Zarówno SUV, jak i crossover to samochody, które mają wysokie nadwozia i spory prześwit. Jak je odróżnić? Przyjmuje się, że SUV-y to większe auta o lepszych możliwościach terenowych, a crossovery to pojazdy mniejsze, do jazdy przede wszystkim po zwykłych drogach. Sprawdź, czym charakteryzują się te dwa typy pojazdów i jakie są różnice między crossoverem a SUV-em.
Spis treści:
1. Czym jest SUV?
2. Co to jest crossover?
3. SUV a crossover – różnice
3.1 Solidny napęd 4x4
3.2 Właściwości terenowe
3.3 Możliwości transportowe
3.4 Ciągnięcie przyczepy
4. Najczęściej zadawane pytania
4.1 Czym jest SUV?
4.2 Czym jest crossover?
4.3 Crossover a SUV – różnice
4.4 Czy samochód terenowy i SUV to to samo?
4.5 SUV, crossover i hatchback – czym się różnią?
Nazwa samochodów kategorii SUV jest skrótem od Sport Utility Vehicle. Można ją przetłumaczyć jako „pojazd sportowo-użytkowy”, chociaż stosuje się też określenie „pojazd sportowo-rekreacyjny”.
Pierwotnie SUV-y były ucywilizowanymi wersjami samochodów terenowych. Jednym z pierwszych przedstawicieli tego segmentu był Range Rover pierwszej generacji z 1970 r. Łączył w sobie właściwości wygodnego auta osobowego z możliwością jazdy off-roadowej.
Takie zestawienie cech jest charakterystyczne również dla współczesnych SUV-ów. Mają to być pojazdy wielozadaniowe, odpowiednie dla osób aktywnych, które poszukują komfortowego auta do codziennej jazdy oraz podróży ze sprzętem sportowym czy przyczepą kempingową.
Crossover to po angielsku „krzyżówka”. Auta określane tym mianem są połączeniem pojazdów różnych segmentów.
Nazwa upowszechniła się w XXI w., ale pierwsze crossovery pojawiły się na rynku mniej więcej w tym samym okresie co SUV-y, czyli w latach 70. XX w. Często były to kombi z podniesionym zawieszeniem rodem z terenówek. Producenci próbowali łączyć też bardzo odległe od siebie koncepcyjnie segmenty, np. SUV-y z kabrioletami.
Obecnie crossovery to najczęściej samochody segmentu B i C, które od swoich standardowych odpowiedników różnią się wyższym nadwoziem oraz podniesionym prześwitem.
SUV i crossover mają wiele cech wspólnych. Należą do nich m.in.:
Crossovery często oparte są na konstrukcji standardowych autach miejskich lub kompaktowych, a co za tym idzie – są specjalną, zmodyfikowaną wersją osobowych modeli. Tak samo jak typowe auta segmentów B i C, również crossovery zazwyczaj mają napęd przedni.
Chociaż na rynku są auta zwane SUV-ami, które mają napędzaną tylko przednią oś, to jednak najlepsze auta sportowo-użytkowe mają napęd na cztery koła. Zapewnia on dużo lepsze możliwości podczas jazdy w terenie w porównaniu z napędem przednim. Przydaje się nie tylko podczas wtedy, gdy pokonuje się błotnistą trasę czy mokrą łąkę. Napęd 4x4 poprawia bezpieczeństwo także na asfalcie, gdy pada deszcz czy śnieg.
Wszystkie modele marki Land Rover mają napęd na cztery koła. Przykładowo – w Defenderze zastosowany został nowoczesny układ AWD, który rozdziela moment obrotowy między osie w zależności od warunków. Gdy istnieje taka konieczność, nawet 100% momentu może zostać przekazana na jedną oś. Defender ma też dwustopniową skrzynię rozdzielczą. Kierowca może korzystać z niższych przełożeń terenowych, co ułatwia pokonywanie wzniesień czy terenu z grząską nawierzchnią.
Crossover i SUV różnią się pod względem możliwości terenowych nie tylko ze względu na rodzaj napędu. Ważne są też inne kwestie konstrukcyjne.
Dzięki swojemu prześwitowi crossover może łatwiej pokonywać miejskie przeszkody (krawężniki, dziury w jezdni, progi zwalniające) w porównaniu ze standardowymi samochodami osobowymi. Dzięki elektronicznym systemom, które wspomagają napęd przedni, można się nim też wybrać w lekki teren, np. przejechać szutrową, wiejską drogę.
Dobre SUV-y mogą znacznie więcej dzięki parametrom podobnym do terenówek. Ważne są cechy, takie jak:
Model | Kąt natarcia | Kat zejścia | Kąt rampowy | Głębokość brodzenia |
Land Rover Discovery Sport |
25° | 20° | 30° | 600 mm |
Land Rover Discovery | Do 34° | Do 30° | Do 30° | Do 900 mm |
Land Rover Defender | Do 37,5° | Do 40° | Do 31° | Do 900 mm |
Chociaż crossovery mogą mieć większe bagażniki w porównaniu z osobowymi autami podobnej wielkości, to trudno im się mierzyć z pojazdami kategorii SUV. Wynika to m.in. z rozmiaru samochodów.
Przykładowo – 7-osobowy Discovery Sport może przewieźć od 157 do 1794 l bagażu (wg standardu DIN; VDA: od 115 do 1574 l)*, Defender 110 od 231 do 2277 l (DIN; VDA: od 160 do 1875 l), a 7-osobowy SUV Discovery od 258 do 2500 l (DIN; VDA: od 172 do 2068 l).
Do tego dochodzą dodatkowe możliwości transportowe. SUV-y mogą przewozić nawet duży i ciężki sprzęt sportowy czy mocno doładowane boksy na dachu. Maksymalne obciążenie dynamiczne dachu modelu Defender sięga 168 kg.
Crossover a SUV – który typ pojazdu ma większe możliwości, jeśli chodzi o ciągnięcie przyczepy? Crossovery, z racji kompaktowych rozmiarów, mogą służyć głównie do ciągnięcia przyczep lekkich, o masie do 750 kg.
SUV-y sprawdzą się również wtedy, gdy użytkownik chce podpiąć do auta dużą przyczepę kempingową, przyczepę z końmi czy przyczepę z motocyklami. W przypadku Land Rovera Discovery Sport maksymalna masa holowanej przyczepy sięga 2500 kg. Discovery i Defender mają uciąg do 3500 kg**.
Dodatkowym atutem jest możliwość wyposażenia modeli Land Rover w elektrycznie wysuwany hak. Gdy nie jest potrzebny, jest schowany pod zderzakiem i nie zaburza linii pojazdu. Auta marki Land Rover mogą być też wyposażone w elektroniczne wspomagające: asystenta stabilizacji przyczepy TSA (Trailer Stability Assist) oraz układ wspomagający manewrowanie ATA (Advanced Tow Assist).