Zawieszenie adaptacyjne – czym jest i jak działa?

Zawieszenie adaptacyjne – czym jest i jak działa?

Zawieszenie adaptacyjne na bieżąco dostosowuje charakterystykę pracy swoich podzespołów do stylu jazdy oraz warunków drogowych. Dzięki temu samochód może zapewnić zarówno niezwykle komfortową podróż, jak i wysoką pewność prowadzenia podczas dynamicznej jazdy. Jakie funkcje spełnia zawieszenie samochodu i czym wyróżnia się zawieszenie adaptacyjne?

Zawieszenie – układ łączący koła z nadwoziem

Zawieszenie samochodu to układ podzespołów składający się z trzech typów elementów:


  • prowadzących,
  • resorujących,
  • tłumiących (amortyzujących).

Elementy prowadzące wyznaczają geometrię ruchu koła. Przykładem elementu prowadzącego są wahacze, które łączą piastę koła z nadwoziem. Ograniczony zakres ruchu wahaczy przekłada się na stabilność jazdy. Wśród elementów prowadzących można wymienić również drążki poprzeczne i wzdłużne, które łączą się z przekładnią kierowniczą, uczestnicząc w przenoszeniu ruchu kierownicy na kąt skrętu kół.

Najczęściej stosowane elementy resorujące to sprężyny, ale wyróżniamy również konstrukcje zawieszenia wykorzystujące resory piórowe czy miechy pneumatyczne. Ich funkcja to pochłanianie drgań kół wywołanych nierównościami jezdni. Elementami resorującymi są również drążki stabilizatora, które łączą stabilizatory zawieszenia z wahaczami. Obecność stabilizatorów zawieszenia pozwala redukować przechylanie się nadwozia, które wywołuje siła odśrodkowa działająca na pojazd w zakrętach.

Elementy tłumiące – amortyzatory – zapobiegają „bujaniu” nadwozia oraz oderwaniu kół od nawierzchni w trakcie jazdy po wybojach. Dzięki amortyzatorom ruch nadwozia na nierównościach drogi jest ograniczony do jednego ugięcia.

Zawieszenie adaptacyjne – dla większej wszechstronności samochodu

W przypadku zawieszenia pozbawionego funkcji adaptacyjnych każdy z jego elementów ma z góry określoną charakterystykę pracy. Sztywność podzespołów dobrana w fabryce przekłada się na zachowanie pojazdu przez cały okres użytkowania. Stosując stabilizatory o wysokiej sztywności, można zyskać wysoką stabilność w zakrętach, ale samochód będzie miał wówczas bardzo ograniczone możliwości w terenie. Amortyzatory o krótkim skoku przełożą się na niski prześwit i poprawią pewność prowadzenia, ale ucierpi na tym komfort jazdy. Dostosowanie samochodu do sportowego prowadzenia powoduje zatem obniżenie skuteczności amortyzowania nierówności, co niemal przekreśla jego użyteczność na drogach nieutwardzonych.

Zawieszenie adaptacyjne jest sposobem na znaczny wzrost wszechstronności samochodu – uczynienie poszczególnych elementów adaptacyjnymi, pozwala zmieniać charakterystykę pracy zawieszenia w zależności od sytuacji i warunków drogowych. Dzięki temu można dynamicznie pokonać asfaltowy odcinek drogi na sztywnym ustawieniu, które zapewni sportowe prowadzenie, następnie podnieść prześwit i przejechać przez gruntową drogę prowadzącą nad jezioro, a wracając do domu cieszyć spokojną jazdą na miękkim i komfortowym ustawieniu.

Zawieszenie adaptacyjne jest domeną samochodów klasy premium. Dlatego wszystkie zalety płynące z jego możliwości najłatwiej przedstawić na modelach, które wykorzystują to rozwiązanie. Dobrym przykładem są samochody marki Land Rover, które dzięki zawieszeniu adaptacyjnemu mogą skuteczniej łączyć swoje legendarne właściwości terenowe, z komfortową jazdą na drogach asfaltowych.

Zawieszenie adaptacyjne – dla większej wszechstronności samochodu

Zawieszenie adaptacyjne w samochodach Land Rover

Funkcje adaptacyjne zawieszenia pneumatycznego, stosowanego w modelach marki Land Rover, obejmują wszystkie elementy zawieszenia – resorujące, tłumiące oraz prowadzące. To cecha szczególnie istotna w kontekście linii RANGE ROVER, która od lat wykorzystuje zawieszenie adaptacyjne do zapewnienia kierowcy wysokiej pewności prowadzenia na krętych drogach, którą w każdej chwili można zmienić na doskonałą skuteczność w terenie.

Adaptacyjne elementy zawieszenia mogą wykorzystywać wszystkie modele w gamie Land Rovera. Nastawiony na wszechstronność model Land Rover DISCOVERY SPORT jest dostępny z systemem Adaptive Dynamics 2, który umożliwia adaptowanie parametrów pracy elementów tłumiących.

ADAPTACYJNE FUNKCJE ELEMENTÓW TŁUMIĄCYCH

System Adaptive Dynamics odbiera informacje o nawierzchni drogi, zachowaniu kierowcy oraz ruchach nadwozia, aby w czasie rzeczywistym dobierać optymalny poziom ściskania i rozprężania elementów tłumiących. Dzięki temu amortyzatory skuteczniej oddzielają kierowcę od niedoskonałości nawierzchni, zapewniając dużo wyższą przyjemność z jazdy. Funkcje sterowania systemu Adaptive Dynamics obejmują:


  • kontrolę wychyłu nadwozia – kontrola pionowych ruchów nadwozia dla zachowania komfortu pasażerów,

  • kontrolę „nurkowania” – redukcja pochylania się nadwozia do przodu przy mocnym hamowaniu i do tyłu przy dynamicznym przyspieszaniu,

  • kontrolę przechyłu – ograniczenie przechyłu nadwozia podczas skręcania,

  • dostosowanie do prędkości – zwiększenie poziomu tłumienia nierówności wraz z przyrostem prędkości,

  • kontrolę skoku koła – poprawa kontaktu opony z nawierzchnią,

  • zarządzanie skokiem amortyzatora – redukcja przeciążeń przenoszonych z zawieszenia na nadwozie,

  • dopasowanie do trybu jazdy – zmiana poziomu tłumienia w zależności od aktywnego trybu.

Korzyści płynące z funkcji adaptacyjnych tłumiących elementów zawieszenia to przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa dzięki wyższej pewności prowadzenia. Poprawie ulega również zwinność samochodu i zdolność kół do utrzymania kontaktu z nawierzchnią.

ADAPTACYJNE FUNKCJE ELEMENTÓW TŁUMIĄCYCH

ADAPTACYJNE FUNKCJE ELEMENTÓW RESORUJĄCYCH

Modele Land Rovera oferują szeroką możliwość kombinacji poszczególnych cech aktywnego zawieszenia. Słynący z niedoścignionych możliwości terenowych Land Rover DEFENDER, oprócz adaptacyjnych elementów tłumiących, może wykorzystywać Dynamiczne Zawieszenie Pneumatyczne, które rozszerza funkcje adaptacyjne na podzespoły resorujące.

Dynamiczne zawieszenie pneumatyczne dostępne w modelu Defender pozwala wykorzystywać samochód w skrajnie wymagających warunkach terenowych, z jednoczesnym zachowaniem wysokich właściwości jezdnych na drogach asfaltowych. Sprężyny pneumatyczne o zmiennej objętości pozwalają dostosować sztywność charakterystyki tłumienia poprzez regulację ciśnienia w komorach powietrznych.

Dzięki aktywnemu obniżaniu, dostosowanemu do prędkości jazdy, zawieszenie samoczynnie obniża prześwit samochodu – o 16 mm, gdy stała prędkość jazdy przekroczy 105 km/h. W efekcie poprawia się aerodynamika nadwozia, co obniża zużycie paliwa przy prędkościach autostradowych. Dzięki analizie danych z map nawigacji system przewiduje wjazd na autostradę, co pozwala z wyprzedzeniem dostosować pojazd do szybkiej jazdy.

Obniżanie prześwitu to również ułatwiony dostęp do kabiny samochodu oraz otworu bagażnika. Dzięki temu możliwe jest eleganckie wsiadanie oraz opuszczanie pojazdu, a także załadunek ciężkich przedmiotów do bagażnika.

Możliwość podniesienia prześwitu poprawia z kolei możliwości w terenie. Uniesienie nadwozia pozwala uzyskać większą głębokość brodzenia w czasie przejazdu przez zbiorniki wodne, a także zwiększyć kąt zejścia, kąt natarcia oraz kąt rampowy,

Co więcej, adaptacyjne możliwości obejmują funkcje zawieszenia predykcyjnego:


  • wsparcie kontroli przechyłów – identyfikuje nadchodzące zdarzenia na podstawie trasy wyznaczonej w nawigacji, bazy danych eHorizon oraz aktualnej prędkości, aby przygotować reakcję systemu Adaptive Dynamics,
  • ograniczanie skutków kolizji – dane z systemu ostrzegania przed kolizją z przodu pozwalają przygotować układ zawieszenia do wykonania kontry poprzez aktywację dynamicznego trybu zawieszenia pneumatycznego,
  • zaawansowana dynamika skoku nadwozia – informacje o nadchodzących zmianach prędkości pochodzące z tempomatu adaptacyjnego pozwalają zredukować pochylenia nadwozia.

ADAPTACYJNE FUNKCJE ELEMENTÓW PROWADZĄCYCH

Największe możliwości w zakresie zawieszenia adaptacyjnego może zaoferować flagowy model marki – Range Rover Sport. Oprócz adaptacyjnych elementów tłumiących i resorujących dostępne są w nim również adaptacyjne elementy prowadzące. Dzięki temu Range Rover Sport, pomimo uniesionej sylwetki SUV-a, może zapewnić sportową jakość prowadzenia na drogach asfaltowych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego potencjału terenowego.

Poza Dynamicznym Zawieszeniem Pneumatycznym i systemem Active Dynamics Range Rover Sport może zostać wyposażony w układ czerech kół skrętnych All Wheel Steering oraz aktywną kontrolę przechyłów nadwozia Dynamic Response Pro.

System All Wheel Steering wykorzystuje siłownik zamontowany na tylnym zawieszeniu, który zmienia kąt skrętu kół tylnych w zakresie do 7,3 stopnia do wewnątrz lub na zewnątrz. Dzięki temu samochód łączy w sobie duże i przestronne nadwozie SUV-a z wyjątkową zwrotnością poprawiającą dynamikę prowadzenia.

Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do kół przednich. Dzięki temu zmniejsza się promień skrętu, umożliwiając łatwiejsze omijanie przeszkód. Przy wysokich prędkościach np. podczas zmiany pasa ruchu na autostradzie, przednie i tylne koła skręcają w tym samym kierunku. Dzięki temu kierowca odnosi wrażenie, że pojazd jest mniejszy, zapewniając bardziej dynamiczne doznania z prowadzenia.

Aktywna kontrola przechyłów nadwozia to rozwiązanie, które przy użyciu elektronicznego systemu, złożonego z zasilacza i siłowników połączonych z drążkami stabilizatora, zmniejsza kąt przechyłu nadwozia w zakrętach. W przypadku systemu Land Rovera – Dynamic Response Pro – układ współpracuje z systemami Active Dynamics i Auto Terrain Response, dla osiągnięcia najlepszych rezultatów zarówno na asfalcie, jak i w terenie.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

OTWÓRZ

Czym jest siła tłumienia amortyzatora?

W jaki sposób działa resor pneumatyczny?

Dlaczego zawieszenie pneumatyczne jest bardziej komfortowe?

Zawieszenie adaptacyjne a pneumatyczne – czym się różnią?