Sprawdź nasze najnowsze oferty. SPRAWDŹ OFERTY
CZYM JEST ZAWIESZENIE ADAPTACYJNE? AKTUALNOŚCI

ZAWIESZENIE — UKŁAD ŁĄCZĄCY KOŁA Z NADWOZIEM

Zawieszenie samochodu to układ podzespołów składający się z trzech typów elementów:

    - prowadzących,
    - resorujących,
    - tłumiących (amortyzujących).

ELEMENTY PROWADZĄCE

Elementy prowadzące wyznaczają geometrię ruchu koła. Przykładem elementu prowadzącego są wahacze, które łączą piastę koła z nadwoziem. Ograniczony zakres ruchu wahaczy przekłada się na stabilność jazdy. Wśród elementów prowadzących można wymienić również drążki poprzeczne i wzdłużne.

ELEMENTY RESORUJĄCE

Najczęściej stosowane elementy resorujące to sprężyny, ale wyróżniamy również konstrukcje zawieszenia wykorzystujące resory piórowe czy miechy pneumatyczne. Ich funkcja to pochłanianie drgań kół wywołanych nierównościami jezdni. Elementami resorującymi są również drążki stabilizatora, które łączą stabilizatory zawieszenia z wahaczami. Obecność stabilizatorów zawieszenia pozwala redukować przechylanie się nadwozia, które wywołuje siła odśrodkowa działająca na pojazd w zakrętach.

ELEMENTY TŁUMIĄCE

Elementy tłumiące – amortyzatory – zapobiegają „bujaniu” nadwozia oraz oderwaniu kół od nawierzchni w trakcie jazdy po wybojach. Dzięki amortyzatorom ruch nadwozia na nierównościach drogi jest ograniczony do jednego ugięcia.

ZAWIESZENIE ADAPTACYJNE — DLA WIĘKSZEJ WSZECHSTRONNOŚCI SAMOCHODU

W przypadku zawieszenia pozbawionego funkcji adaptacyjnych każdy z jego elementów ma z góry określoną charakterystykę pracy. Sztywność podzespołów dobrana w fabryce przekłada się na zachowanie pojazdu przez cały okres użytkowania. Stosując stabilizatory o wysokiej sztywności, można zyskać wysoką stabilność w zakrętach, ale samochód będzie miał wówczas bardzo ograniczone możliwości w terenie. Amortyzatory o krótkim skoku przełożą się na niski prześwit i poprawią pewność prowadzenia, ale ucierpi na tym komfort jazdy. Dostosowanie samochodu do sportowego prowadzenia powoduje zatem obniżenie skuteczności amortyzowania nierówności, co niemal przekreśla jego użyteczność na drogach nieutwardzonych.

Zawieszenie adaptacyjne jest sposobem na znaczny wzrost wszechstronności samochodu – uczynienie poszczególnych elementów adaptacyjnymi, pozwala zmieniać charakterystykę pracy zawieszenia w zależności od sytuacji i warunków drogowych. Dzięki temu można dynamicznie pokonać asfaltowy odcinek drogi na sztywnym ustawieniu, które zapewni sportowe prowadzenie, następnie podnieść prześwit i przejechać przez gruntową drogę prowadzącą nad jezioro, a wracając do domu cieszyć spokojną jazdą na miękkim i komfortowym ustawieniu.

Zawieszenie adaptacyjne jest domeną samochodów klasy premium. Dlatego wszystkie zalety płynące z jego możliwości najłatwiej przedstawić na modelach, które wykorzystują to rozwiązanie. Dobrym przykładem są samochody Range Rover, które dzięki zawieszeniu adaptacyjnemu mogą skuteczniej łączyć swoje legendarne właściwości terenowe z komfortową jazdą na drogach asfaltowych.

ZAWIESZENIE ADAPTACYJNE W SAMOCHODACH MARKI RANGE ROVER

Funkcje adaptacyjne zawieszenia pneumatycznego, stosowanego w modelach marki Range Rover, obejmują wszystkie elementy zawieszenia – resorujące, tłumiące oraz prowadzące. To cecha szczególnie istotna w kontekście marki Range Rover, która od lat wykorzystuje zawieszenie adaptacyjne do zapewnienia kierowcy wysokiej pewności prowadzenia na krętych drogach, którą w każdej chwili można zmienić na doskonałą skuteczność w terenie.

Adaptacyjne elementy zawieszenia mogą wykorzystywać wszystkie modele w gamie Range Rover. Flagowy model Range Rover jest dostępny z systemem Adaptive Dynamics 2, który umożliwia adaptowanie parametrów pracy elementów tłumiących.

ADAPTACYJNE FUNKCJE ELEMENTÓW TŁUMIĄCYCH

System Adaptive Dynamics odbiera informacje o nawierzchni drogi, zachowaniu kierowcy oraz ruchach nadwozia, aby w czasie rzeczywistym dobierać optymalny poziom ściskania i rozprężania elementów tłumiących. Dzięki temu amortyzatory skuteczniej oddzielają kierowcę od niedoskonałości nawierzchni, zapewniając dużo wyższą przyjemność z jazdy. Funkcje sterowania systemu Adaptive Dynamics obejmują:

kontrolę wychyłu nadwozia – kontrola pionowych ruchów nadwozia dla zachowania komfortu pasażerów,

- kontrolę „nurkowania” – redukcja pochylania się nadwozia do przodu przy mocnym hamowaniu i do tyłu przy dynamicznym przyspieszaniu,

kontrolę przechyłu – ograniczenie przechyłu nadwozia podczas skręcania,

dostosowanie do prędkości – zwiększenie poziomu tłumienia nierówności wraz z przyrostem prędkości,

kontrolę skoku koła – poprawa kontaktu opony z nawierzchnią,

zarządzanie skokiem amortyzatora – redukcja przeciążeń przenoszonych z zawieszenia na nadwozie,

dopasowanie do trybu jazdy – zmiana poziomu tłumienia w zależności od aktywnego trybu.

Korzyści płynące z funkcji adaptacyjnych tłumiących elementów zawieszenia to przede wszystkim wzrost bezpieczeństwa dzięki wyższej pewności prowadzenia. Poprawie ulega również zwinność samochodu i zdolność kół do utrzymania kontaktu z nawierzchnią.

ADAPTACYJNE FUNKCJE ELEMENTÓW RESORUJĄCYCH

Modele Range Rover oferują szeroką możliwość kombinacji poszczególnych cech aktywnego zawieszenia. Słynący z niedoścignionych w swojej możliwości terenowych Range Rover, oprócz adaptacyjnych elementów tłumiących, może wykorzystywać zawieszenie pneumatyczne, które rozszerza funkcje adaptacyjne na podzespoły resorujące.

Zawieszenie pneumatyczne dostępne w modelu Range Rover pozwala wykorzystywać samochód w skrajnie wymagających warunkach terenowych, z jednoczesnym zachowaniem wysokich właściwości jezdnych na drogach asfaltowych. Zastępujące klasyczne sprężyny, miechy pneumatyczne o zmiennej objętości pozwalają dostosować sztywność charakterystyki resorowania poprzez regulację ciśnienia w komorach powietrznych.

Dzięki aktywnemu obniżaniu, dostosowanemu do prędkości jazdy, zawieszenie samoczynnie obniża prześwit samochodu – o 16 mm, gdy stała prędkość jazdy przekroczy 105 km/h. W efekcie poprawia się aerodynamika nadwozia, co obniża zużycie paliwa przy prędkościach autostradowych. Dzięki analizie danych z map nawigacji system przewiduje wjazd na autostradę, co pozwala z wyprzedzeniem dostosować pojazd do szybkiej jazdy.

Obniżanie prześwitu to również ułatwiony dostęp do kabiny samochodu oraz otworu bagażnika. Dzięki temu możliwe jest eleganckie wsiadanie oraz opuszczanie pojazdu, a także załadunek ciężkich przedmiotów do bagażnika.

Możliwość podniesienia prześwitu poprawia z kolei możliwości w terenie. Uniesienie nadwozia pozwala uzyskać większą głębokość brodzenia w czasie przejazdu przez zbiorniki wodne, a także zwiększyć kąt zejścia, kąt natarcia oraz kąt rampowy,

Co więcej, adaptacyjne możliwości obejmują funkcje zawieszenia predykcyjnego:

- wsparcie kontroli przechyłów – identyfikuje nadchodzące zdarzenia na podstawie trasy wyznaczonej w nawigacji, bazy danych eHorizon oraz aktualnej prędkości, aby przygotować reakcję systemu Adaptive Dynamics,

- ograniczanie skutków kolizji – dane z systemu ostrzegania przed kolizją z przodu pozwalają przygotować układ zawieszenia do wykonania kontry poprzez aktywację dynamicznego trybu zawieszenia pneumatycznego,

- zaawansowana dynamika skoku nadwozia – informacje o nadchodzących zmianach prędkości pochodzące z tempomatu adaptacyjnego pozwalają zredukować pochylenia nadwozia.

Aktywna kontrola przechyłów nadwozia to rozwiązanie, które przy użyciu elektronicznego systemu, złożonego z zasilacza i siłowników połączonych z drążkami stabilizatora, zmniejsza kąt przechyłu nadwozia w zakrętach. W przypadku systemu wykonanego według standardów technologicznych Land Rover – Dynamic Response Pro – układ współpracuje z systemami Active Dynamics i Auto Terrain Response, dla osiągnięcia najlepszych rezultatów zarówno na asfalcie, jak i w terenie.

ADAPTACYJNE FUNKCJE ELEMENTÓW PROWADZĄCYCH

Największe możliwości w zakresie zawieszenia adaptacyjnego może zaoferować flagowy model marki – Range Rover Sport. Oprócz adaptacyjnych elementów tłumiących i resorujących dostępne są w nim również adaptacyjne elementy prowadzące. Dzięki temu Range Rover Sport, pomimo uniesionej sylwetki SUV-a, może zapewnić sportową jakość prowadzenia na drogach asfaltowych, przy jednoczesnym zachowaniu wysokiego potencjału terenowego.

Poza Dynamicznym Zawieszeniem Pneumatycznym i systemem Active Dynamics Range Rover Sport może zostać wyposażony w układ czerech kół skrętnych All Wheel Steering oraz aktywną kontrolę przechyłów nadwozia Dynamic Response Pro.

System All Wheel Steering wykorzystuje siłownik zamontowany na tylnym zawieszeniu, który zmienia kąt skrętu kół tylnych w zakresie do 7,3 stopnia do wewnątrz lub na zewnątrz. Dzięki temu samochód łączy w sobie duże i przestronne nadwozie SUV-a z wyjątkową zwrotnością poprawiającą dynamikę prowadzenia.

Przy niskich prędkościach tylne koła skręcają w kierunku przeciwnym do kół przednich. Dzięki temu zmniejsza się promień skrętu, umożliwiając łatwiejsze omijanie przeszkód. Przy wysokich prędkościach np. podczas zmiany pasa ruchu na autostradzie, przednie i tylne koła skręcają w tym samym kierunku. Dzięki temu kierowca odnosi wrażenie, że pojazd jest mniejszy, zapewniając bardziej dynamiczne doznania z prowadzenia.

NAJCZĘŚCIEJ ZADAWANE PYTANIA

Czym jest siła tłumienia amortyzatora?
  • Siła tłumienia amortyzatora odpowiada prędkości ruchu tłoka amortyzatora – im szybciej się on porusza, tym większa jest siła tłumienia. Paradoksalnie, im wyższa jest siła tłumienia, tym mniejszy jest komfort jazdy. Szybki ruch tłoka amortyzatora przekłada się na mocniejsze odczuwanie nierówności w kabinie samochodu.

W jaki sposób działa resor pneumatyczny?
  • Zawieszenie pneumatyczne wykorzystuje miechy pneumatyczne spełniające funkcję elementów resorujących. Miechy składają się z komory wypełnionej sprężonym powietrzem oraz tłoka połączonego z wahaczem. Ilość powietrza tłoczonego do komory jest dobierana tak, aby utrzymać stałą wysokość prześwitu niezależnie od obciążenia. Gdy zawieszenie jest sprężane, układ pompuje dodatkową ilość powietrza, która jest uwalniana po rozprężeniu.

Dlaczego zawieszenie pneumatyczne jest bardziej komfortowe?
  • Miechy pneumatyczne, w odróżnieniu od tradycyjnych sprężyn, charakteryzują się nieliniową sztywnością – do ściśnięcia tłoka na ostatnim odcinku wymagana jest większa siła, niż w odcinku początkowym. Podczas ściskania sprężyny taka sama siła jest wymagana na całej długości skoku. Dzięki temu zawieszenie oparte o miechy pneumatyczne może zaoferować skuteczniejszą amortyzację nierówności i dużo wyższy komfort jazdy.

Zawieszenie adaptacyjne a pneumatyczne – czym się różnią?
  • Zawieszenie adaptacyjne jest szerszym pojęciem od zawieszenia pneumatycznego. Nowoczesne pneumatyczne zawieszenia przeważnie są adaptacyjne. Komputer dostosowuje parametry elementów zawieszenia w zależności od prędkości jazdy, odczytów z czujników, czy ustawienia zadanego przez kierowcę. Po aktywowaniu trybu „sport” dodatkowa ilość powietrza usztywni zawieszenie, natomiast w trybie komfortowym zostanie dobrana tak, aby maksymalnie skutecznie tłumić nierówności.

Czym jest adaptacyjny układ zawieszenia?
  • Zawieszenie adaptacyjne to zaawansowany technologicznie układ, który np. dzięki amortyzatorom o zmiennej sile tłumienia zapewnia optymalne prowadzenie auta w danym momencie. Często kierowca może również samodzielnie zmieniać parametry, takie jak np. sztywność zawieszenia podczas dynamicznej jazdy lub zdecydować się na bardziej miękkie ustawienie układu, aby osiągnąć większy komfort podróży.

Jakie zalety ma zawieszenie adaptacyjne?
  • Zawieszenie adaptacyjne to aktywny układ, który sterowany jest przez zaawansowany technologicznie system. Dzięki zmiennej charakterystyce tłumienia samochód może prowadzić się w zwarty, sportowy sposób lub zapewnić wyższy poziom komfortu dla kierowcy i pasażerów na pokonywanej trasie. W porównaniu z zawieszeniem standardowym układ adaptacyjny daje możliwość dopasowania ustawień do indywidualnych preferencji kierowcy, gdy zwykła technologia opiera się na fabrycznej konfiguracji.

Jak działa amortyzator adaptacyjny?
  • Amortyzatory adaptacyjne stanowią jeden z kluczowych elementów układu zawieszenia o tej samej nazwie. Konstrukcje te oferowane są w zróżnicowanych technologiach. W jednym z rozwiązań w oleju amortyzatora znajdują się opiłki metalu, które pod wpływem pola elektromagnetycznego reagują zwiększeniem sztywności układu. Częściej stosowanym są amortyzatory z zaworami zmieniającymi przepływ oleju wewnątrz amortyzatora. Jednak największe możliwości dopasowania ustawień do warunków drogowych i stylu jazdy kierowcy dają amortyzatory adaptacyjne połączone z układem pneumatycznym. Dla przykładu, amortyzatory adaptacyjne Bilstein zastosowane w modelach Range Rover i Range Rover Sport mogą zmniejszyć lub zwiększyć redukowanie wstrząsów w czasie wynoszącym jedynie 12 milisekund. Z kolei dwa bezstopniowo sterowane zawory potrafią momentalnie dostosować układ zawieszenia do jazdy w każdych warunkach drogowych.

W jakich samochodach montowane jest zawieszenie adaptacyjne?
  • Adaptacyjne układy zawieszenia oferowane są nie tylko w sportowych modelach, lecz także m.in. w luksusowych SUV-ach. Każdy model z oferty marki Range Rover może zostać wyposażony w to niezwykle przydatne rozwiązanie.

Czy zawieszenie adaptacyjne sprawdza się podczas jazdy terenowej?
  • Adaptacyjny układ zawieszenia zapewnia pełną stabilność na każdej nawierzchni. Np. jadąc w terenie Range Rover w trakcie pokonywanej przeszkody układ może zmienić swoją kalibrację. Dzięki współpracy z systemem Terrain Response 2 Range Rover zawsze zachowuje najwyższy poziom równowagi i bezpieczeństwa w trudnych warunkach off road.

Jak działa zawieszenie adaptacyjne w trakcie dynamicznej jazdy?
  • Podczas dynamicznego przyspieszania lub pokonywania zakrętów układ adaptacyjnego zawieszenia zwiększa swoją sztywność poprawiając tym samym stabilność i redukując wychylanie się nadwozia. Rozwiązanie to spotykane jest nie tylko w autach sportowych, lecz także doskonale sprawdza się w luksusowych SUV-ach.

Uwaga:

Wymienione w niniejszym artykule funkcje i dane mogą być dostępne tylko w określonych wersjach wyposażenia. Szczegóły dotyczące dostępności elementów wyposażenia, funkcji, warunki gwarancji oraz aktualne dane techniczne dostępne są u autoryzowanych dealerów.