Terenowy SUV z napędem 4x4 – dlaczego warto postawić na Defendera?

Terenowy SUV z napędem 4x4 – dlaczego warto postawić na Defendera?

W kategorii samochodów typu SUV coraz trudniej znaleźć auta prawdziwie terenowe. Na tle konkurencji wyróżnia się Land Rover, marka wierna tradycji konstruowania modeli do off-roadu. Najlepszym przykładem jest Defender, terenowy SUV, który pokona najtrudniejsze szlaki, a przy tym zapewni komfort na poziomie premium. Sprawdź, czym wyróżnia się najnowsze wcielenie legendy.

Defender – prawdziwie terenowy SUV 4x4

Defender to SUV terenowy na miarę XXI w. Z jednej strony – sprawdza się w warunkach wyprawowych, w których zwykłe auta sportowo-użytkowe mogłyby nie podołać. Z drugiej – jest praktycznym i bogato wyposażonym SUV-em, którym możesz codziennie dojeżdżać do pracy czy wybrać się w długą podróż autostradą.

Zanim Defender trafił do produkcji, jego możliwości zostały przetestowane na dystansie 1,2 mln km, w trakcie 45 tys. testów na trasach przeprawowych i asfaltowych. Cechy modelu Defender, które czynią z niego prawdziwie terenowego SUV-a, to m.in.:


  • nowoczesny napęd AWD,

  • kąt natarcia: do 37,5°, kąt rampowy: do 31°, kąt zejścia: do 40°,

  • głębokość brodzenia do 900 mm,

  • systemy off-roadowe, w tym Terrain Response 2,

  • możliwość podniesienia prześwitu do 291 mm (z zawieszeniem pneumatycznym),

  • odporne i łatwe w czyszczeniu, a przy tym wygodne wnętrze.

SUV z reduktorem i zaawansowanym napędem AWD

Defender jest wyposażony w nowoczesny napęd AWD, który maksymalizuje przyczepność podczas jazdy po piasku, śniegu, trawie czy błocie. Moment obrotowy jest rozdzielany pomiędzy obie osie, w zależności od warunków. W razie potrzeby 100% momentu obrotowego może zostać przekazane na jedną z osi.

Dzięki dwustopniowej skrzyni rozdzielczej możesz skorzystać z dodatkowego, niższego przełożenia. Pozwala to łatwiej pokonywać wzniesienia, brody czy trasy o grząskiej nawierzchni.

SUV z reduktorem i zaawansowanym napędem AWD

Kąty natarcia, zejścia i rampowy oraz głębokość brodzenia

Terenowy SUV 4x4 powinien być zdolny do pokonywania trudniejszych przeszkód niż miejski krawężnik czy próg zwalniający. Defender może zarówno podjeżdżać, jak i zjeżdżać z bardzo stromych wzniesień. Jego kąt natarcia to 37,5°. Kąt zejścia jest jeszcze wyższy i wynosi 40°. Dzięki kątowi rampowemu 31° Defender nie zahaczy podwoziem, gdy będziesz przejeżdżać przez szczyt lub nad wystającym głazem.

O ile dla zwykłego miejskiego SUV-a z przednim napędem największą wodną przeszkodą może być głębsza kałuża, o tyle dla Land Rovera Defendera to tylko rozgrzewka. Auto ma bowiem głębokość brodzenia sięgającą aż 900 mm.

Systemy do jazdy terenowej SUV-a 4x4

Bez względu na to, czy jesteś doświadczonym kierowcą off-roadowym, czy dopiero uczysz się jazdy po bezdrożach, systemy do jazdy w terenie będą nieocenioną pomocą. Defender może zostać wyposażony w:

  • Terrain Response lub Terrain Response 2 – systemy umożliwiające dopasowanie charakterystyki pracy silnika, przekładni, centralnego mechanizmu różnicowego oraz podwozia do danych warunków terenowych (w przypadku Terrain Response 2 system może działać automatycznie),

  • Hill Descent Control – system kontroli zjazdu, który utrzymuje stałą prędkość poprzez hamowanie każdym kołem z osobna,

  • Hill Launch Assist – zapobiega stoczeniu się samochodu do tyłu podczas ruszania pod górę,

  • All Terrain Progress Control – opcjonalny system, który pozwoli Ci zaprogramować stałą prędkość (od 1,8 km/h do 30 km/h) podczas jazdy terenowej,

  • Wade Sensing – sygnalizuje aktualną głębokość wody podczas brodzenia,

  • ClearSight Ground View – element opcjonalnego pakietu kamer 360° Surround, który pokazuje na monitorze widok w taki sposób, jakby auto miało przezroczysty przód; pozwala łatwiej omijać konary czy duże kamienie, ale przyda się też podczas manewrów parkingowych.
  • Systemy do jazdy terenowej SUV-a 4x4

Praktyczne i komfortowe wnętrze terenowego SUV-a

Defender sprawdzi się również jako SUV rodzinny. Auto może mieć układ foteli 5 + 1 (z dodatkowym fotelem w przednim rzędzie), 5 + 2 (z dodatkowymi fotelami z tyłu), a w przypadku największego Defendera 130: 5 + 3. Co istotne, tkaniny i gumowe wykładziny są odporne na zabrudzenia i łatwe w czyszczeniu. Docenisz to, gdy trzeba będzie zadbać o kabinę po błotnej wyprawie lub… wycieczce z dziećmi.

Możliwości transportowe SUV-a 4x4

Defender to SUV terenowy, który może służyć za samochód do wypraw lub realizacji ciężkich zadań w terenie. Uciąg samochodu sięga 3500 kg, a to oznacza, że można podpiąć do niego dużą przyczepę kempingową lub przyczepkę przeprawową wyładowaną sprzętem. Dach może służyć do transportu dodatkowego bagażu lub zmienić się w sypialnię – dzięki opcji montażu namiotu. Maksymalne obciążenie dynamiczne dachu to 168 kg.

Akcesoria do SUV-a terenowego

Model Defender może zostać dopasowany do Twoich potrzeb dzięki zestawom akcesoriów. Przykładowo – pakiet Adventure obejmuje m.in. ciśnieniowy zbiornik natryskowy o pojemności 6,5 l (dzięki niemu umyjesz sprzęt sportowy czy zabłocone buty), zintegrowaną sprężarkę w bagażniku (do pompowania opon samochodowych lub rowerowych czy materaca), zewnętrzny pojemnik na sprzęt o pojemności 24 l, plecak przy tylnym siedzeniu i panele, osłony i chlapacze chroniące karoserię przed uszkodzeniami.

Pakiet Explorer pozwala wyposażyć Defendera np. w podniesiony wlot powietrza, terenowy bagażnik dachowy na przedmioty o łącznej wadze 132 kg czy demontowalną drabinkę dachową.

Jeśli szykujesz się na cięższą wyprawę, wybierz akcesoryjną wyciągarkę. Jej siła pociągowa to 4536 kg i, co istotne, można nią sterować zdalnie z odległości do 45 m. Jeżeli zaś wozisz ze sobą zwierzęta, wyposaż Defendera w jeden z pakietów z odporną na brud wykładziną do bagażnika, miską na wodę, transporterem lub przegrodą.

Najczęściej zadawane pytania

OTWÓRZ

Czym jest SUV?

Czy wszystkie SUV-y mają napęd 4x4?

Czym są kąt natarcia, zejścia i rampowy?

SUV hybrydowy, z dieslem czy silnikiem benzynowym – co wybrać?