4x4 samochodów terenowych

Napęd na obie osie to jedna z najważniejszych cech wyróżniających samochody terenowe. Od tego, jak działa przenoszenie momentu obrotowego na koła, zależy, czy pokonasz przeszkodę, czy utkniesz na szlaku.

Discovery, Defender i Range Rover są wyposażone w jeden z najbardziej zaawansowanych, a równocześnie prostych w obsłudze napędów 4x4 – AWD z systemem Intelligent Driveline Dynamics (IDD) oraz 2-stopniową skrzynią rozdzielczą. Ma on mokre sprzęgło wielopłytkowe i funkcję sterowania momentem obrotowym Torque On Demand.

W standardowych warunkach drogowych AWD z IDD przekazuje moment na tylną oś. Dzięki temu auto jest zwinne i oszczędne. W warunkach gorszej przyczepności dołączana jest oś przednia. Co ważne, gdy istnieje taka potrzeba, pełna zmiana przeniesienia mocy od 100% na tył do 100% na przód trwa zaledwie 165 ms. Ponadto system sterowania układem napędowym IDD nie tylko reaguje na zmianę warunków. Potrafi przewidzieć, co się wydarzy i zmienić ustawienia, zanim nastąpi uślizg kół.

W warunkach terenowych możesz skorzystać z przełożenia redukcyjnego 2,93:1. Poprawi to właściwości jezdne podczas wolniejszej jazdy off-roadowej.

Ogniwa cylindryczne

Luksusowe wnętrze samochodu terenowego 4x4

Land Rover udowadnia, że samochody terenowe 4x4 nie muszą być spartańskimi autami. Najlepszym przykładem jest luksusowy Range Rover.

Do wykończenia wnętrza wykorzystane zostały przyjazne środowisku materiały, w tym luksusowe tapicerki Ultrafabrics i Kvadrat. Ciszę w kabinie zapewniają laminowane szyby z izolacją akustyczną oraz system audio Meridian Signature Surround z funkcją redukcji hałasu Active Noise Cancellation.

Zamiast klasycznych zegarów za kierownicą został zainstalowany interaktywny wyświetlacz 13,7 cala. System multimedialny Pivi Pro możesz obsługiwać, korzystając z „pływającego” wyświetlacza 13,1 cala. Do tego dochodzą takie udogodnienia, jak fotele z funkcją „masażu gorącymi kamieniami”, czy system oczyszczania powietrza Air Purification Pro z filtrem PM 2,5 i technologią nanoe X, redukującą obecność bakterii, alergenów, patogenów czy przykrych zapachów.

Ogniwa cylindryczne

Akcesoria do samochodu terenowego 4x4

Możliwości samochodu terenowego można zwiększyć dzięki dodatkowemu wyposażeniu przeprawowemu. Często przewozi się go na dachu, dlatego tak ważna jest jego nośność. W Land Roverze Defenderze maksymalne dopuszczalne obciążenie dynamiczne dachu to aż 168 kg.

Ponadto Land Rover do modelu Defender oferuje pakietów akcesoriów, które są skonfigurowane pod różne zadania. Przykładowo, zestaw Explorer obejmuje m.in. podniesiony wlot powietrza, zewnętrzny pojemnik na sprzęt, terenowy bagażnik dachowy czy demontowaną drabinkę dachową. W pakiecie Adventure znajdują się np. przenośny ciśnieniowy zestaw natryskowy (może służyć do czyszczenia obuwia, rowerów czy pianek do sportów wodnych) i zintegrowana sprężarka w bagażniku (do uzupełniania ciśnienia w oponach pojazdu, pompowania dętek rowerowych, materacy itp.).

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Jakie cechy powinien mieć prawdziwe terenowy samochód?

SUV a samochód terenowy – czym się różnią?

Kombi 4x4 czy terenówka 4x4 – co wybrać?

Czy terenówka może być autem rodzinnym?

Czy wszystkie SUV-y mają napęd 4x4?

  • Podane parametry to wartości maksymalne. Kąty i głębokość brodzenia mogą się różnić w zależności od wersji wyposażenia i wybranego zawieszenia.