W kategorii samochodów typu SUV coraz trudniej znaleźć auta prawdziwie terenowe. Na tle konkurencji wyróżnia się Land Rover, marka wierna tradycji konstruowania modeli do off-roadu. Najlepszym przykładem jest Defender, terenowy SUV, który pokona najtrudniejsze szlaki, a przy tym zapewni komfort na poziomie premium. Sprawdź, czym wyróżnia się najnowsze wcielenie legendy.
Spis treści:
1. Defender – prawdziwie terenowy SUV 4x4
2. SUV z reduktorem i zaawansowanym napędem AWD
3. Kąty natarcia, zejścia i rampowy oraz głębokość brodzenia
4. Systemy do jazdy terenowej SUV-a 4x4
5. Praktyczne i komfortowe wnętrze terenowego SUV-a
6. Możliwości transportowe SUV-a 4x4
7. Akcesoria do SUV-a terenowego
8. Najczęściej zadawane pytania
8.2 Czy wszystkie SUV-y mają napęd 4x4?
8.3 Czym są kąt natarcia, zejścia i rampowy?
8.4 SUV hybrydowy, z dieslem czy silnikiem benzynowym – co wybrać?
Defender to SUV terenowy na miarę XXI w. Z jednej strony – sprawdza się w warunkach wyprawowych, w których zwykłe auta sportowo-użytkowe mogłyby nie podołać. Z drugiej – jest praktycznym i bogato wyposażonym SUV-em, którym możesz codziennie dojeżdżać do pracy czy wybrać się w długą podróż autostradą.
Zanim Defender trafił do produkcji, jego możliwości zostały przetestowane na dystansie 1,2 mln km, w trakcie 45 tys. testów na trasach przeprawowych i asfaltowych. Cechy modelu Defender, które czynią z niego prawdziwie terenowego SUV-a, to m.in.:
Defender jest wyposażony w nowoczesny napęd AWD, który maksymalizuje przyczepność podczas jazdy po piasku, śniegu, trawie czy błocie. Moment obrotowy jest rozdzielany pomiędzy obie osie, w zależności od warunków. W razie potrzeby 100% momentu obrotowego może zostać przekazane na jedną z osi.
Dzięki dwustopniowej skrzyni rozdzielczej możesz skorzystać z dodatkowego, niższego przełożenia. Pozwala to łatwiej pokonywać wzniesienia, brody czy trasy o grząskiej nawierzchni.
Terenowy SUV 4x4 powinien być zdolny do pokonywania trudniejszych przeszkód niż miejski krawężnik czy próg zwalniający. Defender może zarówno podjeżdżać, jak i zjeżdżać z bardzo stromych wzniesień. Jego kąt natarcia to 37,5°. Kąt zejścia jest jeszcze wyższy i wynosi 40°. Dzięki kątowi rampowemu 31° Defender nie zahaczy podwoziem, gdy będziesz przejeżdżać przez szczyt lub nad wystającym głazem.
O ile dla zwykłego miejskiego SUV-a z przednim napędem największą wodną przeszkodą może być głębsza kałuża, o tyle dla Land Rovera Defendera to tylko rozgrzewka. Auto ma bowiem głębokość brodzenia sięgającą aż 900 mm.
Bez względu na to, czy jesteś doświadczonym kierowcą off-roadowym, czy dopiero uczysz się jazdy po bezdrożach, systemy do jazdy w terenie będą nieocenioną pomocą. Defender może zostać wyposażony w:
Defender sprawdzi się również jako SUV rodzinny. Auto może mieć układ foteli 5 + 1 (z dodatkowym fotelem w przednim rzędzie), 5 + 2 (z dodatkowymi fotelami z tyłu), a w przypadku największego Defendera 130: 5 + 3. Co istotne, tkaniny i gumowe wykładziny są odporne na zabrudzenia i łatwe w czyszczeniu. Docenisz to, gdy trzeba będzie zadbać o kabinę po błotnej wyprawie lub… wycieczce z dziećmi.
Defender to SUV terenowy, który może służyć za samochód do wypraw lub realizacji ciężkich zadań w terenie. Uciąg samochodu sięga 3500 kg, a to oznacza, że można podpiąć do niego dużą przyczepę kempingową lub przyczepkę przeprawową wyładowaną sprzętem. Dach może służyć do transportu dodatkowego bagażu lub zmienić się w sypialnię – dzięki opcji montażu namiotu. Maksymalne obciążenie dynamiczne dachu to 168 kg.
Model Defender może zostać dopasowany do Twoich potrzeb dzięki zestawom akcesoriów. Przykładowo – pakiet Adventure obejmuje m.in. ciśnieniowy zbiornik natryskowy o pojemności 6,5 l (dzięki niemu umyjesz sprzęt sportowy czy zabłocone buty), zintegrowaną sprężarkę w bagażniku (do pompowania opon samochodowych lub rowerowych czy materaca), zewnętrzny pojemnik na sprzęt o pojemności 24 l, plecak przy tylnym siedzeniu i panele, osłony i chlapacze chroniące karoserię przed uszkodzeniami.
Pakiet Explorer pozwala wyposażyć Defendera np. w podniesiony wlot powietrza, terenowy bagażnik dachowy na przedmioty o łącznej wadze 132 kg czy demontowalną drabinkę dachową.
Jeśli szykujesz się na cięższą wyprawę, wybierz akcesoryjną wyciągarkę. Jej siła pociągowa to 4536 kg i, co istotne, można nią sterować zdalnie z odległości do 45 m. Jeżeli zaś wozisz ze sobą zwierzęta, wyposaż Defendera w jeden z pakietów z odporną na brud wykładziną do bagażnika, miską na wodę, transporterem lub przegrodą.