Samochody typu SUV łączą w sobie najlepsze cechy samochodów osobowych i terenowych. Praktyczność, przestronność, komfort jazdy zarówno na zwykłych drogach, jak i szutrowych ścieżkach – to główne zalety aut sportowo-użytkowych. Dowiedz się więcej o tym, co to jest SUV i czym powinien wyróżniać się dobry przedstawiciel tego segmentu.
Nazwa SUV pochodzi od Sport Utility Vehicle. Można to przetłumaczyć jako „pojazd sportowo-użytkowy”, chociaż przyjęło się też określenie „pojazd sportowo-rekreacyjny”. SUV wywodzi się od aut terenowych, nie od coupé czy gran turismo. Skąd więc „sport” w nazwie?
Wyjazd w góry na wspinaczkę, możliwość przewiezienia rowerów czy zapakowania deski surfingowej – do tego pierwotnie miał służyć SUV. Pojazd sportowo-użytkowy miał być autem dla osób aktywnych, wychodzących poza schematy, szukających samochodu, który sprawdzi się na co dzień i pomoże w realizacji pasji.
Dla takich klientów powstał chociażby Range Rover. Pierwsza generacja tego modelu została zaprezentowana w 1970 r. i jest uznawana za prekursora kategorii luksusowych SUV-ów. Range Rover był unikatowy. Chociaż świetnie radził sobie poza ubitymi drogami, nie był spartańską terenówką, tylko pojazdem premium.
SUV-y to obecnie najpopularniejsze pojazdy. Ich udział w rynku europejskim oscyluje wokół 45%*. Nic więc dziwnego, że pierwotne założenia dotyczące konstrukcji i przeznaczenia tych aut rozmywają się. Obecnie SUV-y to często tak naprawdę crossovery z napędem na przód, kompakty lub kombi z wysokim nadwoziem bez większych możliwości terenowych.
Land Rover pokazuje natomiast, czym jest prawdziwy SUV. Marka jest wierna tradycjom i w dalszym ciągu produkuje samochody o stylistyce i wzornictwie osobówek premium, ale z możliwościami na miarę rasowych aut terenowych.
SUV to samochód, który ma służyć do różnych celów. Powinien bez problemu pokonać leśny szlak, ale także zapewnić wygodę użytkowania na co dzień. Łatwe pakowanie zakupów czy nieporęcznego sprzętu sportowego powinny być cechami dobrego SUV-a.
Przykładowo – w kompaktowym SUV-ie premium Range Rover Evoque tylną klapę można otworzyć, wykonując gest stopą pod zderzakiem, bez konieczności szukania kluczyka w kieszeni, gdy w rękach ma się akurat torby z marketu. Discovery Sport również ma elektrycznie sterowane drzwi bagażnika. Kierowca może też otwierać, zamykać i uruchamiać auto, korzystając z wodoodpornej opaski w formie zegarka sportowego.
Luksusowy Range Rover może zostać zmieniony w prywatną przestrzeń do pikniku i obcowania z naturą. Dzięki opcji Tailgate Event Suite można korzystać z dodatkowego nagłośnienia i oświetlenia zamontowanego w kufrze oraz dwóch skórzanych rozkładanych siedzeń umieszczonych w dzielonej klapie bagażnika.
SUV-y mają wysokie nadwozia, co przekłada się na lepszą widoczność i większą przestronność w kabinie w stosunku do standardowych aut osobowych. Pasażerowie mają dużo przestrzeni nad głowami i na nogi. Kubatura wnętrza pozwala też wygospodarować sporo miejsca na bagaże.
Dobry SUV pod względem aranżacji miejsc powinien przypominać vana. Nawet w kompaktowym modelu Range Rover Evoque użytkownik może z dużą dowolnością konfigurować układ siedzeń. Autem mogą podróżować 2, 3, 4 lub 5 osób. Samochodem można przewieźć od 591 l wg standardu DIN (472 l VDA)** do 1383 l (DIN; 1156 l VDA) bagażu.
Discovery Sport może mieć układ siedzeń 5 + 2, czyli z dwoma dodatkowymi fotelami chowanymi w podłodze bagażnika. Przy 7 osobach w kabinie bagażnik ma pojemność 157 l (DIN; 115 l VDA), a przy dwóch – 1794 l (DIN; 1574 l VDA). Do tego dochodzą liczne schowki, gniazda USB i Click and Go, czyli system, który pozwala podczepić do oparć foteli wieszaki, haczyki czy uchwyty na tablet.
Dobre możliwości, jeśli chodzi o jazdę w terenie, to jeden z kluczowych elementów definiujących, czym jest SUV. Samochód sportowo-rekreacyjny powinien dobrze prowadzić się na zwykłej drodze, umożliwiać łatwe pokonywanie miejskich krawężników, ale także radzić sobie na szutrowych drogach, mokrych łąkach czy trasie zasypanej śniegiem.
Trudno oczekiwać takich właściwości od SUV-ów z napędem przednim. Dlatego też auta marki Land Rover dostępne są z napędem na obie osie AWD. Ponadto są wyposażone w technologie wspomagające kierowcę. Terrain Response 2, który dopasowuje ustawienia auta do warunków, dostępny jest zarówno w kompaktowym modelu Range Rover Evoque i wszechstronnym Land Roverze Discovery Sport, jak i luksusowym Range Roverze.
Kierowcy Land Roverów mogą też korzystać m.in. z All Terrain Progress Control (umożliwia ustawienie i utrzymanie stałej prędkości w zakresie od 1,8 km/h do 30 km/h w trudnych warunkach). Ogromny Range Rover wyróżnia się dodatkowo średnicą zawracania wynoszącą 11 metrów (to wynik zbliżony do osiąganych przez niektóre auta kompaktowe) oraz napędem na cztery koła z dwustopniową skrzynią rozdzielczą, który dzięki temu ma funkcję reduktora, a także jest w stanie w czasie do 165 milisekund przekierować cały napęd na wybraną oś.
* https://www.best-selling-cars.com/europe/2021-full-year-europe-new-car-sales-and-market-analysis/
** Objętość DIN to standard branżowy, który mierzy się, wypełniając przestrzeń ładunkową cieczą. Objętość VDA mierzy się za pomocą stałych bloczków (200 × 50 × 100 mm), pokazując ilość praktycznej przestrzeni w pojeździe.